Ο Αναπληρωτής τομεάρχης Εθνικής Άμυνας του ΣΥΡΙΖΑ Γιώργος Τσίπρας με εκτενή δήλωση του αναφέρεται στην εικόνα διάλυσης που παρουσιάζουν τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, με ευθύνη της διοίκησης και του ΥΠΕΘΑ.
Η δήλωση του:
Με αφορμή την πρωτοφανή ακύρωση των τριών συμβάσεων εξωτερικού των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων, ζητήθηκαν με την από 19/7/22 Ερώτηση βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ απαντήσεις από τους αρμόδιους Υπουργούς. Οι Υπουργοί περιορίστηκαν στην προώθηση επιστολής της Διοίκησης των ΕΑΣ, υιοθετώντας εμμέσως τις ανεπαρκέστατες δικαιολογίες της Διοίκησης των ΕΑΣ. Επιπλέον δεν έχει γίνει ακόμη δεκτό το αίτημα από 12/1/22 (!) των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ ΠΣ στην Επιτροπή ΔΕΚΟ να εξεταστεί από την Επιτροπή η Διοίκηση των ΕΑΣ.
Η επιστολή του Διευθύνοντος Συμβούλου των ΕΑΣ αποφεύγει να δώσει σαφείς απαντήσεων στα ερωτήματα, ενώ επιχειρείται η αποποίηση των ευθυνών και η διάχυσή τους σε τρίτους, ευθύνες οι οποίες προφανώς θα πρέπει να απασχολήσουν και τα δυο συναρμόδια υπουργεία, ΥΠΕΘΑ και ΥΠΟΙΚ αλλά και την Επιτροπή Δημοσίων Οργανισμών και Τραπεζών.
Η ανάδειξη και η έγκριση από τη διοίκηση των ΕΑΣ αναδόχου για την καταστροφή ναρκών έναντι 3,70 εκ € είναι γεγονός αναμφισβήτητο. Η αποστολή της σύμβασης αυτής στο ΕΣ δεν αναιρεί την απόφαση του ΔΣ για ανάθεση του έργου καταστροφής ναρκών στον εν λόγω ανάδοχο, έναντι ποσού των 3,70 εκ € (9€/νάρκη). Δεν απαντήθηκε όμως, γιατί δεν αξιοποιήθηκε η προσφορά των περίπου 750.000 € (2€/νάρκη).
Όσον αφορά την ρύπανση που προκλήθηκε από την ρίψη επικίνδυνων αποβλήτων στο χώρο καταστροφής ναρκών, η διοίκηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν αυτή που σταμάτησε την λειτουργία της εν λόγω μονάδας της συνεργαζόμενης εταιρείας και παρέπεμψε το θέμα στον εισαγγελέα.
Σχετικά με το κόστος απορρύπανσης του εργοστασίου Ελευσίνας ύψους 18 εκ €, δεν εξηγείται η τεράστια διαφορά που υπάρχει με την προσφορά μεγάλης εταιρείας του εξωτερικού, ύψους 1,8 εκ €.
Σχετικά με την μετεγκατάσταση του εργοστασίου Υμηττού, δεν αναφέρει τίποτα, για την άνευ σχεδίου υλοποίησής της, για τον πρόχειρο, άστοχο και βιαστικό τρόπου που υλοποιείται, για το γεγονός ότι υλοποιείται χωρίς έγκριση του ΔΣ και της Γενικής Συνέλευσης Μετόχων, για παρέκκλιση ακόμα και από την εξαγγελία του Πρωθυπουργού, η οποία αναφέρει ότι η μετεγκατάσταση στο Λαύριο θα προηγηθεί της αξιοποίησης του Υμηττού αλλά και για τις συνέπειες στην αμυντική ικανότητα της χώρας από την διακοπή της παραγωγής, όπως αλώστε ομολογεί ο κ ΔΣ στην επιστολή του : «Η πρόσφατη ενημέρωση από το ΥΠΟΙΚ για τους ασφυκτικούς χρόνους υλοποίησης της μετεγκατάστασης (31 Δεκεμβρίου 2022) και της πρόθεσης αξιοποίησης των υφισταμένων κτιριακών εγκαταστάσεων αφαιρεί από το κάδρο των παραγωγικών δυνατοτήτων της επόμενης ημέρας την κατασκευή πυρομαχικών μεγάλων διαμετρημάτων και φυσιγγίων 12,7 Χ 99, μέχρι νεοτέρας».
Η μετεγκατάσταση, με τον τρόπο που υλοποιείται, συνιστά άδειασμα του ακινήτου του Υμηττού από τα μηχανήματα και το προσωπικό του εργοστασίου μέχρι 31/12/202, όπως ο ίδιος ο κ ΔΣ αναφέρει στην επιστολή του, με στόχο την δημιουργία κυβερνητικού πάρκου και όχι την εγκατάσταση των γραμμών παραγωγής στο Λαύριο. Η εσπευσμένη απόφαση της διοίκησης για μεταφορά της έδρας της ΕΑΣ ΑΒΕΕ στη Μάνδρα και οι ενέργειες για μεταφορά μέρος του εξοπλισμού του Υμηττού στη Μάνδρα, κατά παρέλκυση από την εξαγγελία του Πρωθυπουργού, καταδεικνύει το ανεξήγητο ενδιαφέρον της διοίκησης για τη δημιουργία του κυβερνητικού πάρκου, ως μη όφειλε, και όχι για την κατασκευή του νέου εργοστασίου υποδοχής των γραμμών παραγωγής του Υμηττού στο Λαύριο.
Αποκορύφωμα ανευθυνότητας και ανικανότητας της διοίκησης των ΕΑΣ αποτελεί η σύμβαση της Αιγύπτου όπου :
Η απόπειρα της διοίκησης να αποποιηθεί των ευθυνών της είναι προφανής. Η διοίκηση των ΕΑΣ έχει την ευθύνη για τις αποφάσεις που λαμβάνει ή δεν λαμβάνει, για τα πενιχρά οικονομικά αποτελέσματα, για την κατάρρευση της εταιρείας και τη στρεβλή «μετεγκατάσταση», που αντί να οδηγήσει την εταιρεία σε αναπτυξιακή πορεία την οδηγεί στο κλείσιμο, με την πολιτική ευθύνη να βαραίνει τη κυβέρνηση και τα συναρμόδια υπουργεία.
Το ερώτημα παραμένει. Θα αναλάβουν τα αρμόδια Υπουργεία, ΥΠΕΘΑ και ΥΠΟΙΚ, την ευθύνη για τα παραπάνω καταστροφικά πεπραγμένα και την ανεπίστροφη απαξίωση των ΕΑΣ?