Υποστηριξε το militaire
Άμυνα Αμυντική Βιομηχανία
21/03/2024 | 13:23 (ενημερώθηκε 1 μήνα πριν)
Militaire News

Τι συμβαίνει στα Ναυπηγεία Ελευσίνας; Ερώτηση στη Βουλή

Τι συμβαίνει στα Ναυπηγεία Ελευσίνας; Ερώτηση στη Βουλή

Τι συμβαίνει τελικά στα Ναυπηγεία Ελευσίνας; Έχουν διασωθεί; Είναι σε φάση διάσωσης; Θα γίνει επανεκκίνη τους ή όχι; Τα ερωτήματα θα πρέπει να απαντηθούν όχι σε δημοσιογράφους αλλά στη Βουλή όπου κατατέθηκε ερώτηση από τον βουλευτή της Ελληνικής Λύσης Βασίλη Βιλιάρδο.

Η ερώτηση:

Του: Βιλιάρδου Βασίλειου, Βουλευτή Β1 Βορείου Τομέα Αθηνών

ΠΡΟΣ: Τον κ. Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών

Τον κ. Υπουργό Εθνικής Άμυνας

ΘΕΜΑ: «Οφειλές σε εργαζομένους των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ολοκλήρωση των διαδικασιών μεταβίβασης των εν λόγω ναυπηγείων και εργασιακό καθεστώς»

Κύριοι Υπουργοί,

Σύμφωνα με τη σύμβαση παραχώρησης των Ναυπηγείων Ελευσίνας, κατόπιν της διαγραφής χρεών, που ψηφίστηκε με το Ν.4965/22, οι απαιτήσεις υπέρ εργαζόμενων της υφιστάμενης εταιρίας «ΝΑΥΠΗΓΙΚΕΣ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ ΕΛΕΥΣΙΝΑΣ ΑΝΩΝΥΜΟΣ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (ΝΒΕΕ)» θα εξοφλούνταν από την εταιρία «ΟΝΕΧ ΕLEFSIS NAVAL ΑΝD ΜΑRΙΤΙΜΕ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (OENM)», του προτιμητέου επενδυτή κ. Πάνου Ξενοκώστα. Πιο συγκεκριμένα, με βάση το Άρθρο 2, παρ. 11.α, του νόμου αυτού, οι απαιτήσεις ανέρχονται σε 40,4 εκ. €. και αναλύονται σε οφειλές δεδουλευμένων ύψους 27,0 εκ. € και σε αποζημίωση απόλυσης ύψους 13,4 εκ. €, ενώ, στο προσχέδιο της Συμφωνίας Εξυγίανσης που προσκομίστηκε σε επιτροπή στις 7.11.22, αναφέρονταν υποχρεώσεις προς εργαζόμενους ύψους 30,5 εκ. € (21.360.468,72 € για απαιτήσεις πριν από τις 31/8/20 και 9.137.905,55 € απαιτήσεις από 1/9/20 έως 31/8/22. Σημειώνεται ότι, οι παραπάνω οφειλές αφορούν στην περίοδο εργασίας έως τις 30.9.21. Η αποδοχή του τρόπου αποπληρωμής, είχε συμφωνηθεί, αρχικά, με προϋπόθεση την ολοκλήρωση της διαδικασίας εξυγίανσης – σε σύντομο χρονικό διάστημα. Όμως, τελικά, η διαδικασία καθυστέρησε και με το Ν.4965/22 παρατείνεται η εξόφλησή της με έκδοση απόφασης του δικαστηρίου για τη Συμφωνία Εξυγίανσης και την οριστική μεταβίβαση. Όπως, δε, πληροφορούμαστε, οι εργαζόμενοι έχουν εισπράξει μόνο το 35% αυτής της οφειλής.

Σημειώνεται, επίσης ότι, με βάση το άρθρο 2, παρ. 11.β, δεν αναγνωρίζονται απαιτήσεις πέραν της 30.9.21, έως την ανωτέρω Συμφωνία. Δηλαδή, έχουν παρέλθει δυόμιση χρόνια, κατά τα οποία δεν θα αναγνωριστούν υποχρεώσεις, ενώ, κατά το διάστημα μετά την 1.2.2016, οι απολαβές των εργαζόμενων αυτών καλύπτονταν από το Πολεμικό Ναυτικό στο 70% του μισθού τους. Όμως, πρόσφατα ολοκληρώθηκαν οι εργασίες για το Πολεμικό Ναυτικό και ως εκ τούτου, έχουν σταματήσει οι καταβολές μισθοδοσίας προς τους εργαζόμενους.

Δεδομένης της καθυστέρησης ολοκλήρωσης της μεταβίβασης, είναι σημαντικό να ολοκληρωθεί η διαδικασία μεταβίβασης ή/και να εξοφληθούν οι εργαζόμενοι, καθώς επίσης, να τερματιστεί η εργασιακή ανασφάλειά τους. Είναι πολύ σημαντικό, επί πλέον, για την οικονομία μας, να εξασφαλιστεί η διατήρηση της παραγωγικής δυναμικότητας σε έναν ευαίσθητο τομέα, όπως αυτός της Αμυντικής Βιομηχανίας και των Ναυπηγείων. Όπως έχει αποδειχθεί και από την σύρραξη στην Ουκρανία, το εν λόγω είναι κρίσιμο θέμα, ενώ η ΕΕ προχωρά σε αύξηση της παραγωγής εξοπλισμών. Είναι, δε, κάτι αυτονόητο και ζωτικό για μια νησιωτική χώρα, όπως είναι η Ελλάδα, με σημαντική παράδοση στην ναυτιλία και διεθνή παρουσία, η ύπαρξη ναυπηγείων – κάτι που θα συμβάλλει και στη συγκράτηση των πτυχιούχων στη χώρα μας. Επίσης, θα συμβάλλει στην οικονομική ανάπτυξη της πατρίδας μας, μέσω της διατήρησης στη χώρα των σχετικών επενδύσεων.

Όμως, η συμφωνία μεταβίβασης καθυστερεί, κάτι που δημιουργεί ερωτηματικά ως προς το όλο σχέδιο εξυγίανσης. Αναφέρεται, μεν, στον τύπο ότι, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας μαζί με αυτά της Σύρου που ελέγχει ο ίδιος επιχειρηματίας, έχουν εξυπηρετήσει 500 εμπορικά πλοία, αλλά δεν έχουν εκδοθεί οικονομικές καταστάσεις, έτσι ώστε να αποτυπωθεί το οικονομικό αποτέλεσμα αυτής της δραστηριότητας διακριτά από τις εργασίες του Πολεμικού Ναυτικού.

Σημειώνεται, κιόλας ότι, σύμφωνα με τη συμφωνία εξυγίανσης (Ν.4965/22, άρθρο 2., παρ.3.), η ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα για την εμπορική ναυτιλία θα καλυπτόταν από την ΟΝΕΧ ΕLEFSIS SΗΙΡΥARDS ΑΝD ΙΝDUSTRIES ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (OESI), η οποία και θα αποπλήρωνε τις υποχρεώσεις προς Δημόσιο, τράπεζες και λοιπούς πιστωτές, ενώ η «ΟΝΕΧ ΕLEFSIS NAVAL ΑΝD ΜΑRΙΤΙΜΕ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ (OENM)» θα αναλάμβανε το αμυντικό έργο και θα αποπλήρωνε τις υποχρεώσεις προς το Πολεμικό Ναυτικό και προς τους υπάρχοντες εργαζόμενους, τους οποίους θα απορροφούσε. Είχε, δε, εξαγγελθεί ότι, θα διενεργηθούν επενδύσεις 500 εκατομμυρίων και θα δημιουργηθούν 1.400 νέες θέσεις εργασίας. Αντίθετα, όμως, όπως πληροφορηθήκαμε, έως τώρα, απασχολούνται εργολαβικοί εργαζόμενοι, εκτός Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας. Παράλληλα, υπάρχει αβεβαιότητα για την ανάληψη κατασκευαστικού αμυντικού έργου και για την καταβολή των 125 εκ. € από την Αμερικανική DFC για το εμπορικό τμήμα.

Με δεδομένα όλα τα παραπάνω,

Ερωτώνται οι κ. κ. Υπουργοί:

1. Πότε θα καταβληθούν οι οφειλόμενες απαιτήσεις στους εργαζόμενους των Ναυπηγείων Ελευσίνας, με ποιο χρονοδιάγραμμα εξόφλησης θα πραγματοποιηθούν οι σχετικές πληρωμές και ποιο διάστημα θα περιλαμβάνουν;

2. Πώς θα διασφαλισθεί η παραμονή των εργαζομένων στην επιχείρηση των Ναυπηγείων Ελευσίνας και με ποιο εργασιακό καθεστώς θα επιτευχθεί; Θα τηρηθεί η Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, όπως θεωρούμε φυσικό και αναμενόμενο για μια βαριά βιομηχανία, όπως τα εν λόγω ναυπηγεία;

3. Επειδή πρωταρχικής σημασίας είναι η συνέχιση της παραγωγικής δραστηριότητας των Ναυπηγείων Ελευσίνας, πώς εκτιμάται, για κάθε ενδεχόμενο, η πιθανότητα κάποιοι εκ των ως άνω εργαζόμενων να μεταφερθούν σε άλλον σχετικού αντικειμένου παραγωγικό φορέα, έτσι ώστε να εξασφαλιστεί η εμπειρία αλλά και η απασχόληση τους, όπως είχε γίνει πχ στην ΕΛΒΟ, με τις μετατάξεις στον ΟΑΣΘ; Για παράδειγμα, θα μπορούσαν οι ως άνω εργαζόμενοι να μεταταχθούν στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας ή στην ΠΥΡΚΑΛ, που είναι υπό μεταφορά στη Μάνδρα Αττικής ή σε άλλη εταιρία του Δημοσίου;

Ο ερωτών βουλευτής

ΒΙΛΙΑΡΔΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης