Ο Πορτογάλος σκιτσογράφος, Βάσκο Γκαργκάλο, ήταν χτες και σήμερα στα έδρανα του ακροατηρίου για να παρακολουθήσει δύο ιστορικές στιγμές της δίκης της Χρυσής Αυγής, τις απολογίες του πυρηνάρχη της Νίκαιας, Γιώργου Πατέλη, και του κατηγορούμενου για τη δολοφονία του Παύλου Φύσσα, Γιώργου Ρουπακιά. Με την πένα του αποτύπωσε στιγμιότυπα της δίκης, αλλά και τα συναισθήματά του από την παρουσία του στον Κορυδαλλό και το Εφετείο.

Ο Βάσκο Γκαργκάλο και άλλοι τέσσερις ξένοι σκιτσογράφοι, από το Ιράν, την Ολλανδία, το Ηνωμένο Βασίλειο και τις ΗΠΑ, βρέθηκαν στην Αθήνα για να παρακολουθήσουν τη δίκη της Χρυσής Αυγής, έπειτα από πρόσκληση της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης «HumanRights360». Ο Βάσκο παρακολούθησε τις απολογίες Πατέλη και Ρουπακιά, ενώ οι άλλοι τέσσερις συνάδελφοί του βρέθηκαν σε προηγούμενες δικάσιμους.

Ο Βάσκο δουλεύει επαγγελματικά ως σκιτσογράφος τα τελευταία έξι χρόνια, και συνεργάζεται με εφημερίδες και περιοδικά της χώρας του και αλλού,, ενώ έχει αποσπάσει πλήθος διακρίσεων για τη δουλειά του. Εμπνέεται τα σχέδιά του, όπως λέει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, από την πολιτική, τα ανθρώπινα δικαιώματα, το προσφυγικό και τα περιβαλλοντικά ζητήματα. «Ως άνθρωπος είμαι κατά της αδικίας και αυτό προσπαθώ να το περάσω στη δουλειά μου, μέσα από τα σχέδιά μου», μας λέει. Τα σκίτσα που δημιούργησε, ωστόσο, κατά τη διάρκεια της δίκης της Χρυσής Αυγής, εξηγεί ότι είναι διαφορετικά από τα υπόλοιπα. «Τα σχέδιά μου αποτελούν μια ερμηνεία της δίκης, μια μνήμη γραφιστική από τη στιγμή της δίκης, από αυτά που είδα και με ενέπνευσαν», παρατηρεί και συμπληρώνει ότι η παρουσία του εκεί «ήταν μια καινούρια, μοναδική εμπειρία, να μπω στη δικαστική αίθουσα και να σχεδιάσω».

Ανάμεσα στα ασπρόμαυρα σχέδιά του ένα σπασμένο από αντιφασίστες αγγείο, το μικρόφωνο του Παύλου Φύσσα σημαδεμένο από τη σβάστικα, αλλά και στιγμές της δίκης που θα μείνουν ως ιστορικά ντοκουμέντα, όπως η απολογία Ρουπακιά. Σημειώνεται ότι οι φωτογράφοι δεν επιτρέπεται να αποτυπώσουν τα πρόσωπα των κατηγορουμένων, οπότε τα σχέδια του Βάσκο θα μείνουν ως παρακαταθήκη.

Ποια είναι, όμως, τα συναισθήματα που του προκάλεσε η δίκη, ρωτάμε τον Πορτογάλο σκιτσογράφο. «Υπήρξε μια μεγάλη αδικία, κυρίως για τον Παύλο Φύσσα που σκοτώθηκε. Είμαστε ελεύθεροι να εκφράζουμε αυτά που νιώθουμε χωρίς φόβο μέσα από την τέχνη, τη μουσική, τη γραφή», απαντά και προσθέτει: «Η δίκη είναι μια τραγική κωμωδία, λόγω των όσων ισχυρίζονται οι κατηγορούμενοι, ότι δεν θυμούνται τα γεγονότα ή ότι τα όπλα που χρησιμοποιούσαν ήταν ψεύτικα».

Επιστρέφοντας πίσω στην Πορτογαλία ο Βάσκο θα μεταφέρει το μήνυμα «ότι ο φασισμός είναι ζωντανός. Δεν μπορούμε να είμαστε αφηρημένοι με αυτές τις οργανώσεις νομίζοντας ότι δεν είναι κάτι σοβαρό, γιατί από τη μια στιγμή στην άλλη μπορούν να γίνουν πολύ επικίνδυνες. Η αύξηση του φασισμού στην Ευρώπη είναι πολύ ανησυχητικό φαινόμενο».

Η πρόσκληση των πέντε διεθνούς φήμης σκιτσογράφων στην Αθήνα έγινε στο πλαίσιο της δεύτερης φάσης της καμπάνιας που έχει ξεκινήσει η οργάνωση «HumanRights360» με τίτλο «Βαλ’τους Χ – Ο μαύρος χάρτης της Αθήνας», την οποία υλοποιεί από κοινού με το Ίδρυμα Ρόζα Λούξεμπουργκ.

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016