Τα αεροσκάφη 5ης γενιάς παρουσιάζουν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωσή τους και τα 6ης γενιάς ακόμη σχεδιάζονται. Η 4η γενιά μαχητικών αεροσκαφών παραμένει η λύση και οι αναβαθμίσεις αεροσκαφών αυτής της γενιάς φαίνεται ότι αποτελούν λύση για πολλούς.

Τον Μάρτιο, το Ναυτικό των ΗΠΑ,ανέθεσε στην Boeing τριετή σύμβαση αξίας περίπου 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων για αναβάθμιση 78
F / A-18E / F Super Hornets. Η εταιρεία θα ξεκινήσει επίσης τη μετατροπή του Block 2 Super Hornets σε Block 3 στις αρχές της δεκαετίας του 2020.
Η νέα διαμόρφωση περιλαμβάνει πολλές αναβαθμίσεις. Κάποιοι παρατηρητές περιγράφουν το αεροσκάφος που θα προκύψει, ως αεροσκάφος “4.5 γενιάς” που υποδηλώνει ότι θα είναι ανώτερο από τα αεροσκάφη της τέταρτης γενιάς.

Ο Thom Breckenridge, αντιπρόεδρος της Boeing στις διεθνείς πωλήσεις δήλωσε στην έκθεση του Μπουρζέ στο Παρίσι ότι “Το Ναυτικό των Η.Π.Α. πραγματοποιεί αυτές τις σημαντικές επενδύσεις δίδοντας στο αεροσκάφος δυνατότητες μαχητικού επόμενης γενιάς”.
Οι συμμορφούμενες δεξαμενές καυσίμων αναμένεται να επεκτείνουν το εύρος του επιχειρησιακού του πεδίου περίπου στα 120 ναυτικά μίλια.
Η χρήση συμπαγών και όχι εξωτερικών δεξαμενών καυσίμων ανοίγει χώρο για πρόσθετους φορείς όπλων, είπε.

Το αεροσκάφος θα έχει χαμηλότερη διατομή ραντάρ από τις προηγούμενες διαμορφώσεις, καθιστώντας το λιγότερο ευάλωτο σε ραντάρ εχθρού.
Διαθέτει επίσης ένα προηγμένο σύστημα πιλοτηρίου, ένα νέο δίκτυο διαδικασίας στόχευσης και έναν προηγμένο σύστημα παροχής τακτικών δεδομένων.

Επιπλέον, η διάρκεια ζωής του αεροσκάφους θα επεκταθεί από 6.000 ώρες σε 10.000 ώρες πτήσης.

Η Boeing αναβαθμίζει επίσης μια άλλη παλαιότερη πλατφόρμα, το F-15. Η νέα έκδοση, γνωστή ως F-15EX, αντιπροσωπεύει “ένα τεράστιο άλμα” , δήλωσε στους δημοσιογράφους ο πιλότος δοκιμών της Boeing Matt “Phat” Giese.
Περιλαμβάνει προηγμένη οθόνη ραντάρ , ηλεκτρονικό σύστημα μάχης και ενισχυμένες ικανότητες μεταφοράς όπλων. Θα μπορεί να μεταφέρει μέχρι και 22 πυραύλους , ανάλογα με τη διαμόρφωση, πρόσθεσε.

Άλλες βελτιώσεις περιλαμβάνουν ένα ψηφιακό σύστημα ελέγχου πτήσης για να βοηθήσει τους πιλότους και έναν προηγμένο υπολογιστή που θα μπορεί να επεξεργαστεί “δισεκατομμύρια οδηγίες ανά δευτερόλεπτο”, δήλωσε ο Giese.
Η διάρκεια ζωής του αεροσκάφους θα ξεπεράσει τις 10.000 ώρες πτήσης, σημείωσε.

Το Πεντάγωνο προτίθεται να προμηθευτεί 80 F-15EX τα επόμενα πέντε χρόνια με εκτιμώμενο κόστος προμήθειας περίπου 7,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων και συνολικά 144 αεροσκάφη μακροπρόθεσμα.

Η Lockheed Martin αναβαθμίζει το F-16 σε F-16V.
“Κάνουμε αυτή την αναβάθμιση για τέσσερις χώρες και βρισκόμαστε σε συζητήσεις με μερικούς ακόμα”, δήλωσε ο Randall Howard, διευθυντής ανάπτυξης της F-16 . Μεταξύ των αεροσκαφών που θα αναβαθμιστούν είναι και 83 ελληνικά F-16.
Η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ αναβαθμίζει περίπου 70 από τα F-16 με δυνατότητες Viper και έχει την πρόθεση να αναβαθμίσει τουλάχιστον 300, ανέφερε.
Οι βελτιώσεις περιλαμβάνουν νέα ηλεκτρονικά και το ραντάρ APG-83 της Northrop Grumman. Το σύστημα θα μοιράζεται σχεδόν 95% ,κοινόχρηστο λογισμικό και περίπου 70% κοινής χρήσης υλικού με το ραντάρ για το F-35 . Έχει επίσης ένα νέο υπολογιστή με υψηλότερες ταχύτητες, περισσότερες δυνατότητες επεξεργασίας και ένα νέο σύστημα διαχείρισης δεδομένων .

Η διάρκεια ζωής του αεροσκάφους έχει αυξηθεί από 8000 σε 12.000 επιπλέον ώρες πτήσης, σημείωσε.

Το Gripen
Το Gripen E της Saab διαθέτει πολλές νέες δυνατότητες, σημειώνει ο Jerker Ahlqvist, αντιπρόεδρος της εταιρείας. Πρώτα απ΄ όλα στα ηλεκτρονικά του αλλά θα διαθέτει και νέο κινητήρα, αλλά και νέες δυνατότητες στα οπλικά του συστήματα.

Το αεροσκάφος μπορεί να απογειωθεί από μικρούς διαδρόμους, σημείωσε ο Ahlqvist καθώς χρειάζεται περίπου 800 μέτρα χώρου για απογείωση και προσγείωση.

Η Saab πήρε σύμβαση ύψους 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2013 για την ανάπτυξη του Gripen E. Η εταιρεία έχει συνάψει σύμβαση για 60 αεροσκάφη στη Σουηδία.
Η Βραζιλία προτίθεται να αγοράσει 36 αεροσκάφη, συμπεριλαμβανομένων οκτώ διθέσιων Gripen Fs, με εκτιμώμενη συνολική αξία περίπου 4 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η παράδοση θα αρχίσει το 2021, δήλωσε ο Ahlqvist. Η Saab στοχεύει επίσης τη Φινλανδία, την Ινδία, την Κολομβία, την Ελβετία και τον Καναδά ως δυνητικούς αγοραστές.

Σε άλλες χώρες της Ευρώπης, η κοινοπραξία Eurofighter – η οποία περιλαμβάνει το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Ισπανία και την Ιταλία – σχεδιάζει να προσθέσει νέες δυνατότητες στον τέταρτη γενιά του Typhoon πέρα ​​από τα τρέχοντα προγράμματα κλιμακωτών βελτιώσεων.
Η Eurofighter και η Eurojet έλαβαν πρόσφατα σύμβαση ύψους 60 εκατομμυρίων δολαρίων για τη μελέτη μακροχρόνιας εξέλιξης για το Typhoon.

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016