Υποστηριξε το militaire
Στιγμές Ιστορίας
27/05/2021 | 06:00 (ενημερώθηκε 3 έτη πριν)
Militaire News

Παναθηναϊκό Στάδιο: Από τον Λούη, τον Ινονού, τον Γκέμπελς, τον Τσώρτσιλ και τον Παπαδόπουλο στον Dior

Παναθηναϊκό Στάδιο: Από τον Λούη, τον Ινονού, τον Γκέμπελς, τον Τσώρτσιλ και τον Παπαδόπουλο στον Dior

Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος

 

Το Παναθηναϊκό Στάδιο είναι το σημαντικότερο μνημείο νεώτερου Πολιτισμού της Αθήνας.
Πανανθρώπινο σύμβολο συμφιλίωσης των λαών, φιλοξένησε τους πρώτους σύγχρονους Ολυμπιακούς Αγώνες το 1896 και από τότε αποτελεί παγκόσμιο φάρο ειρήνης και ταυτόχρονα ένα διεθνές τουριστικό αξιοθέατο.

Κι όμως αυτό το αθλητικό κομψοτέχνημα δομημένο από ατόφιο πεντελικό μάρμαρο, στην πολύχρονη ιστορία του, έκτος από την δόξα που το περιβάλει και τις προσωπικότητες που έχουν καθίσει στις κερκίδες του, έχει κακοποιηθεί βάρβαρα, όχι μόνο από εγκληματικές φυσιογνωμίες που το βεβήλωσαν αλλά και από δικτάτορες, βασανιστές και απαράδεκτες «κιτς» εκδηλώσεις και γιορτές.
Εκεί που κάποτε τραγούδησε ο Χοσέ Καρέρας, η Χούντα έβαλε άλογα να καλπάζουν και ημίγυμνους στρατιώτες να αλλάζουν κρατώντας αναμμένους πυρσούς!
Εκεί που η Αθήνα υποδέχτηκε τους Ολυμπιονίκες της, περπάτησε χειροκροτούμενος ο υπουργός Προπαγάνδας του Χίτλερ, Γιόζεφ Γκαιμπελς.
Και τέλος στο σημείο που τερμάτισε ο Σπύρος Λούης κάνοντας περήφανους όλους τουςΈλληνες, μερικά χρόνια αργότερα, ένας δήμαρχος χαιρετούσε τον κόσμο ναζιστικά!
Ιστορίες που τις ξέρουν λίγοι και τις θυμούνται ελάχιστοι…

Η ΕΠΙΔΕΙΞΗ ΤΟΥ DIOR

Με αφορμή την επίδειξη μόδας του παρισινού οίκου Dior η οποία θα γίνει στο Καλλιμάρμαρο στις 17 Ιουνίου, ας θυμηθούμε κάποιες από τις μεγάλες (καλές και κακές) στιγμές του Σταδίου.
25 Μαρτίου 1896.
Τότε ακούστηκε για πρώτη φορά ο Ολυμπιακός Ύμνος, σε στίχους Κωστή Παλαμά και μελοποίηση του Σπύρου Σαμάρα.
1905
«Αντιγόνη» αρχαία τραγωδία
1916
«Αιντα» όπερα
1927

«Εκάβη» αρχαία τραγωδία
1931
Τον Οκτώβρη του 1931, στο πλαίσιο της έναρξης των Β΄ Βαλκανικών Αγώνων Στίβου στο Παναθηναϊκό Στάδιο της Αθήνας έδωσε το παρόν και ο Τούρκος πρωθυπουργός Ισμέτ Ινονού, που είδε τους αγώνες από κοντά και ειδικά τις προσπάθειες των Τούρκων αθλητών. (Video).
Η υποδοχή που του επιφύλαξε ο Έλληνας πρωθυπουργός ήταν θερμή.
Η Αθήνα ήταν σημαιοστολισμένη με τις ελληνοτουρκικές σημαίες από το κέντρο μέχρι το λιμάνι του Πειραιά, από όπου αποβιβάστηκε.
Ο κόσμος που κατέβηκε στους δρόμους συμπλήρωσε το θεατρικό σκηνικό της ένθερμης υποδοχής….
1985
Φεστιβάλ Rock in Athens
2007
Συναυλία Χοσέ Καρρέρα.
Προηγήθηκαν η ακολούθησαν οι εμβληματικές συναυλίες του Μίκη Θεοδωράκη και του Βαγγέλη Παπαθανασίου.
4 Απριλίου 1968
Η ΑΕΚ κατέκτησε το Κύπελλο Κυπελλούχων νικώντας με 89-82 τη Σλάβια Πράγας μπροστά σε 80.000 θεατές, παγκόσμιο ρεκόρ προσέλευσης θεατών σε αγώνα μπάσκετ.

ΟΙ «ΜΑΥΡΕΣ» ΣΤΙΓΜΕΣ

Ο Θεόδωρος Πάγκαλος (Σαλαμίνα, 11 Ιανουαρίου 1878 – Κηφισιά, 27 Φεβρουαρίου 1952) ήταν  στρατιωτικός, κινηματίας και συνωμότης κατ΄ επανάληψη, που αναδείχθηκε δικτάτορας πρωθυπουργός και πρόεδρος της Δημοκρατίας.

Στις 25 Ιουνίου 1925, εκδηλώθηκε το Στρατιωτικό Κίνημα του στρατηγού Θεόδωρου Πάγκαλου, που το βοήθησε να επικρατήσει η χαλαρή αντίδραση της κυβέρνησης Ανδρέα Μιχαλακόπουλου, η οποία δίστασε να το αντιμετωπίσει δυναμικά. Ο Πάγκαλος, αμέσως μετά την επικράτησή του, σχημάτισε κυβέρνηση που πήρε ψήφο εμπιστοσύνης στη συνέλευση (Κυβέρνηση Θεόδωρου Πάγκαλου 1925, αλλά πολύ γρήγορα εγκατέλειψε τα δημοκρατικά προσχήματα.
Το καθεστώς του στρατηγού Πάγκαλου στερούνταν ιδεολογικής βάσης, ενώ δεν διέθετε λαϊκό έρεισμα.
Γνωρίζοντάς το, ο ίδιος ο δικτάτορας προσπάθησε να του αποδώσει χαρακτηριστικά άλλων ολιγαρχικών ή δικτατορικών κυβερνήσεων της εποχής του,όπως εκείνης του Μπενίτο Μουσολίνι ή του Πρίμο ντε Ριβέρα.
Στο Παναθηναϊκό Στάδιο ο δικτάτορας, οργάνωσε πολλές ευτελείς γιορτές για να αποκτήσει ευρεία αποδοχή.
Στις 23 Σεπτεμβρίου, πάτησε το πόδι του στο Καλλιμάρμαρο και ο διαβόητος Γιόζεφ Γκαιμπελς, υπουργός Προπαγάνδας του Ράιχ
Το συνόδευε ο δήμαρχος Αθηναίων Κ. Κοτζιας που χαιρετούσε τον κόσμο ναζιστικά!

ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΟΥ «ΚΙΤΣ»

Η 29η Αύγουστου στα χρόνια της δικτατορίας των συνταγματαρχών ήταν μια θλιβερή μέρα για την αισθητική της Ελλάδας και μαύρη για την ιστορία του Καλλιμάρμαρου.
Είχε επιλεγεί ως καθιερωμένη εορτή της «Πολεμικής Αρετής των Ελλήνων», σήμα κατατεθέν του χουντικού κιτς που εύλογα προκαλούσε (στα μουλωχτά βέβαια τότε) και συνεχίζει ελεύθερα (πλέον) να προκαλεί το γέλιο.
Το πανηγύρι που θυμίζει αρκετά τις σημερινές καρναβαλικές εκδηλώσεις πραγματοποιούνταν στο Καλλιμάρμαρο και το Καυτανζόγλειο στάδιο της Θεσσαλονίκης.
Ξεκινώντας από το πρωί με κανονιοβολισμούς από τον Λυκαβηττό, χωριζόταν σε έως και τέσσερα μέρη.
Αρχικά, το λόγο που έβγαζε κάποιος από τους συνταγματάρχες μπροστά στους χιλιάδες πολίτες που είχαν κατακλύσει από νωρίς το κατάμεστο Παναθηναϊκό Στάδιο, την παρέλαση των Ενόπλων Δυνάμεων και το…. φαντασμαγορικό θέαμα γεμάτο βέβαια από χουντικά σύμβολα, συνθήματα, πυροτεχνήματα και τραγελαφικά και άτεχνα σόου κακογουστιάς.

Από τα πιο χαρακτηριστικά ήταν τα ακροβατικά τσίρκου των μοτοσικλετιστών της ΕΣΑ.
Όταν δεν ξυλοφόρτωναν τον κόσμο, σχημάτιζαν πάνω στις μοτοσικλέτες τους ανθρώπινες πυραμίδες ή έκαναν άλματα περνώντας μέσα από πύρινα δαχτυλίδια.
Επίσης ξεχώριζαν οι άντρες των ειδικών δυνάμεων που έκαναν γυμναστικές ασκήσεις ή έπεφταν από ελικόπτερα με αλεξίπτωτα, ενώ μεγάλη ατραξιόν αποτελούσαν οι μεταμφιέσεις σε αρχαίους Έλληνες, Βυζαντινούς και αρματολούς της Επανάστασης του ’21.
Εκ των πρωταγωνιστών βέβαια ήταν και η Ελλάς (Ελλήνων Χριστιανών) η οποία στεκόταν πάνω σε άρμα σε στάση προσοχής μπροστά στο «πουλί», φορώντας χιτώνα και στεφάνι στο κεφάλι.

Μέσα σε όλο αυτό τον αχταρμά έκανε την εμφάνισή του και ο Δούρειος Ίππος με τους Έλληνες και τους Τρώες να μάχονται γύρω του ανελέητα, ο Μέγας Αλέξανδρος με τους στρατιώτες του, οι 300 του Λεωνίδα, κ.ά.
Αποκορύφωμα η… Ολυμπιάδα Τραγουδιού.
«Ένα από τα μεγαλύτερα διεθνή γεγονότα στον κόσμο του πενταγράμμου», που στη δεύτερη διοργάνωσή της, τον Ιούνιο του 1969 στο Παναθηναϊκό Στάδιο, διεκδικούσε ίσως τα έξωθεν εύσημα, με  καλεσμένους όπως ο Σαρλ Αζναβούρ.

O DIOR ΚΑΙ Η ΕΠΑΝΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ 1821

Το εντυπωσιακό και ιστορικό στάδιο σχεδιάζεται να χρησιμοποιηθεί ως μία φυσική «πασαρέλα» όπου στις 17 Ιουνίου ο γαλλικός οίκος μόδας θα παρουσιάσει τη νέα του συλλογή του «Croisière 2022».

Πρόκειται για μια συλλογή με έντονη ελληνική επιρροή, μιας και ο οίκος Dior με αυτόν τον τρόπο ήθελε να τιμήσει τη 200ή επέτειο της Ελληνικής Επανάστασης, οπότε και γι’ αυτόν τον λόγο η επιλογή της Αθήνας δεν είναι καθόλου τυχαία.
Μάλιστα, οι δημιουργίες της νέας αυτής συλλογής θα ραφτούν στην Ελλάδα με ελληνικά υφάσματα και πρώτες ύλες, σε μία προσπάθεια να προβληθεί σε παγκόσμιο επίπεδο η δεξιοτεχνία και το ταλέντο των Ελλήνων δημιουργών.
Η creative director του οίκου Dior, Maria Grazia Chiurri, επέλεξε την Ελλάδα, θέλοντας να αποτίνει φόρο τιμής στον Christian Dior, ο οποίος είχε φωτογραφίσει τη συλλογή του πριν 70 χρόνια στην Ακρόπολη.
Τότε τα μοντέλα είχαν ποζάρει μπροστά από τον Παρθενώνα σε μια ιστορική φωτογράφηση, όπου πίσω από την κάμερα βρισκόταν ο φωτογράφος και φωτορεπόρτερ Jean-Pierre Pedrazzini.

Πηγή

Reader

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης