Υποστηριξε το militaire
Άποψη
02/04/2021 | 06:11 (ενημερώθηκε 3 έτη πριν)
Militaire News

Το “μπλοκάρισμα” του Σουέζ από την οπτική της ασύμμετρης απειλής

Το

Γράφει ο Παν Γερογλής 

Ταξχος ε.α.

SUEZ CANAL  BLOCKAGE

Πέρα από τα γιγαντιαία πλοία, τις βυθοκόρους, τα ρυμουλκά, τα εντυπωσιακά πλάνα και τις βαρύγδουπες δηλώσεις των «ειδικών»,  απαισιόδοξες και μη, από το Suez canal blockage εκτιμωνται ως ιδιαίτερης μνείας τα παρακάτω :

1. Ομολογουμένως , οι Αιγύπτιοι, τα κατάφεραν αρκετά καλά, στηριζόμενοι κυρίως στις δικές τους δυνάμεις και εξοπλισμό, παρά τις πέντε – έξι ημέρες που το κανάλι παρέμεινε κλειστό. Η πλήρης ομαλοποίηση της θαλάσσιας διέλευσης, αναμένεται εντός των προσεχών ημερών, προκειμένου να εξυπηρετηθεί και να διέλθει το συντομότερο δυνατόν, ο μεγάλος αριθμός πλοίων που έχει συσσωρευθεί στα δύο άκρα της διώρυγας . Παρότι η διώρυγα στο μεγαλύτερο τμήμα της, έχει προβλέψει τη διέλευση σε διπλή κατεύθυνση, το συμβάν έλαβε χώρα   σε τμήμα μονής- απλής διέλευσης, με τα γνωστά αποτελέσματα. Ως εκ τούτου, η αναγκαιότητα για βελτίωση της διέλευσης στο υπόψη τμήμα (είτε με διαπλάτυνση, είτε με κατασκευή διέλευσης διπλής κατεύθυνσης), δεικνύει παραπάνω από απαραίτητη. 

2. Οι νέες μορφές ασύμμετρων απειλών που δύναται να αναδυθούν, σε έναν πολυπλοκότερο κόσμο, είτε υπό το μανδύα της τρομοκρατίας, είτε με το αφανές ένδυμα υβριδικών επιχειρήσεων  (in many cases modern warfare can be driven by proxies), είτε δια απ’ ευθείας προσβολών.  Ως εκ τούτου, η διαδικασία της στοχοποίησης (και ελπίζω να υπάρχουν “εδώ” ευήκοα ώτα, τα οποία να αντιλαμβάνονται τι εννοώ), δεν είναι απαραίτητο να στοχεύει   σε γέφυρες ( = σκληροί και δύσκολοι στόχοι) και στην κατάρρευσή τους, προκειμένου να κλείσει μια θαλάσσια δίοδος (βέβαια με τη γέφυρα, κόβεις και τις δύο διελεύσεις, θαλάσσια και χερσαία, αλλά γέφυρες, συνήθως υπάρχουν περισσότερες από μία) . Αρκεί ένα βυθισμένο ή ημιβυθισμένο πλοίο εντός των στενών/διώρυγας/καναλιού, προκειμένου να φραγεί αποτελεσματικά η θαλάσσια δίοδος, προκαλώντας ασύμμετρες collateral damages and effects και ασκώντας σχετικές πιέσεις οι οποίες δύναται να εκφεύγουν του τοπικού-περιφερειακού επιχειρησιακού περιβάλλοντος. Οι Αιγύπτιοι πάντως για τη διώρυγά τους,  θα πρέπει να συνεχίσουν να προσέχουν ιδιαίτερα τις σημαντικές τους γέφυρες  (Al Salam bridge, Al Ferdan Railway bridge, Suez canal bridge,  και άλλες).

3.  Τα καθημερινά διακινούμενα φορτία, εκφράζουν όγκο εμπορικών συναλλαγών συνολικής αξίας 9,6 bn USD per day (5,1 bn westbound traffic vs to 4,6 bn eastbound traffic), σύμφωνα με το  Forbes.com ( Experts Estimate Ship Stuck In Suez Is Blocking $9.6 Billion In Maritime Traffic Each Day–Here’s Why Actual Losses Are Harder To Quantify (forbes.com) ).  Ως  ανησυχητικό λοιπόν  εκλαμβάνεται το καθημερινό έλλειμα των 0,6 bn USD, το οποίο υποδηλώνει την αντίστοιχη μεταφορά πλούτου αναλογικά από τη Δύση προς την Ανατολή, σε ετήσια βάση περί τα 200 δις και σε πενταετία, δύναται να ανέλθει περί  το 1 τρις ( η υπόψη μεταβολή δύναται να υπολογιστεί ακριβέστερα μέσω μαθηματικών υπολογισμών, με συνεκτίμηση των υπεισερχομένων παραγόντων, όμως το focus δεν είναι εκεί ). Η υπόψη ανισορροπία, αν δεν ληφθεί σοβαρά υπόψη, θα οδηγήσει μαθηματικά σε ανισορροπία οικονομικής ισχύος και σε ευρύτερη ανισορροπία ισχύος, η οποία μεσο-μακροπρόθεσμα σίγουρα δεν θα επιδράσει  ευμενώς στην παγκόσμια ασφάλεια και σταθερότητα.

*Ταξχος ε.α. Παναγιώτης Γερογλής

ex    Mil Adviser of Greece to the UN

ex    Mil Rep. of Greece to the OSCE/HLPG

ex    HNDGS/MPSOTC Cdr

ex    HNDGS/JLLC  Cdr

Diploma  in Diplomatic and Strategic Studies by CEDS/ECOSOC

Master of Arts in International Security and Applied Strategy by Univ. of Plymouth UK  

EU Pol Adviser by ESDC/EU-EAS

UN-MPAC(Mil & Police Advisors Community) member

GCSP  (Geneva Centre for Secrity Policy) alumni member

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης