Υποστηριξε το militaire
Άμυνα Στιγμές Ιστορίας
13/05/2023 | 06:00 (ενημερώθηκε 12 μήνες πριν)
Militaire News

Στιγμές Ιστορίας: Οι 2 Έλληνες Ίκαροι που πέταξαν στα 50 μέτρα για να τους δουν γονείς και φίλοι-Δημ. Σταυρόπουλος

Στιγμές Ιστορίας: Οι 2 Έλληνες Ίκαροι που πέταξαν στα 50 μέτρα για να τους δουν γονείς και φίλοι-Δημ. Σταυρόπουλος

Η ιστορία όσο απίστευτη και αν φαίνεται, είναι 100% αληθινή!

Με ονόματα, ημερομηνίες και έγγραφες αποδείξεις, (αναφορές, απολογίες, ποινές), που βρίσκονται… κιτρινισμένες στα αρχεία της Σχολής Ικάρων της Πολεμικής Αεροπορίας στο Τατόι!

Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος

Αφορά μια «τρελλή» πτήση δυο νεαρών δόκιμων χειριστών που οργάνωσαν και έθεσαν σε εφαρμογή ένα πρωτοφανές «σχέδιο πτήσεως».

Πέταξαν μόλις 50 μέτρα πάνω από την Αθήνα, ξεκινώντας από τα Πατήσια, την πλατεία Βικτωρίας, την Ομόνοια, το Σύνταγμα, την Βουλή, την πλατεία Ρηγίλλης και διασχίζοντας ακουμπώντας σχεδόν τις κορυφές των δέντρων την λεωφόρο Κηφισίας, προσγειώθηκαν στο Τατόι, όπου φυσικά τους περίμενε η τιμωρία!

Στο μεταξύ η πρωτεύουσα είχε αναστατωθεί.

Το ερώτημα είναι γιατί το έκαναν.

Από νεανικό ενθουσιασμό, άγνοια κινδύνου και το κυριότερο, για να εντυπωσιάσουν τους  γονείς και τους συμμαθητές τους!

Ποια ήταν η ποινή, ποτέ έγινε η… «ιστορική» αυτή πτήση και ποια ήταν η εξέλιξη των πρωταγωνιστών στην συνέχεια…

ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑ ΣΤΟΥΣ ΑΙΘΕΡΕΣ

Ο Γεώργιος Μάρκου γεννήθηκε στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου στις 17 Ιουνίου 1914.

 Γονείς του ήταν ο Δημήτριος Μάρκου, δικηγόρος από την Κέρκυρα, και η Ida Rossi που γεννήθηκε στη Μάλτα.

Στις αρχές της δεκαετίας του 1920, η οικογένεια μετακόμισε μόνιμα στην Αθήνα. Στα φοιτητικά του χρόνια ο νεαρός Γιώργος ήταν επιμελής και άριστος μαθητής. 

Ο πατέρας του, βλέποντας στο πρόσωπο του μοναχογιού του, τη συνέχεια του εαυτού του, ήταν πολύ περήφανος για αυτόν και ήλπιζε ότι θα σπουδάσει νομικά.

 Έτσι, μετά την επιτυχή αποφοίτησή του από το λύκειο, μπήκε στη Λεόντειο Σχολή, για να ακολουθήσει τις σπουδές δικηγόρου.

 Ωστόσο, φαίνεται πως ο νεαρός έφηβος είχε ήδη αρχίσει να γοητεύεται από τα αεροπλάνα και την ιδέα της πτήσης.

 Οι αεροπόροι του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, καθώς και οι διάσημοι πιλότοι του Μεσοπολέμου που δημιούργησαν πολλά ρεκόρ.

Το 1931 η ίδρυση της Ακαδημίας της Πολεμικής Αεροπορίας και η προκήρυξη εξετάσεων για την εισαγωγή στα μαθήματά της ήταν η ευκαιρία για τον Γιώργο να προσπαθήσει να κάνει το όνειρό του πραγματικότητα και να γίνει αεροπόρος. Μέχρι τότε οι Έλληνες πιλότοι ήταν Αξιωματικοί του Ναυτικού και του Στρατού.

ΠΡΩΤΟΕΤΗΣ ΙΚΑΡΟΣ

Εκατοντάδες επίδοξοι νέοι προσφέρθηκαν εθελοντικά να γίνουν πιλότοι πολεμικών αεροσκαφών, ωστόσο θα πρέπει να περάσουν πρώτα τις πολύ αυστηρές γραπτές εξετάσεις, αλλά και τις αθλητικές και σωματικές εξετάσεις.

 Στις 22 Οκτωβρίου 1931, όσοι τα καταφέρουν κλήθηκαν να παρουσιαστούν στην Αεροπορική Βάση Τατοΐ της Αθήνας στις 23 Νοεμβρίου. 

Από τους 250 υποψηφίους που έλαβαν μέρος στις εξετάσεις, μόνο 11 μπήκαν στο HAF Academy, ο Γιώργος Μάρκου ήταν ένας από αυτούς που δεν είχε συμπληρώσει ακόμη το 18ο έτος την ηλικία του ωστόσο κατάφερε να πάρει τους υψηλότερους βαθμούς κατά τη διάρκεια των εξετάσεων. 

Οι νεαροί δόκιμοι αεροπορίας ξεκίνησαν με ενθουσιασμό τα θεωρητικά μαθήματα, στις 2 Δεκεμβρίου, ενώ λίγες εβδομάδες αργότερα έκαναν τις πρώτες τους πτήσεις με τους εκπαιδευτές πτήσεων, με διπλάνα AVRO 504.

 Το παραδοσιακό hazing (στρατιωτικό τελετουργικό εξευτελισμό) που γινόταν σε στρατιωτικές σχολές, ήταν γνωστό στην αεροπορική αργκό ως «Nila», και δεν θα μπορούσε να λείπει από την Ακαδημία HAF. Σύμφωνα με μαρτυρίες Αξιωματικών εκείνης της εποχής, η κατάσταση συχνά ξεπερνούσε τα όρια.

 Ωστόσο, η “Nila” που εφαρμόστηκε στο πρώτο έτος της Α’ Τάξης ήταν σχετικά ανώδυνη, σε σύγκριση με αυτά που ακολούθησαν στα επόμενα Τμήματα της Ακαδημίας. 

Τον Φεβρουάριο του 1932 ο Μάρκου ονομάστηκε Αρχηγός της Τάξης του και γι’ αυτό του απονεμήθηκε ο βαθμός του Λοχία. 

Λίγες μέρες αργότερα έστειλε στον πατέρα του την πρώτη του φωτογραφία, φορώντας περήφανα τη στολή του.

Μέχρι τον Μάιο του 1932, εννέα από τους 11 υποψήφιους πιλότους είχαν πετάξει το πρώτο τους σόλο μετά από 10 έως 18 ώρες εκπαίδευσης με έναν εκπαιδευτή στο πίσω κάθισμα.

Ως άπειρος αεροπόρος, ο Γιώργος είχε την τύχη να έχει ως εκπαιδευτή τον Flt/Lt Linos, άριστο γνώστη της ψυχολογίας των Aviation Cadets, με μεγάλη μεταδοτικότητα, ο οποίος βλέποντας τις όποιες αδυναμίες του μαθητή του τον βοήθησε να τις ξεπεράσει με τον καλύτερο τρόπο. 

Ο Μάρκου ανήκε σε μια σπάνια ομάδα εκπαιδευομένων των οποίων η πρόοδος, αν και πιο αργή σε σύγκριση με άλλους συναδέλφους τους, ήταν ωστόσο σταθερή και συνεχώς βελτιούμενη. 

Τέτοιοι πιλότοι συνήθως γίνονταν εξαιρετικοί επαγγελματίες.

ΠΕΤΩΝΤΑΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΘΗΝΑ

Καθώς οι νεαροί πιλότοι άρχισαν να εκτελούν τις πρώτες τους πτήσεις σόλο η αυτοπεποίθησή τους άρχισε να αυξάνεται. 

Οι μεταξύ τους συζητήσεις για τις επιδόσεις τους και την πρόοδό τους στις διάφορες προπονητικές εξόδους δημιούργησαν κλίμα έντονης άμιλλας.

 Σύντομα δύο από αυτούς, για να ξεχωρίσουν από τους υπόλοιπους συναδέλφους τους αναζητώντας μια συναρπαστική εμπειρία πτήσης αποφάσισαν να πραγματοποιήσουν μια χαμηλή πτήση, κάτι που απαγορευόταν από τους κανονισμούς. 

Το γνωστό αξίωμα για την ασφάλεια των πτήσεων, που λέει ότι «η παράβαση σκοτώνει», δεν μπόρεσε να εμποδίσει τον Γεώργιο Μάρκου, ένα καλοκαιρινό πρωινό, να πετάξει χαμηλά πάνω από την Αθήνα. Απογειωνόμενος από την αεροπορική βάση του Τατοΐου με AVRO 504, ο νεαρός πιλότος έφτασε πάνω από την περιοχή Πατήσια και ξύπνησε τους ντόπιους με τον θόρυβο της μηχανής του. 

Εκτελώντας διαδοχικά χαμηλά περάσματα πάνω από τη Λεόντειο Σχολή, όπου είχε σπουδάσει, πρόσφερε ένα εντυπωσιακό αεροπορικό σόου στους μαθητές. 

Στη συνέχεια κατευθύνθηκε στο πατρικό του σπίτι που ήταν κοντά.

 Ήθελε να δώσει την ευκαιρία στην οικογένειά του να τον δει, με το αεροπλάνο του! 

Καθώς πετούσε 50 μέτρα πάνω από το έδαφος, ο κωδικός E-12 ξεχώριζε ξεκάθαρα στην κάτω επιφάνεια των φτερών.

 Την ίδια περίπου ώρα, ένας άλλος Δόκιμος της Αεροπορίας, ο Δημήτριος Σκαλτσογιάννης, με το Ε-32, έδινε παρόμοια παράσταση, πετώντας χαμηλά πάνω από την περιοχή του Κολωνακίου, την πλατεία Ρηγίλλης και τη λεωφόρο Κηφισίας. Αποτέλεσμα όλων αυτών ήταν πολλοί να τηλεφωνήσουν στο Αρχηγείο της Ακαδημίας Πολεμικής Αεροπορίας, ζητώντας την τιμωρία τους. 

Με την αδρεναλίνη να κυλάει στις φλέβες τους, οι δύο πιλότοι επέστρεψαν στο αεροδρόμιο σε κατάσταση ευφορίας και προσγειώθηκαν με λίγη χρονική διαφορά μεταξύ τους.

 Πρώτος πάτησε στον διάδρομο ο Σκαλτσογιάννης και τον πλησίασε αμέσως ο Σ/Σ Σπυρίδων Κυλαδινός.

 Ο υπαξιωματικός του είπε.

«Αν έχετε κάποια επαφή ή σύνδεση με τα ανώτερα κλιμάκια καλέστε τον τώρα! Προχώρα για να σωθείς, γιατί έλαβα πολλά τηλεφωνήματα από το Υπουργείο Αεροπορίας και δεν νομίζω ότι θα το ξεπεράσεις».

Οι ανώτεροι αξιωματικοί της Ακαδημίας RHAF παρέπεμψαν τους δύο παραβάτες στο Πειθαρχικό Συμβούλιο με το ερώτημα της απόλυσης, προκειμένου να τιμωρηθούν αυστηρά οι πράξεις τους και να μην βρεθούν μιμητές.

 Ειδικά ο Μάρκου που ήταν και αρχηγός της Τάξης!

 Τελικά, όμως, για να μην αποδυναμωθεί ο μικρός αριθμός των πιλότων της Ακαδημίας HAF, αλλά και λόγω κάποιων πολιτικών πιέσεων που ασκήθηκαν, και οι δύο τιμωρήθηκαν μόνο με μηνιαία φυλάκιση.

Στις 12 Οκτωβρίου 1934, στην τελετή αποφοίτησης στην Αεροπορική Βάση Τατοΐου, παρουσία της πολιτικής και στρατιωτικής ηγεσίας, ο Γεώργιος Μάρκου έλαβε «Φτερά» και τον βαθμό του Αξιωματικού Πιλότου.

ΑΤΡΟΜΗΤΟΣ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ

Τα επόμενα χρόνια, ο Μάρκου τα πέρασε μέσα στα cokpit των πολεμικών αεροπλάνων και ως εκπαιδευτής νεώτερων χειρίστων.

Το 1940, πολέμησε στην Αλβανία, μετά στην Κρήτη, εκπαιδεύτηκε από τους Βρετανούς στο Ιράκ, και μετείχε σε αποστολές με τα φτερά της  RAF.

Ύστερα από όλα αυτά, μαζί με τη σύζυγό του Mary Littlejohn Schonberg, την οποία είχε παντρευτεί στις 19 Δεκεμβρίου 1942, μετακόμισαν στη Νότια Ροδεσία.

 Εκεί αγόρασαν ένα αγρόκτημα στην περιοχή Mount Hampden όπου εγκαταστάθηκαν μόνιμα.

Γεμάτος αναμνήσεις από μια πολυτάραχη αεροπορική καριέρα και μαθαίνοντας να ζει έναν συγκεκριμένο τρόπο ζωής, έπρεπε να ξαναβρεί τον εαυτό του. 

Αν και αναγκάστηκε να ζήσει σε μια αγγλόφωνη χώρα και να συνυπάρξει με διαφορετικούς ανθρώπους από άλλη κουλτούρα, προσπαθούσε πάντα να διατηρεί επαφή με την ελληνική κοινότητα της περιοχής.

 Ο Γιώργος Μάρκου ήταν πτηνοτρόφος και έζησε στο Mount Hampden μέχρι τον θάνατό του το 1983.

Πληροφορίες

Greeks in foreign cockpits.com

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης