Ο ΥΕΘΑ Βαγγέλης Αποστολάκης, μετά από τις Βρυξέλλες και το Μόναχο, ταξιδεύει απ΄ ευθείας για το Άμπου Ντάμπι. Αφορμή για το ταξίδι η μεγάλη έκθεση αμυντικού υλικού «IDEX 2019» που γίνεται εκεί. Ο ΥΕΘΑ θα βρίσκεται στο Άμπου Ντάμπι αύριο και μεθαύριο έχοντας όμως στο μυαλό του ,όχι τόσο να δει τα εκθέματα, όσο να προσπαθήσει να έρθει σε συμφωνία με τα ΗΑΕ για την πώληση των παλαιών μαχητικών αεροσκαφών F-16 block 30.

Η υπόθεση απασχολεί εδώ και περίπου δυο χρόνια, με τα ΗΑΕ να έχουν εκφράσει έντονο ενδιαφέρον για την αγορά των ελληνικών αεροσκαφών. Αντιπροσωπείες τους έχουν έρθει στην Ελλάδα, έχουν δει τα αεροσκάφη και έχουν εκφράσει την επιθυμία να προχωρήσουν στην αγορά. Οι δισταγμοί του ΓΕΑ ήταν αυτοί που “πάγωσαν” την πώληση.αλλά τώρα ο Αποστολάκης από τη θέση του ΥΕΘΑ ,φέρεται διατεθειμένος να θέσει ξανά το ζήτημα στο τραπέζι, αφού τα οικονομικά δεδομένα το επιβάλλουν.

Το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 έχει αποδειχτεί δυσβάσταχτο για τον αμυντικό προϋπολογισμό, πριν καν ξεκινήσει. Το πρόγραμμα είναι “Κρόνος που τρώει τα παιδιά του”. Όπου παιδιά βάλτε άλλα πολύ σημαντικά προγράμματα συντήρησης ,τεχνικής υποστήριξης αλλά και αεροπορικής εκπαίδευσης, που πρέπει να προχωρήσουν, αλλά δεν βρίσκουν οικονομικούς πόρους. Ο Στόλος απαιτεί εκσυγχρονισμούς πλοίων και υποστήριξη άμεσα. Το ίδιο συμβαίνει με την υποστήριξη των γαλλικών μαχητικών αεροσκαφών Mirage 2000 αλλά και των όπλων τους. Μέγα θέμα υπάρχει με την αεροπορική εκπαίδευση με πρόταση λύσης να υπάρχει στο τραπέζι αλλά να μην μπορεί να χρηματοδοτηθεί με ασφάλεια.

Ο Αποστολάκης που ήταν πάντα υπέρ της πώλησης των παλαιών F-16, έχει βάλει τα δεδομένα στη ζυγαριά και φέρεται αποφασισμένος να προχωρήσει στην συμφωνία αν τα ΗΑΕ ακόμη επιθυμούν να πάρουν τα αεροσκάφη. Λογικά θα τα θέλουν, όπως λένε οι πληροφορίες.

Τα ΗΑΕ διαθέτουν F-16 block 60. Θέλουν να προμηθευτούν F-35 αλλά οι Αμερικανοί δεν τα αποδεσμεύουν. Υπολογίζεται ότι αυτό μπορεί να γίνει μετά από 5 χρόνια! Επειδή δεν θέλουν να “φορτώνουν” τα F-16 blovk 60 με ώρες πτήσης για εκπαίδευση ή για απλές περιπολίες, θέλουν να προμηθευτούν μεταχειρισμένα αεροσκάφη που θα “φορτωθούν” σημαντικό αριθμό ωρών πτήσεως. Τα ελληνικά “30άρια” είναι ότι καλύτερο υπάρχει στην αγορά των μεταχειρισμένων F-16. Δεν είναι τυχαίο ότι είχαν ενδιαφερθεί πολλές Βαλκανικές χώρες, αλλά η αναποφασιστικότητά μας τις οδήγησε σε άλλες λύσεις. Οι υποψήφιοι πελάτες έχουν σημαντικά μειωθεί. Επί της ουσίας οι Κροάτες και τα ΗΑΕ, έχουν απομείνει να ενδιαφέρονται σοβαρά. Γι΄ αυτό και ο ΥΕΘΑ πιστεύει ότι πρέπει να κινηθούμε γρήγορα.

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016