Γράφει ο
ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΤΣΙΛΙΑΝΟΣ*
Αιφνιδιαστήκαμε με την απόφαση του υπουργού της Οικονομίας Χρήστου Σταϊκούρα να περικόψει κάποιες παροχές των εργαζομένων στην μοναδική Αεροπορική Βιομηχανία της χώρας την ΕΑΒ .
Συγκεκριμένα έκοψε :
Όλα αυτά ανέρχονται περίπου σε 250 ευρώ τον μήνα , ποσό που δεν είναι εύκολο να χωνευτεί από τους εργαζόμενους ότι θα χαθεί , σε περίοδο μάλιστα της γενικότερης οικονομικής ανομβρίας που επικρατεί στην χώρα μας .
Το γεγονός αυτό έχει ως αποτέλεσμα την απογοήτευση των εργαζομένων για την άδικη μεταχείριση . Μέσα σ’ αυτό το κλίμα είναι λογικό αυτοί να έχουν χάσει την διάθεσή τους για παραγωγική εργασία , που είναι αναμενόμενο για όποιον γνωρίζει τις συνθήκες εργασίας που επικρατούν γενικότερα στα εργοστάσια .
Θα πρότεινα στον κύριο Σταϊκούρα και στους συμβούλους του , να αφήσουν το γραφείο τους , να επισκεφτούν έστω μία φορά την ΕΑΒ που έχουν υποχρέωση ως κύριος μέτοχος να ενημερωθούν, να περάσουν από όλα τα συνεργεία , να μιλήσουν με τους εργαζόμενους , να καταλάβουν τις συνθήκες εργασίας και στη συνέχεια να αποφασίσουν μαζί με την Διοίκηση της εταιρίας , αν πρέπει και ποιοι εργαζόμενοι δικαιούνται να παίρνουν το επίδομα επικινδύνου και ανθυγιεινής εργασίας .
Γιατί όταν είμαστε έξω από το χορό, και, δεν έχουμε αντιληφθεί το έργο της ΕΑΒ και τις προοπτικές της βγάζουμε λάθος συμπεράσματα .
Ποιο είναι το αποτέλεσμα ; Οι εργαζόμενοι να σταματήσουν όλες τις εργασίες των κατασκευαστικών προγραμμάτων και συντήρησης , όπως τα πυροσβεστικά αεροσκάφη CL- 215 , που τα χρειαζόμαστε για την θερινή περίοδο , οι αναβαθμίσεις των αφων F-16 σε viper , των αφων P-3B ,των αφων C-130 , κ.α
Εκτιμώ ότι η εν λόγω ενέργεια του υπουργού οικονομικών ήταν αψυχολόγητη , δεν έχει λογική και επιπλέον δημιουργεί τις ιδανικές συνθήκες απαξίωσης της εταιρίας , με όλα τα δεινά που θα προκύψουν στο επόμενο χρονικό διάστημα .
Την λέω αψυχολόγητη γιατί δεν έχει βραχυπρόθεσμο και πολύ περισσότερο μακροπρόθεσμο ορίζοντα οικονομικού χαρακτήρα ,αφού οι δουλειες και ο τζίρος της εταιρίας είναι οι παράγοντες που θα προσφέρουν οικονομικά και συναλλαγματικά οφέλη στη χώρα , και , όχι οι περικοπές των αποδοχών των εργαζομένων .
Επιπλέον το προσωπικό της Lockheed Martin , μετά από αυτά τα γεγονότα , αρχίζει να σκέφτεται σοβαρά το ενδεχόμενο της μεταφοράς της γραμμής παραγωγής των F-16 σε Viper σε άλλη χώρα . Αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να απωλέσει η εταιρία 150 εκατομμύρια δολάρια περίπου , και , να χαθεί επιπλέον και μία ιδιαίτερη χρήσιμη τεχνολογικά τεχνογνωσία της χώρας . Που θα μπορούσε να την εκμεταλλευτεί για νέα προγράμματα αναβάθμισης αεροσκαφών σε άλλες χώρες , εφόσον κάποτε οργανωθούμε ως πολιτεία με ένα φιλόδοξο με όραμα εφαρμόσιμο σχέδιο . Όμως φαίνεται ότι αυτό δεν το γνωρίζει ή είναι λίγο δύσκολο να το καταλάβει ο αγαπητός κύριος Σταϊκούρας .
Επίσης , όταν έγινε η διαπραγμάτευση της ΕΑΒ με την Lockheed Martin συμφωνήθηκε το κόστος της εργατοώρας της εταιρίας προκειμένου να αναλάβει η ΕΑΒ τις εργασίες της αναβάθμισης των F-16 σε viper .Με τα νέα δεδομένα εφόσον δεν αλλάξει η απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών , υπάρχει το ενδεχόμενο να ζητηθεί από την Lockheed Martin η περικοπή της εργατοώρας , που θα έχει ως συνέπεια να χαθεί συνάλλαγμα και ο τζίρος της εταιρίας που είχε προυπολογιστεί να μειωθεί , που αυτό θα αποβεί τελικά σε βάρος των οικονομικών της εταιρίας .
Θα με ρωτήσετε καλά στην ΕΑΒ λειτουργούν όλα τέλεια ; δεν υπάρχουν λειτουργικά προβλήματα ;
Βεβαίως και υπάρχουν , Όπως :
• Η μη χρηστή και αξιοκρατική διαχείριση των εργαζομένων σε νευραλγικές θέσεις σε συνδυασμό με τον μη εξορθολογισμό του προσωπικού για την δίκαιη απονομή των οικονομικών επιδομάτων .
• Η μη ενίσχυση των γραμμών παραγωγής με νέο αίμα στο ήδη υπάρχον προσωπικό ,δεδομένου ότι το έμπειρο τεχνικό προσωπικό σταδιακά συνταξιοδοτείται ή αναζητά καλύτερους οικονομικά δρόμους και συνθήκες εργασίας .
• Η λογική της ομηρίας των εργαζομένων με συμβάσεις ορισμένου χρόνου , γεγονός που καθιστούν την ΕΑΒ κέντρο εκπαίδευσης και τροφοδότησης του τεχνικού προσωπικού σε άλλες ανταγωνίστριες εταιρίες .
• Η μη πρόσληψη του αναγκαίου τεχνικού προσωπικού μέσω ΑΣΕΠ για την ομαλή λειτουργία των προγραμμάτων που βρίσκονται σε εξέλιξη μέσα στα συμβατικά χρονικά περιθώρια , και , της δυνατότητας απόκτησης νέων .
.
Είναι μερικά θέματα που η κυβέρνηση οφείλει να δώσει λύσεις , για να προχωρήσει η εταιρία παραγωγικά προσφέροντας στην οικονομία , αν θέλει ουσιαστικά να προσφέρει στην ανάπτυξή της , που είναι τελικά το ζητούμενο , και , όχι με σπασμωδικές κινήσεις όπως τώρα που οδηγούν στο πουθενά.
Η απόφαση αυτή του υπουργού οικονομίας που πιθανό είχε και την ευλογία του υπουργού της εθνικής άμυνας που κρύβεται προς το παρόν , είναι μία βόμβα στα θεμέλια της ΕΑΒ που αν τελικά δεν αποσυρθεί θα δημιουργήσει τις προϋποθέσεις της σταδιακής συρρίκνωσης της εταιρίας .
Αυτό ως γεγονός θα επηρεάσει άμεσα την διαθεσιμότητα του ιπτάμενου στόλου των Ενόπλων Δυνάμεων και ειδικότερα το έργο της Πολεμικής Αεροπορίας , σε μια περίοδο κρίσιμη για την πατρίδα μας , που έρχεται σε αντίθεση με την ραγδαία ανάπτυξη της αντίστοιχης αμυντικής αεροπορικής βιομηχανίας της γείτονος .
*Ο Γιώργος Τσιτσιλιάνος είναι Σμήναρχος ε.α Μηχανικός της ΣΜΑ , Μαθηματικός του ΑΠΘ με MSc στα εφαρμοσμένα μαθηματικά του ΕΚΠΑ , και ήταν υποψήφιος Βουλευτής με το Κίνημα Αλλαγής