Το νομοσχέδιο του ΥΠΕΘΑ για το οποίο εδώ και μέρες έχουμε γράψει, όλο κατατίθεται αλλά ακόμη “κολλημένο” στη Μεσογείων είναι…Όπως συμβαίνει πάντα όταν τα νομοσχέδια έχουν ευεργετικές διατάξεις για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων και ειδικά από τα “μεσαία” επίπεδα του στρατεύματος και κάτω.

Το νομοσχέδιο, μέρος του οποίου έχουμε δημοσιεύσει περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τη δημιουργία “γραφείων υποστήριξης Γενικών Επιτελείων” που θα μπορούν να λειτουργούν σαν “συνήγοροι του στρατιωτικού” σε περιπτώσεις αυθαιρεσιών και κατάχρησης εξουσίας, πιθανότατα θα περιλαμβάνει ευνοϊκές ρυθμίσεις για τους ΕΜΘ αλλά και για το στρατεύσιμο προσωπικό. Αν και υπήρχε η αίσθηση ότι το νομοσχέδιο από μέρα σε μέρα θα ΄ναι έτοιμο για να προωθηθεί στη Βουλή, αυτό δεν γίνεται και η καθυστέρηση προκαλεί ερωτήματα.

Δεν είναι η πρώτη φορά που ένα νομοσχέδιο από το οποίο το προσωπικό κάτι έχει να κερδίσει, κινδυνεύει να παραμείνει στα συρτάρια υπουργικών γραφείων. Το 1993 έμεινε ολόκληρο μισθολόγιο που είχε ετοιμάσει να καταθέσει ο τότε ΥΕΘΑ Ιωάννης Βαρβιτσιώτης, αλλά τον πρόλαβαν οι εκλογές.

Περίπου στην ίδια κατάσταση βρισκόμαστε και σήμερα. Ακόμη κι αν οι εκλογές γίνουν Οκτώβριο, όπως λέει δημοσίως η κυβέρνηση , ο χρόνος δεν περισσεύει. Αν μέχρι το καλοκαίρι το νομοσχέδιο δεν έχει κατατεθεί και ψηφιστεί, πολύ δύσκολα θα ΄χει μέλλον. Στην Ελλάδα το καλοκαίρι όλα λειτουργούν σε άλλους ρυθμούς, με τη Βουλή να μην εξαιρείται απ΄ αυτό τον κανόνα και τον Σεπτέμβριο θα απέχουμε εβδομάδες πλέον από τις εκλογές.

Στην πραγματικότητα βέβαια το πρόβλημα είναι η αρνητική διάθεση που υπάρχει για ρυθμίσεις του νομοσχεδίου από τα “υψηλά κλιμάκια” των Γενικών Επιτελείων. Διαχρονικά, όχι μόνο σήμερα, έμπαινε “φρένο” σε ρυθμίσεις που ήταν ευνοϊκές για τη “μεγάλη μάζα” του προσωπικού. Οι δικαιολογίες ήταν σχεδόν πάντα οι ίδιες: η πρώτη είχε να κάνει με το οικονομικό κόστος. Ειδικά τη περίοδο της οικονομικής κρίσης. Στη προκειμένη περίπτωση οι ρυθμίσεις του νομοσχεδίου δεν έχουν καμία απολύτως σοβαρή οικονομική επιβάρυνση που να δικαιολογεί την καθυστέρηση ή τη μη κατάθεση του νομοσχεδίου. Επειδή πιθανόν κάποιοι να επικαλεστούν τη ρύθμιση για το βαθμολογικό των ΕΜΘ, να επισημάνουμε ότι το κόστος είναι αστείο, αφού μιλάμε για 12.000 ΕΜΘ, των οποίων η βαθμολογική ρύθμιση θα γίνει σε βάθος χρόνου. Δεν θα πάρουν βαθμό όλοι μαζί. Συνεπώς η δικαιολογία του οικονομικού κόστους δεν ισχύει ούτε γι΄ αυτή τη περίπτωση.

Η δεύτερη δικαιολογία είναι αυτή που έχει να κάνει με τη “διάλυση του στρατεύματος”! Δικαιολογία που την επικαλούνται συχνά ανώτατοι για να “φρενάρουν” ρυθμίσεις που έχουν να κάνουν με την προστασία των στελεχών σε περιπτώσεις αδικιών και κατάχρησης εξουσίας. Η άποψη ότι η ηγεσία , δηλαδή οι Αρχηγοί λειτουργούν ως “ασπίδα” έχει καταρριφθεί σε πολλές περιπτώσεις εδώ και πολλά χρόνια. Συνεπώς είναι βέβαιο ότι κάτι λείπει στον μηχανισμό λειτουργίας των ΕΔ και το προσωπικό αυτό το κάτι το θέλει, αν κρίνουμε από τις αντιδράσεις που είχαμε μετά από τη δημοσιοποίηση του άρθρου 1 του νομοσχεδίου.

Τέλος είναι βέβαιο ότι και οι ρυθμίσεις που αφορούν τους στρατεύσιμους θα προκαλέσουν θετικά σχόλια.

Τι λείπει απ΄ όλα αυτά; Μόνο η απόφαση να προωθηθεί το νομοσχέδιο γρήγορα στη Βουλή. Θα ΄ναι μια κίνηση που θα στείλει στο προσωπικό το μήνυμα ότι μετά από μια πολύ δύσκολη περίοδο κάτι έχει αρχίσει να αλλάζει προς το θετικό.

Print Friendly, PDF & Email
Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016