Η ιδέα περί “Σώματος Υπαξιωματικών” έχει προκαλέσει τεράστια φουρτούνα στο στράτευμα, αλλά φαίνεται ότι στο ΥΠΕΘΑ δεν έχουν καταλάβει το “ταρακούνημα”. Το κείμενο που ακολουθεί είναι γραμμένο από Υπαξιωματικούς που γράφουν και προτείνουν:

Όπως είναι γνωστό η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΘΑ και ειδικότερα ο Υφυπουργός κ. Αλκιβιάδης Στεφανής ζήτησε από τα Γενικά Επιτελεία με καταληκτική ημερομηνία την Παρασκευή 6 Σεπτεμβρίου 2019, την κατάθεση απόψεων για τη δημιουργία «Σώματος Υπαξιωματικών». Αξίζει να σημειωθεί ότι το σχετικό έγγραφο που εστάλλη από το γραφείου του κ. Υφυπουργού ήταν από τα πρώτα έγγραφα που συνετάχθησαν μετά την επίσημη ανάληψη των καθηκόντων του.

Με την ευκαιρία λοιπόν της λήξης της προθεσμίας που ετέθη από τον ΥΦΕΘΑ προς τα Επιτελεία και γνωρίζοντας ότι δεν έχουμε να περιμένουμε και πολλά από τις απόψεις που θα κατατεθούν (αξίζει να σημειωθεί ότι οι όποιες προτάσεις κατατεθούν θα τις έχουν επεξεργαστεί συνάδελφοι προέλευσης ΣΣΕ…) αποφασίσαμε ως Αξιωματικοί προερχόμενοι από την ΣΜΥ και με εμπειρία τουλάχιστον 28 ετών να καταθέσουμε και εμείς την αποψή μας, στον δημόσιο λόγο καθόσον δεν εδόθη η δυνατότητα υποβολής προτάσεων-απόψεων από τα Γενικά Επιτελεία προς το προσωπικό τους.

Αρχικά να τονίσουμε ότι ΔΕΝ μας βρίσκει αντίθετους το όλο θέμα. Στο κάτω-κάτω, όλοι κάναμε κάποια στιγμή τις επιλογές μας. Το ζήτημα που προκύπτει είναι, για ποιο λόγο θα γίνει αυτό το Σώμα και ποια τα κίνητρα και οι σκοποί αυτών που το πρότειναν. Καθότι είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε και ποιοι και γιατί το πρότειναν και το προωθούν διακαώς χρόνια τώρα (για τους γνωρίζοντες το θέμα αυτό είχε ανακινηθεί και πάλι την δεκαετία του 2000 όταν ανατέθηκε σε Ανώτατο Αξκό η σύνταξη μελέτης η οποία τέθηκε στο αρχείο διότι δεν μπόρεσε ουδείς να πείσει την πολιτική ηγεσία για την σκοπιμότητα..), έχουμε σοβαρές αμφιβολίες για το ότι γίνεται καθώς «είναι απαραίτητη η αναβάθμιση του ρόλου των Υπαξιωματικών με τη δημιουργία Σώματος Υπαξιωματικών, αφού η παρούσα δημιουργία Αξκων δύο (2) ταχυτήτων (από ΣΣΕ/ΣΝΔ/ΣΙ και ΣΜΥ/ΣΜΥΝ/ΣΜΥΑ) ουσιαστικά είναι σε βάρος των Υπαξιωματικών», όπως χαρακτηριστικά αναφέρεται στο έγγραφο του κ. ΥΦΕΘΑ.

Αυτοί λοιπόν οι σύμβουλοι, οι οποίοι προέρχονταν σχεδόν στο σύνολό τους από Αξκούς της ΣΣΕ και διατηρούν επί δεκαετίες τις καίριες θέσεις τους, απασχολούμενοι με το προσωπικό του ΣΞ, χωρίς να έχουν την παραμικρή ιδέα τι γίνεται πέρα από το γραφείο τους, προωθούν προτάσεις και προσπαθούν να πείσουν για την ορθότητά τους την Ιεραρχία, η οποία, δεν αντιμετώπισε σχεδόν ποτέ θετικά τα θέματα των Υπαξιωματικών. Για του λόγου το αληθές, ας αναλογιστούμε πως έχουν δράσει μέχρι τώρα αυτοί οι καλοποραίρετοι «προστάτες των Υπαξκών» που θέλουν τόσο πολύ να τους αποκαταστήσουν και να τους συνδράμουν, ώστε να μην αποβαίνει η όλη κατάσταση «σε βάρος τους», παραθέτοντας τα παρακάτω:

Το σύνολο σχεδόν των θεμάτων – προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι Υπαξκοί (όλων των προελεύσεων) απασχολεί κάθε τόσο το Κοινοβούλιο, καθώς αναγκάζονται να προσφύγουν σε πολιτικούς, οι οποίοι καταθέτουν σχετικές επερωτήσεις στη Βουλή, προκειμένου να επιλυθούν, αντί να επιλυθούν με απλές αποφάσεις της Στρατιωτικής Ιεραρχίας. (Κλασικά παραδείγματα η αντιμετώπιση των όσων κατετάγησαν τα έτη 1990-92, το ζήτημα βαθμολογικής εξέλιξης των ΕΜΘ, κ.α.. Να σημειωθεί εδώ ότι για την αναγνώριση των πλασματικών ετών αποφασίσθηκε να καταλογίζεται χωρίς οικονομική επιβάρυνση για όσους εισήλθαν στο στράτευμα όχι μέχρι κάποιο έτος, όπως συνηθίζεται για οικονομικά θέματα, αλλά συγκεκριμένα μέχρι το Σεπ 1990, δηλαδή για τους εισελθόντες στη ΣΣΕ και όχι για όσους εισήλθαν 1 μήνα αργότερα, της ΣΜΥ, ή μέχρι τέλος του έτους για τους ΕΜΘ, οι οποίοι ακόμη αγωνίζονται για την αναγνώριση της συντάξιμης υπηρεσίας και τη μεταφορά των ενσήμων από το ΙΚΑ, καθώς αντί να γίνει ένα έγγραφο από Υπουργείο σε Υπουργείο για το προσωπικό και να λήξει τόσο απλά το θέμα, έλαβαν την εντολή τρεχάτε ποδαράκια μου.) (ΧΩΡΙΣ ΣΧΟΛΙΟ!!!). Επίσης, επισημαίνεται ότι η ορθότητα ή μη των αιτημάτων αποδεικνύεται περίτρανα από το γεγονός ότι όλα, μηδενός εξαιρουμένου, έγιναν αποδεκτά και από την στρατιωτική ηγεσία, όταν όμως ήρθαν «από πάνω προς τα κάτω».

Οι Δγές που αφορούν σε προαγωγή των Αξκών εξ Υπαξκών, παραμένουν σε σχετικό ΦΕΩ (Φοριαμός Επιτελικής Ωρίμανσης), για μεγάλο χρονικό διάστημα, μέχρι να τιμωρηθούν αρκετά αυτοί που τόλμησαν να παραμείνουν και να μην παραιτηθούν, ύστερα από τόσα εμπόδια που βρίσκουν.

ΚΑΝΕΝΑΣ Αξκός εξ Υπαξκών δεν φέρει τις διαμνημονεύσεις που προβλέπονται, καθώς κανείς δεν ασχολείται με το ζήτημα, θεωρώντας το περιττό και άσκοπο. Το μόνο που λαμβάνουν είναι αυτό των ετών υπηρεσίας, μετά από 9 έτη!!!. (Προφανώς δεν το αξίζουν; Και εάν ναι, τότε πως παραμένουν στο στράτευμα και πως προάγονται;) Για να μη σχολιάσουμε την περίφημη επίδοση ξιφών………Πλέον των παραπάνω στους Υπαξιωματικούς, καθώς και στους Αξιωματικούς εξ’ Υπαξκών δεν χορηγείται ούτε κάν η διαμνημόνευση υπηρεσίας σε Επιτελείο, λες και τα υπόψη στελέχη δεν υπάρχουν στα Επιτελεία, μάλλον είναι αόρατα….Εδώ θα προτείναμε στην πολιτική ηγεσία να χορηγήσει υποχρεωτική άδεια 3-4 ημερών σε όλους τους Υπαξιωματικούς που υπηρετούν στα Επιτελεία και να διαπιστώσουν τα αποτελέσματα. Θα έχει πολύ ενδιαφέρον…

Δεν έχει ληφθεί καμία μέριμνα ώστε οι Υπαξκοί και οι Αξκοί εξ Υπαξκών να εκτελούν μέν καθήκοντα παραπάνω από το βαθμό τους, αλλά να αμοίβονται ανάλογα, καθώς παραμένουν στο κλιμάκιο του κατώτερου και ενώ μπορεί να εκτελούν καθήκοντα ανώτερου Αξκού, το σχετικό επίδομα δεν το δικαιούνται λόγω βαθμού……  Κάπου εδώ έρχεται να κολλήσει το θέμα του κατάπτυστου νέου μισθολογίου που κατατάσσει τα στελέχη σε κατηγορίες, όπου γίνεται το εξής απίστευτο: 2 Αξιωματικοί ιδίου βαθμού (διαφορετικής όμως προέλευσης) τα οποία εκτελούν τα ίδια ακριβώς καθήκοντα και έχουν τις ίδιες υποχρεώσεις (συμμετοχή σε εκπαιδεύσεις, συμπλήρωση Χρόνου Διοικήσεως κ.α.) αμείβονται διαφορετικά διότι το 1 στέλεχος είναι κατηγορίας «Α» και το άλλο κατηγορίας «Β». Κατάντια….

Ας παραμείνουμε λοιπόν στα παραπάνω και να μην επεκταθούμε περαιτέρω (έτσι και αλλιώς είναι γνωστή η αλήθεια για όσους θέλουν να την δουν) και να πάμε στο προκείμενο. (Δεν θέλουμε να επεκταθούμε παραπάνω για το ζήτημα, καθώς θα πρέπει να αποκαλυφθούν διαβαθμισμένα στοιχεία).

Φαίνεται ξεκάθαρα πλέον, ότι το όλο ζήτημα, ενώ η επίσημη αιτιολογία είναι ότι η παρούσα κατάσταση είναι σε «βάρος των Υπαξκών», γίνεται με τελικό στόχο να «εξοικονομηθούν χρήματα». Αυτό και μόνο φθάνει ως επιχείρημα για να πείσει την πολιτική ηγεσία για την αναγκαιότητά του και να υιοθετηθεί, χωρίς να αναλογιστεί κανείς τις μελλοντικές επιπτώσεις.

Είπαμε: Αυτοί που προτείνουν τα περισσότερα θέματα για τη «Μετεξέλιξη των ΕΔ», δεν έχουν καμία σχέση με τον πραγματικό Στρατό. Απλώς αποτελούν μέλη μίας «Σκιώδους Ηγετικής Ομάδας», η οποία παρά τις αναρίθμητες Δγές περί μη παραμονής πολλών ετών σε θέσεις που σχετίζονται με το προσωπικό ή άλλα θέματα, αυτοί εκεί. Βράχοι. Οι μόνοι αναντικατάστατοι.

Ρωτάμε λοιπόν τα εξής (Για τα οποία δεν περιμένουμε καμία απάντηση, απλώς ρωτάμε μήπως και συγκινηθεί κανείς και ασχοληθεί σοβαρά με το θέμα):

– Η δημιουργία Σώματος Υπαξκών θα είναι σύμφωνη με τα αμερικανικά πρότυπα, αλλά προσαρμοσμένη στα ελληνικά δεδομένα; Εάν ναι, δεν χρειάζεται να πούμε τίποτα άλλο. Παντελώς ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΟ και ΕΠΙΖΗΜΙΟ για την Εθνική Άμυνα.

Από πότε θα έχει ισχύ και ποιους αφορά; Το προσωπικό που θα εισέλθει από εκεί και έπειτα στις τάξεις των ΕΔ, ή θα έχει αναδρομική ισχύ; Και πως κατοχυρώνεται αυτό νομικά. Όπως είπαμε αρχικά, κάποτε όλοι κάναμε τις επιλογές μας, αλλά αυτές στηρίχτηκαν στα τότε δεδομένα. Ή δεν μας νοιάζει για το προσωπικό που κατά το άλλα αποτελεί πολλαπλασιαστή ισχύος και προτεραιότητα για όλα τα κλιμάκια της Ιεραρχίας; Αξίζει εδώ να σημειωθεί ότι η πολιτική ηγεσία αγνόησε επιδεικτικά τις εκκλήσεις των γονέων των εισακτέων στα ΑΣΣΥ του τρέχοντος έτους, με αποτέλεσμα τα παιδιά αυτά να περάσουν την πύλη των Σχολών αυτών χωρίς να ξέρουν την εξέλιξή τους.

Θα υπάρξει μέριμνα ώστε μην υποστούν οικονομική επιβάρυνση και θα υπάρξει κάποιο άλλο μισθολόγιο για αυτούς, το οποίο θα βασίζεται στα χρόνια υπηρεσίας;  Μήπως το νέο μισθολόγιο που ήδη εφαρμόζεται στα στελέχη των ΕΔ περιλαμβάνεται στο γενικότερο πλαίσιο – σχέδιο των καρεκλοκένταυρων των Γενικών Επιτελείων για το άνοιγμα της ψαλίδας (σε όλα τα επίπεδα) μεταξύ των στελεχών με ωφελημένους όπως πάντα τα στελέχη της ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ «Α» και μόνιμα χαμένους τους υπόλοιπους ?

Τι θα γίνει με τα θέματα στέγασης σε ΣΟΑ-ΣΟΜΥ, ΚΑΑΥ κ.α.

Τα καθήκοντα που θα αναλαμβάνουν θα είναι διαφορετικά και μόνο αυτά που προβλέπονται από τον κατεχόμενο βαθμό ή θα συνεχίσουν να αποτελούν «πασπαρτού» και βοηθό του κάθε στελέχους ΚΑΤΗΓΟΡΙΑΣ «Α» χάνοντας απλώς την βαθμολογική εξέλιξη και τα όποια προνόμια προβλέπονται από αυτή, κρατώντας μόνο τις υποχρεώσεις;

Και για να μην γινόμαστε κουραστικοί θα ρωτήσουμε τα εξής:

Αφού το όλο το ζήτημα είναι τόσο αναγκαίο και γίνεται για το καλό των Υπαξκών, γιατί οι προηγούμενες ηγεσίες τόσο των ΕΔ όσο και του ΥΠΕΘΑ, το είχαν απορρίψει; Καθώς γνωρίζουμε ότι δεν έχει επέλθει η παραμικρή τροποποίηση, απλώς συνεχίζεται να υφίσταται η εμμονή όσων ενοχλούνται από την παρουσία Αξκών εξ Υπαξκών και ψάχνουν να βρουν πρόσφορο έδαφος για να υλοποιήσουν τις αμφισβητούμενες (για μην τις χαρακτηρίσουμε αλλιώς) επιδιώξεις τους.

Έχουν ληφθεί υπόψη τα «Lessons Learned» (αγαπημένος όρος ορισμένων,,,) από το εγχείρημα των ΕΠΟΠ; Και τότε κάποιοι είχαν πείσει την πολιτική ηγεσία με εύκολα επιχειρήματα (μείωση της θητείας, λιγότεροι Μόνιμοι Υπαξκοί  – εξοικονόμηση χρημάτων, παραμονή επί μακρόν σε μικρούς βαθμούς κ.α.). Μόνο που «ξέχασαν» να σκεφθούν ότι μιλάμε για ανθρώπους που έχουν οικογενειακές και προσωπικές ανάγκες, δεν θα παρέμειναν σε ηλικία 20-25 ετών επί μακρόν για να εκτελούν 15 υπηρεσίες το μήνα και να κάνουν άλλες τόσες ημέρες να συνέλθουν. Για αυτό και απέτυχε. Και οι περισσότεροι αναγάστηκαν να παραιτηθούν και σε συνδυασμό με τη μείωση εισακτέων στις σχολές Υπαξκών να οδηγηθούμε σε ένα γερασμένο στράτευμα. Πλέον είναι κοινό μυστικό ότι εάν ρίξεις μία πέτρα δεν θα πετύχεις Υπαξκό αλλά Συνταγματάρχη. Αυτό επιδιώκουμε; Να διατηρήσουμε επί μακρόν ανθρώπους στα στράτευμα σε μικρό βαθμό μόνο και μόνο για να εκτελούν εργασίες ή να αναλαμβάνουν καθήκοντα «χαμηλά αμοιβόμενου εργάτη»; Αυτή τη μετεξέλιξη οραματιζόμαστε; Αυτό εννοούμε μέριμνα και αξιοποίηση του προσωπικού που σε κάθε ευκαιρία το ονομάζουμε πολλαπλασιαστή ισχύος;

Ρωτάμε λοιπόν ευθέως και θέτουμε προ των ευθυνών της την Στρατιωτική και Πολιτική Ηγεσία, αλλά και την ίδια την Κυβέρνηση, μιας και αυτή θα επωμιστεί το πολιτικό κόστος και την ιστορική ευθύνη: Η πρόταση έχει στόχο όντως τη Μετεξέλιξη του Στρατεύματος και την Αναβάθμιση των Υπαξκών ή αποβλέπει στην ικανοποίηση του μακροχρόνιου και διακαή πόθο ορισμένων που ενοχλούνται από την παρουσία Αξκών εξ Υπαξκών στα στράτευμα; Πόσο σίγουροι νιώθουμε για αυτό που πάμε να κάνουμε, καθώς πειραματισμοί, ειδικά στην παρούσα φάση, δεν χωράνε και ο δρόμος θα είναι χωρίς επιστροφή.    

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016