Όχι μία, αλλά τρεις φορές είχε προταθεί στην Ελλάδα να ενταχθεί στο πρόγραμμα F-35. Και στις τρεις κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ είπαν όχι. Το ΄χει δηλώσει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ, ο αντιπρόεδρος της Lockheed Martin Ντένης Πλέσσας:

“Στην Ελλάδα προτάθηκε τρεις φορές να ενταχθεί στο πρόγραμμα. Ατυχώς θα έλεγα ότι οι στιγμές ήταν τέτοιες που η Ελλάδα δεν αξιοποίησε την πρόσκληση αυτή από τις ΗΠΑ, αυτό ήταν ατυχές και τούτο διότι αν είχαμε μπει σαν χώρα στο πρόγραμμα σήμερα η ελληνική αμυντική βιομηχανία ευρύτερα θα είχε συμμετοχή στο τεράστιο αυτό πρόγραμμα (σ.σ παραγωγής του μαχητικού F-35). Για λόγους τους οποίους δεν γνωρίζω, κυβερνήσεις εκείνης της εποχής δεν αξιοποίησαν την πρόσκληση να ενταχθεί και η Ελλάδα στο πρόγραμμα αυτό όπως έκαναν οι άλλες χώρες. Υπάρχει προοπτική και δυνατότητα στο μέλλον ένταξης της χώρας μας στο πρόγραμμα αλλά όχι σαν συνεταίρος αλλά σαν αγοραστής με διακρατική συμφωνία FMS”.

Το πρώτο όχι ειπώθηκε επί κυβέρνησης Σημίτη και τα άλλα δύο επί κυβέρνησης Καραμανλή. Το 2005, η Πολεμική Αεροπορία με εισήγηση της ζητούσε να υπάρξει αναπλήρωση των αεροσκαφών F-16 και Mirage 2000 που είχαμε χάσει και να προχωρήσουμε σε αεροσκάφος 5ης γενιάς, το οποίο δεν κατονομαζόταν. Η κυβέρνηση Καραμανλή επέλεξε να μην κάνει δεκτή την εισήγηση και προχώρησε στην αγορά ακόμη 30 F-16.

Τότε αν η απάντηση ήταν ναι, θα μπαίναμε στο “κλαμπ” των συμπαραγωγών χωρών και αυτό είναι τελείως διαφορετικό από το να αγοράσουμε απλά τα αεροπλάνα.

Επί Καμμένου έγιναν δηλώσεις που είχαν να κάνουν με την προοπτική να δοθούν F-35, μ΄ ένα “προνομιακό” υποτίθεται πρόγραμμα “στρατιωτικής βοήθειας”. Ποτέ οι Αμερικανοί δεν ανταποκρίθηκαν σ΄ αυτές τις σκέψεις.

Όλα αυτά τα χρόνια υπήρχε συζήτηση για το αν πράγματι το F-35, είναι το αεροσκάφος που καλύπτει τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας. Υπάρχουν πάρα πολλοί Πτέραρχοι που λένε όχι. Τουλάχιστον με το δόγμα που αυτή τη στιγμή η ΠΑ υπηρετεί το F-35 δεν φαίνεται να είναι το αεροσκάφος που μας ταιριάζει απόλυτα. Εκτός αν όλα όσα ζήσαμε στο χώρο των εξοπλισμών με τις πρόχειρες αποφάσεις, εξακολουθούν να ισχύουν ακόμη και μετά από 10 χρόνια οικονομικής κρίσης. Ή αν εξακολουθούμε να κάνουμε αγορές μόνο για να έχουμε “ποσοτική” ισορροπία με τους Τούρκους.

Όλα αυτά τα χρόνια που το πρόγραμμα F-35 βρίσκεται σε εξέλιξη πάρα πολλά έχουν γραφτεί για τα προβλήματα και τις καθυστερήσεις στην εξέλιξη του. Πρόσφατα όμως προέκυψε το πιο σοβαρό πρόβλημα, κατά τη γνώμη μας, για την όποια προοπτική απόκτησης F-35 από την Ελλάδα: το κόστος χρήσης του. Οι New York Times αποκάλυψαν ότι υπολογίζεται σε 44.000 δολάρια η ώρα! Έχουμε γράψει και στο Militaire.gr και ακόμη πιο αναλυτικά στο Militaire Magazine. Αυτό το κόστος δεν το αντέχει ούτε το Πεντάγωνο το οποίο έχει δώσει εντολή στη Lockheed Martin να βρει τρόπο να κατεβάσει το κόστος στα 25.000 δολάρια! Η προσπάθεια είναι σε εξέλιξη…

Με δεδομένα όλα αυτά προκάλεσε εντύπωση ότι ο πρωθυπουργός στη χθεσινή του συνέντευξη στο Βήμα, έκανε λόγο για αγορά F-35, όταν το επιτρέψουν οι οικονομικές μας δυνατότητες. Μακάρι οι οικονομικές δυνατότητες της χώρας να φθάσουν σε τέτοιο επίπεδο που να μπορεί να υποστηρίζει αεροσκάφη με τέτοιο κόστος χρήσης, αλλά δεν είναι αυτό το πιθανότερο σενάριο…

Το χθεσινό μας δημοσίευμα προκάλεσε το ερώτημα του αντιπροέδρου της ΝΔ και υπουργού Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, μέσω twitter, αν είχαμε τις ίδιες ανησυχίες και επί υπουργίας Καμμένου. Η απάντηση περιλαμβάνεται σ΄ όσα προαναφέραμε και υπάρχουν 79 σελίδες με δημοσιεύματα για το F-35 στο Militaire.gr. Δημοσιεύματα πριν από την αποκάλυψη του κόστους χρήσης του και δημοσιεύματα μετά απ΄ αυτή τη κρίσιμη πληροφορία. Το “μονοπώλιο” του F-35 το οποίο δικαιολογούσε οποιονδήποτε να ταυτίζει τη συζήτηση για αεροσκάφος 5ης γενιάς με το F-35, νομίζουμε ότι δεν μπορεί συνεχιστεί.

Να υπενθυμίσουμε επίσης ότι Γαλλία και Γερμανία έχουν ήδη συμφωνήσει για το σχεδιασμό και την κατασκευή νέου ευρωπαϊκού μαχητικού αεροσκάφους. Έχουμε στείλει αίτημα για ενημέρωση ,όπως κάναμε -επί Καμμένου όντως- για το F-35;

Επιπλέον επειδή από το μήνυμα του κ.Γεωργιάδη προκύπτει ένα παράπονο -ας το πούμε έτσι- ότι τώρα ασκούμε πιο έντονη κριτική απ΄ότι τη περίοδο Καμμένου, να απαντήσουμε κι εμείς με ένα ερώτημα που στηρίζεται σε γεγονότα:

•Το Militaire.gr ήταν το μοναδικό μέσο ενημέρωσης που έγραψε όχι μία αλλά πάρα,πάρα πολλές φορές εναντίον δύο επιλογών του πρώην ΥΕΘΑ:

-Η πρώτη ήταν η απόφαση για προμήθεια των ελικοπτέρων Kiowa, την οποία επικρίναμε με επιχειρήματα, όταν το σύνολο του Τύπου την παρουσίασε και την παρουσιάζει ως κίνηση θετική για την ενδυνάμωση των ΕΔ. Δεν το πιστέψαμε, δεν το πιστεύουμε και γράψαμε γιατί.

-Το Militaire.gr αποκάλυψε πάρα πολύ γρήγορα το μέγα πρόβλημα του εκσυγχρονισμού των F-16. Με έγγραφο της αμερικανικής αεροπορίας που δημοσιεύσαμε όχι μία, όχι δύο, αλλά πολλές φορές, αποκαλύψαμε ότι το νέο ραντάρ που θα τοποθετηθεί στα F-16 ΔΕΝ μπορεί να συνεργαστεί με το υπάρχον σύστημα αυτοπροστασίας! Το κόστος της λύσης του προβλήματος αναμένεται να κοστίσει όπως λένε οι πληροφορίες επιπλέον 300 εκατομμύρια στον Έλληνα φορολογούμενο, αφού θα πρέπει να τοποθετηθεί νέο σύστημα αυτοπροστασίας. Αυτό θα εκτινάξει το κόστος του προγράμματος κοντά στα 2 δις! Έχουμε γράψει εδώ και πολύ καιρό λοιπόν, πριν από τη κυβερνητική αλλαγή της 7ης Ιουλιου ότι το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 πρέπει να επανεξεταστεί.

Δημοσιεύουμε ξανά το έγγραφο μήπως και κάποιος συγκινηθεί.

Για κανένα από τα δύο θέματα, η ΝΔ ως αξιωματική αντιπολίτευση που δεν άφηνε τίποτα ασχολίαστο στο χώρο της Εθνικής Άμυνας δεν έκανε ούτε μία ερώτηση στη Βουλή! Δεν έθεσε ούτε ένα ερώτημα, δεν έβγαλε ούτε μία ανακοίνωση!

Το ερώτημα μας είναι γιατί;

Αυτά για να τελειώνουμε με τα “παράπονα”…Όταν κάναμε κριτική για τέτοια θέματα επί Καμμένου, άλλοι ασχολούνταν με το πόσο κοντά ή μακριά από τα Ίμια έριχνε το στεφάνι. Ο Καμμένος ως ΥΕΘΑ ασχολήθηκε με το υπουργείο, με σωστές και λάθος κινήσεις ,αλλά ασχολήθηκε. Κάποια στιγμή θα πρέπει να γίνει συζήτηση για όλους όσους δεν θέλησαν να ασχοληθούν και ευθύνονται για τα σημερινά προβλήματα των ΕΔ. Ελπίζουμε αυτή η συζήτηση να μην χρειαστεί να ανοίξει μετά από δυσμενείς για τη χώρα εξελίξεις. Να συζητήσουμε για παράδειγμα πως και γιατί φθάσαμε να αντιμετωπίζουμε  προβλήματα διαθεσιμότητας όχι μόνο στην ΠΑ αλλά και στο Στόλο μας. Ποιοι έπρεπε να είχαν φροντίσει για να μην υπάρχουν αυτά τα προβλήματα και δεν το έπραξαν.

Τέλος να απαντήσουμε και σ΄ όσους μας επιπλήττουν, γιατί δεν προτείνουμε εμείς τι πρέπει να αγοράσει η Ελλάδα!!! Οι δημοσιογράφοι έχουν άποψη. Ο καθένας τη δική του, ανάλογα με τη πληροφόρηση που έχει. Την εκφράζει επισημαίνοντας τα “στραβά και τ΄ ανάποδα” που διαπιστώνει. Αν φθάσουμε να προτείνουν οι δημοσιογράφοι τι θα αγοράσουν οι στρατηγοί ,οι ναύαρχοι και οι πτέραρχοι, κάτι δεν πάει καλά.

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016