Υποστηριξε το militaire
Άποψη
04/01/2023 | 06:18 (ενημερώθηκε 1 έτος πριν)
Militaire News

«Οι αγκυλώσεις παραμένουν για τους Μηχανικούς της Πολεμικής Αεροπορίας»

«Οι αγκυλώσεις παραμένουν για τους Μηχανικούς της Πολεμικής Αεροπορίας»

«Φτάσαμε στο 2023  ,νέες συνθήκες έχουν δημιουργηθεί ,νέα μυαλά αναλαμβάνουν την ηγεσία της ΠΑ ,ωστόσο οι αγκυλώσεις παραμένουν αναλλοίωτες»

Γράφει ο

ΓΙΩΡΓΟΣ ΣΠ.ΤΣΙΤΣΙΛΙΑΝΟΣ

Μαθηματικός

Λυπάμαι που αναγκάζομαι να γράψω αυτό το άρθρο .Ωστόσο, η διαχρονική  αδικία είναι τόσο μεγάλη που εκ των πραγμάτων είσαι αναγκασμένος να υπενθυμίζεις το πρόβλημα ,μήπως  και κάποια ημέρα ξυπνήσουν οι εμπλεκόμενοι φορείς , και άρουν τις αδικίες/ανισότητες .

Θα μιλήσω για τους μηχανικούς της Σχολής Ικάρων ,δηλαδή την ΣΜΑ .

Είναι  καταρχήν γνωστή  διαχρονικά στο πανελλήνιο η ποιότητα των μαθητών που εισέρχονται στη ΣΜΑ ,συνεπώς τα πολλά λόγια για αυτούς είναι περιττά.

Επαγγελματικά δικαιώματα

Το πρώτο σοβαρό πρόβλημα ,είναι ότι οι εν λόγω μηχανικοί δεν διαθέτουν το επαγγελματικό δικαίωμα του μηχανικού ισοδύναμο με αυτό των πολυτεχνικών σχολών της χώρας ,αν και η ΣΜΑ είναι ανωτάτη σχολή.

Θα σταθώ συνοπτικά  στο έργο τους στην Πολεμική Αεροπορία. Συγκεκριμένα :

Υπογράφουν , μελετούν, διαχειρίζονται,συντονίζουν όλα τα κατασκευαστικά  έργα υποδομών στα αεροδρόμια και γενικότερα των Μονάδων της Πολεμικής Αεροπορίας  πολλών εκατομμυρίων ευρώ.

Υπογράφουν ,μελετούν ,διαχειρίζονται ,συντονίζουν  όλες τις κατασκευές, τεχνικές μελέτες ,τροποποιήσεις ,βελτιώσεις που υφίστανται τα αεροσκάφη ,τα Radar και γενικά σε   όλα τα οπλικά συστήματα της Πολεμικής Αεροπορίας.

Παρά ταύτα ,αν και τα οπλικά συστήματα χρειάζονται υψηλών προδιαγραφών μηχανικούς λόγω της πολυπλοκότητας της τεχνολογίας που φέρουν, η πολιτεία δεν αναγνωρίζει  το πτυχίο του μηχανικού ,ως ισότιμο  με αυτό των πολυτεχνικών σχολών. Δηλαδή, οι εν λόγω μηχανικοί  είναι μόνο για την παραγωγή  έργου  εντός της ΠΑ .

Ο κύριος  λόγος ,εκτός των άλλων παρερμηνειών λόγω λανθασμένων αντιλήψεων και εκτιμήσεων των εκάστοτε ηγεσιών του ΓΕΕΘΑ / ΓΕΑ , και της Παιδείας ,είναι ότι φοίτηση στην ΣΜΑ είναι τέσσερα χρόνια ,ενώ του πολυτεχνείου είναι πέντε . Ωστόσο, οι ώρες στα κοινά μαθήματα της ΣΜΑ , ανάλογα με την ειδικότητα, είναι τουλάχιστον ίσες  από τις αντίστοιχες σχολές του πολυτεχνείου (των μηχανολόγων, ηλεκτρολόγων ,μηχανικών  ηλεκτρονικών υπολογιστών ,πολιτικών  μηχανικών ). Αυτό το απλό θέμα δεν θα μπορούσε να λυθεί ,αν υπήρχε ο κατάλληλος συντονισμός μεταξύ των υπουργείων της Εθνικής Άμυνας και της Παιδείας ; Δεν θα μπορούσαν οι μαθητές της ΣΜΑ να  ακολουθούσαν το πρόγραμμα των αντίστοιχων σχολών του ΕΜΠ ,και παράλληλα να φοιτούν στην Σχολή Ικάρων ,όπως ακριβώς συμβαίνει με τους μαθητές της Στρατιωτικής Ιατρικής ; Στη περίπτωση αυτή το πρόβλημα θα λυνόταν αυτομάτως .Τόσο δύσκολο είναι να γίνει ;Τι είναι αυτό που εμποδίζει το αυτονόητο να γίνει πράξη ;Προφανώς οι αγκυλώσεις!

Αν δεν σας αρέσει αυτό δεν θα μπορούσε η ΣΜΑ να ενταχθεί στην ΣΣΑΣ ( Στρατιωτική Σχολή Αξιωματικών Σωμάτων )  και οι μαθητές της να παρακολουθούν τις αντίστοιχες σχολές του πολυτεχνείου της Θεσσαλονίκης ;

Αν δεν αρέσει  και αυτό, δεν  θα μπορούσε η Πολεμική Αεροπορία να επιλέξει  μηχανικούς πρόσφατα  απόφοιτους από τις πολυτεχνικές σχολές ,με ανάλογα κριτήρια ( βαθμός πτυχίου , εξετάσεις ) και να τους ονομάσει ανθυποσμηναγούς μετά από μία ,έστω ,εξάμηνη στρατιωτική εκπαίδευση ;

Και οι τρεις προτάσεις που μνημόνευσα πέρα από το ουσιαστικό ακαδημαϊκό και στρατιωτικό  αποτέλεσμα ,θα υπήρχε και οικονομικό όφελος  για το υπουργείο της Εθνικής Άμυνας. Επιπλέον θα υπήρχαν και οι προϋποθέσεις σύσφιξης  σχέσεων μεταξύ συναδέλφων μηχανικών,που οδηγούν σε μελλοντικές τεχνικές συνεργασίες .Και αν το όλο  θέμα  ήθελε η ηγεσία του ΥΠΕΘΑ ,το γενικεύει  και σε άλλες  ειδικότητες  των ανωτάτων στρατιωτικών σχολών. Το οικονομικό όφελος (πέρα από το ουσιαστικό αποτέλεσμα ), θα ήταν τεράστιο . Έχουν καθίσει οι αρμόδιοι φορείς του ΓΕΑ και γενικά του  ΥΠΕΘΑ να κοστολογήσουν  ρεαλιστικά μεμονωμένα ή συνολικά το όλο θέμα λαμβάνοντας υπόψη όλες τις παραμέτρους; Και να διερευνήσουν πόσα εκατομμύρια ευρώ,( που δεν μας περισσεύουν) πάνε περίπατο ,χωρίς ουσιαστικό / ρεαλιστικό  αποτέλεσμα ;

Αν θέλει το ΓΕΑ να μετατρέψει την Σχολή Ικάρων σε ένα πανεπιστήμιο ,με επτά τμήματα, με μη συμβατά  αναγνωρισμένα ακαδημαϊκά πτυχία από την Πολιτεία ( πλην του τμήματος των Ιπτάμενων ) ,και με ένα υπερβολικό κόστος ,εκτιμώ ότι αργά η γρήγορα η ιστορία αυτή θα καταλήξει στο πουθενά.

Βλέποντας οι απόφοιτοι μηχανικοί της ΣΜΑ αυτή την κατάσταση ,δηλαδή ότι το πτυχίο τους δεν αναγνωρίζεται από την Πολιτεία ,αναγκάζονται εκ των πραγμάτων να συνεχίσουν τις σπουδές  παρακολουθώντας ιδιωτικά , παράλληλα με την εργασία τους , κάποια αντίστοιχη  πολυτεχνική σχολή ,προκειμένου να κατοχυρώσουν  το επαγγελματικό  δικαίωμα του μηχανικού.Και στη συνέχεια οι περισσότεροι (πάντα παράλληλα  με την εργασία τους), συνεχίζουν τις σπουδές τους για μεταπτυχιακό και διδακτορικό πτυχίο .Και ποιο είναι το αποτέλεσμα αυτής της ιστορίας ;Να δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα  για τα επόμενα  τουλάχιστον πέντε χρόνια, ως αξιωματικοί πλέον,  στις ουσιαστικές αναγνωρισμένες από την Πολιτεία  σπουδές τους ,με ότι αυτό συνεπάγεται για την Πολεμική Αεροπορία !

Το θέμα της αρχαιότητας

Ένα άλλο  πρόβλημα , είναι το διαχρονικό  θέμα της αρχαιότητας των μηχανικών  και της δομικής τους ένταξης  στις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας σε θέσεις ευθύνης ,ως προς το αντικείμενό τους.

Οι μηχανικοί της ΣΜΑ , όπως γνωρίζετε , ανεξάρτητα της ημερομηνίας κτήσης του βαθμού τους ,είναι νεότεροι όχι μόνο από τους ομοιοβάθμιους Ιπτάμενους Αξιωματικούς, αλλά ακόμη  και από τους ομοιοβάθμιους αντίστοιχους μηχανικούς Αξιωματικούς του Πολεμικού Ναυτικού και του Στρατού Ξηράς .Εδώ έχουμε το παράδοξο οι ΕΔ να διαθέτουν μηχανικούς δύο ταχυτήτων .Οι δε καθαρά τεχνικές θέσεις ευθύνης  σε αρκετά επίπεδα διοίκησης  που απαιτούν αποφάσεις από τους αρμόδιους  ,όπως για παράδειγμα η θέση του Διοικητή της ΔΑΥ  ( που διαχειρίζεται όλα τα τεχνικά θέματα  της ΠΑ) , κ.α, είναι σε χέρια ξένων με το αντικείμενο ειδικοτήτων .Γεγονός που δημιουργεί ανισότητες ,που επηρεάζουν ως ένα βαθμό την ομαλή λειτουργία της Πολεμικής Αεροπορίας,  και τους επιτελικούς φορείς του ΓΕΑ και του ΓΕΕΘΑ .

Συμπέρασμα

Όπως αντιλαμβάνεστε από αυτά  που μνημόνευσα ,οι διαχρονικές  αγκυλώσεις των εκάστοτε  ηγεσιών  του ΓΕΑ εξακολουθούν να ισχύουν ,αφού δεν βλέπω φως στο βάθος του τούνελ.Αυτό που μου κάνει ιδιαίτερη  εντύπωση ,είναι παρότι έχουν περάσει  τόσα χρόνια ,μπήκαμε στο 2023 ,οι συνθήκες του όπλου έχουν μεταβληθεί , και  νέα άτομα αναλαμβάνουν τις εκάστοτε  ηγεσίες, τα μυαλά δυστυχώς λόγω των αγκυλώσεων  δεν έχουν αλλάξει. Παραμένουν κολλημένα σε λογικές που υπήρχαν πριν από τουλάχιστον πενήντα χρόνια . Με αυτή την λογική θα πάμε μπροστά ;

Έχουν καταφέρει με την πολιτική τους, να παροπλίσουν τους μηχανικούς της ΣΜΑ με τον άλφα ή βήτα τρόπο ,παρότι η Πολεμική Αεροπορία είναι καθαρά ένα ραγδαία  αναπτυσσόμενο  τεχνικό όπλο ,αφού η επιτυχία των επιχειρησιακών αποστολών, εξαρτάται από την διαθεσιμότητα και την ποιότητα του οπλικού συστήματος .

Αν υποθέσουμε ότι Gt είναι η δυναμική ισχύς πυρός  της ΠΑ ,Et είναι η δυναμική της επιχειρησιακής  λειτουργίας και Yt είναι η ποιοτική υποστήριξη των οπλικών συστημάτων στον παρόντα  χρόνο t , ( t-1 είναι η προηγούμενη χρονική περίοδος) , Κ μία σταθερά που εξαρτάται από αστάθμητους παράγοντες , τότε το μαθηματικό μοντέλο με εξισώσεις διαφορών θα ήταν :

Gt = Et + Yt + K

Et = a ( Yt- Yt-1 ) , a >0

Εt = b. Et-1 + c .Gt-1 , 0< b<1 , 0< c<1

που για την λύση του θα χρησιμοποιήσουμε γεννήτριες συναρτήσεις ,και θα έχουμε τα ανάλογα συμπεράσματα ,ως προς την δυναμική χρησιμότητα της υποστήριξης , που επηρεάζει άμεσα την αποτελεσματική  μηχανή της ΠΑ στον επιχειρησιακό τομέα .

Ποιο είναι το αποτέλεσμα της υπάρχουσας λογικής ;

Το 30% περίπου των μηχανικών της ΣΜΑ να φεύγουν πολύ πριν από την ώρα τους, και σε αρκετές περιπτώσεις  χωρίς να διεκδικήσουν το συνταξιοδοτικό τους δικαίωμα.

Να μείνω να κάνω τι ; Αφού προοπτική για μας στην Πολεμική Αεροπορία  δεν υπάρχει , και παράλληλα οι  οικονομικές  μας απολαβές είναι για κλάματα. Είναι η μόνιμη απάντησή τους στο ερώτημα ,γιατί θέλετε να φύγετε τόσο νωρίς από τις τάξεις της Πολεμικής Αεροπορίας.

Δηλαδή η λογική τους είναι : όσο πιο νέος  φύγεις , με τις γνώσεις και την ανάλογη επαγγελματική κατάρτιση που διαθέτεις, μπορείς να βρεις εργασία αξιόλογη στο αντικείμενό σου ,με αναγνώριση του έργου σου και  καλούς μισθούς στο εξωτερικό .Και έχουμε πολλούς νέους  μηχανικούς που διαπρέπουν σε ξένα  πανεπιστήμια ως καθηγητές, και μεγάλες  κατασκευαστικές εταιρείες του εξωτερικού ,και έπεται συνέχεια …αν δεν αλλάξουν οι συνθήκες.

Ξέρετε κάτι; Δυστυχώς στη χώρα μας έχουν παρεξηγηθεί οι έννοιες της  φιλοπατρίας και  του καθήκοντος ,και  έχουν μετατραπεί σε πολλές περιπτώσεις  μία συνάρτηση με κύρια ανεξάρτητη  μεταβλητή ” την σταδιακή απαξίωση του ατόμου με όλα τα διατιθέμενα εργαλεία  “.

Η εκμετάλλευση έχει τα όριά της ,και αυτό δεν συμβαίνει μόνο στους μηχανικούς της ΣΜΑ ,αλλά και σε άλλες ειδικότητες ,όπως είναι  οι γιατροί ,οι  καθηγητές ,που δίνουν καθημερινές μάχες στα ακριτικά μας νησιά και όχι μόνο.

Δεν περιμένω κάτι  από τις ηγεσίες των ΕΔ γιατί γνωρίζω τις διαχρονικές τους αγκυλώσεις . Ενδεχομένως , η μοναδική αναλαμπή φωτός  θα ήταν  ο υπουργός της Εθνικής Άμυνας ,ως ορθολογιστής, με άλλο πνεύμα και λογική , και χωρίς αγκυλώσεις ,θα μπορούσε να ταράξει τα νερά για το θέμα της αρχαιότητας ,και για το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων με την συνδρομή και τον ανάλογο συντονισμό με το Υπουργείο Παιδείας   , λαμβάνοντας υπόψη  αυτά που μνημόνευσα.

Αισιοδοξώ, ότι  ο κ. Παναγιωτόπουλος έχει  όραμα ,βλέπει μακριά την αναπόφευκτη ραγδαία  τεχνολογική εξέλιξη του όπλου, σε συνδυασμό με την αναβάθμιση της αμυντικής εγχώριας βιομηχανίας ,όπου οι μηχανικοί της ΣΜΑ στο αεροπορικό αντικείμενο  έχουν τον πρώτο λόγο .

Στο χέρι σας είναι κ. Παναγιωτόπουλε να ταράξετε τα νερά και να δώσετε τις κατάλληλες λύσεις ,πριν από τις εκλογές.

Γιώργος Σπ. Τσιτσιλιάνος

Μαθηματικός

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης