Της Κύρας Αδάμ
Σταθερά και μεθοδικά το ΝΑΤΟ αγκαλιάζει , αποδέχεται, υποστηρίζει και πλασάρει στην Ελλάδα ως «λύσεις», τουρκικές προτάσεις που υποβάλλονται από το 2000 από την Άγκυρα στα στρατιωτικά ΜΟΕ για τη μείωση της έντασης στο Αιγαίο.
Αυτή την στιγμή στον ελληνο/τουρκικό διάλογο στο πλαίσιο του ΝΑΤΟ, που φαίνεται να έχει προχωρήσει σημαντικά, συζητείται νατοϊκή πρόταση , τουρκικής προέλευσης, η οποία αποσκοπεί στην εκκωφαντική εξαφάνιση του FIR Αθηνών και στην αποδοχή συνδιαχείρισης του Αιγαίου.
Αναλυτικότερα:
Η ΝΑΤΟικη πρόταση αφορά στη δημιουργία μιας περιοχής 30νμ εκατέρωθεν του FIR Αθήνας/Κων-λης μέσα στην οποία πολεμικά αεροσκάφη και των δύο χωρών θα αναγνωρίζονται εκατέρωθεν, ( και από την Ελλάδα και από την Τουρκία), και θα πετούν ελεύθερα.
Δηλαδή, ελληνικό πολεμικό αεροσκάφος με ανατολική πορεία, 30νμ πριν από το όριο του FIR Αθήνας/Κων-λης θα αναγνωρίζεται ως φίλιον αεροσκάφος από τη Τουρκία. Καθ’ όμοιον τρόπο, τουρκικό αεροσκάφος με δυτική πορεία, 30νμ πριν το όριο του FIR Αθηνών/Κων-λης θα αναγνωρίζεται από την Ελλάδα ως φίλιον αεροσκάφος.
Εκ πρώτης όψεως η νατοϊκή/τουρκική πρόταση μοιάζει ειδυλλιακή , αφού ελληνικά και τουρκικά αεροσκάφη, «φίλια «μεταξύ τους , απλώς θα χαιρετιούνται..
Η πραγματικότητα όμως είναι ιδιαιτέρως σκληρή, κυνική και σε βάρος μόνον των ελληνικών συμφερόντων , μέσα σ αυτή την ανεξέλεγκτη περιοχή, διότι:
Αντιθέτως, ένα τουρκικό αεροσκάφος ΜΕ ΔΥΤΙΚΗ ΠΟΤΕΙΑ μπορεί κάλλιστα να μπει στον Διεθνή Εναέριο Χώρο του Αιγαίου και να πάει στο Βόρειο, Κεντρικό και Νότιο Αιγαίο και να κάνει ό,τι θέλει αυτό.
Με άλλα λόγια ένα τουρκικό αεροσκάφος πχ από την αεροπορική βάση της BADIRMA με ΔΥΤΙΚΗ ΠΟΡΕΙΑ μπορεί κάλλιστα να εισέλθει στον Διεθνή Eναέριο Xώρο του Αιγαίου- αφού υποχρεωτικά έχει αναγνωριστεί ως «φίλιον»- να πάει όπου θέλει αυτό και να γυρίζει στη βάση του .
Αντιθέτως , ένα ελληνικό αεροσκάφος από την βάση της Τανάγρας με κατεύθυνση ανατολικά, προς τα ελληνικά νησιά του Αν. Αιγαίου,(πχ Λήμνο Λέσβο, Ρόδο Καστελόριζο κλπ.)-δηλαδή τα νησιά που αναφέρονται στις Συνθήκες Λωζάννης και Παρισίων- 30νμ πριν το όριο του FIR Αθηνών πρέπει …να ενημερώσει επισήμως την Τουρκία για να πάει στον προορισμό του.
Α) καταργούνται τα σχέδια πτήσης,
και κυρίως,
Β) κατοχυρώνεται η συνδιαχείριση του Αιγαίου.
Και τούτο διότι η Ελλάδα θα μπορεί να ασκεί τον έλεγχο, δυτικά, μέσα στο FIR Αθηνών μέχρι την απόσταση των 30νμ από το όριο του FIR , ενώ η υπόλοιπη περιοχή των 30νμ μέχρι το όριο του FIR Αθηνών θα έχει συνδιαχείριση και κατά το κοινώς λεγόμενο θα είναι ένα ξέφραγο αμπέλι.
Στην περίπτωση δηλαδή κατά την οποία πχ εχθρικό αεροσκάφος ( renegade) εισέλθει στην ανεξέλεγκτη περιοχή στο Καστελόριζο, τότε, εντός του FIR Αθηνών και εντός του Αιγαίου, η αναχαίτιση θα γίνεται από όποιον ..προλάβει και επιθυμεί, διότι η περιοχή είναι «κοινόχρηστη».
Τονίζεται ακόμα ότι ο όρος «FIR Αθηνών/Κων-λης» δεν υπάρχει στην πρόταση του ΝΑΤΟ…
Και το πιο σημαντικό θα είναι ότι η Τουρκία θα έχει εκ προοιμίου το πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού..
Σε αντίθεση με την «προβληματισμένη» ελληνική κυβέρνηση, η τότε ηγεσία του ΓΕΑ υπο τον Δ. Λυτζεράκο έριξε την τουρκική πρόταση στα σκουπίδια και η «διαδικασία « σταμάτησε εκεί.
Μέχρι σήμερα..