Του Μπάμπη Παπασπύρου*

Πολύ φασαρία και μεγάλος ντόρος γίνεται το τελευταίο διάστημα για την Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ)….

Ξαφνικά η ΕΑΒ έγινε πολύφερνη “νύφη”…κι εκεί που κανείς απ τους αρμόδιους δεν ασχολείτο μαζί της βρέθηκε στο επίκεντρο…

Αυτό δεν είναι κατ ανάγκη κακό… Κακό  είναι να είναι να μην ξέρεις τι έχεις και τι θες να κάνεις με αυτό που έχεις…

Γιατί η ΕΑΒ πέρα από εθνική περιουσία έχει μια ιδιαίτερη αποστολή αυτή της εργοστασιακής συντήρησης κατά κύριο λόγο των πτητικών μέσων των Ενόπλων Δυνάμεων ….Υπ αυτή την έννοια η λειτουργία της είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την Εθνική άμυνα και ασφάλεια της χώρας… 

Η παρελθοντολογία δεν μου αρέσει όμως αυτό που κατάφεραν όλες αδιακρίτως οι ελληνικές κυβερνήσεις,  με τις πολιτικές τους την ανοχή τους, και την μη σωστή επίβλεψη, είναι στα 45 χρόνια λειτουργίας της να την βάλουν μέσα περίπου ενα δισ ευρώ…

Δεν φταίνε μόνο οι κυβερνήσεις φταίνε κι άλλοι-άλλα που σχετίζονται με την διαχείριση και λειτουργία της εταιρείας…

Ας πάμε στο σήμερα

Σήμερα η εταιρεία και μετά από ανακεφαλαιοποίηση του 2018 κουβαλάει ένα “βαρίδι”, της τάξης των 500 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα μισά αφορούν σε φορολογικά πρόστιμα λόγω μιας εικονικής εγγραφής τιμολογίου του 2004… Ένεκα του φορολογικού προστίμου υπάρχει παρακράτηση του 20% σε όλες τις εισπράξεις από εργασίες της ΕΑΒ προς το δημόσιο..Αυτό από το 2014 που εφαρμόζεται έχει στερήσει από την ΕΑΒ πάνω από 65 εκατ…!!!

Με τα στοιχεία αυτά και με την δυνατότητα ρύθμισης του θέματος του φορολογικού προστίμου η ΕΑΒ, με βάση και τα μελλοντικά συμβασιοποιημένα προγράμματα, μπορεί να προβεί σε δανεισμό από τράπεζα ώστε να επιλύσει το πρόβλημα ρευστότητας…

Ένα θέμα επίσης που θα πρέπει να επιλυθεί είναι η απομείωση προσωπικού που το 2015, η δύναμη του οποίου έφτασε στο 40% των παλαιών “καλών” εποχών

Αποκρατικοποίηση-Ιδιωτικοποίηση 

Ένα παλιό και χιλιοπαιγμένο έργο με διάφορα σενάρια και εκδοχές… που παίζει από το 2000 επί Παπαντωνίου με σχέδια τύπου καλή και κακή ΕΑΒ κλπ.

Το ζήτημα της αποκρατικοποίησης της ΕΑΒ ήταν προς εξέταση από την τρόϊκα το 2016 και μάλιστα ανατέθηκε σε γνωστή συμβουλευτική εταιρεία διεθνούς φήμης η εξέταση του θέματος…Η απόφαση που ελήφθη μετά και την μελέτη της συμβουλευτικής εταιρείας ήταν η ΕΑΒ να παραμείνει υπό κρατικό έλεγχο…

Αξίζει να σημειωθεί πως σε όλες σχεδόν τις χώρες αντίστοιχες εταιρείες-ανταγωνίστριες της ΕΑΒ που ασχολούνται με την εργοστασιακή συντήρηση πτητικών μέσων των Ε.Δ είναι υπό κρατικό έλεγχο όπως φαίνεται και στην εικόνα-πίνακα που ακολουθεί…

Τι μέλλει γενέσθαι

Το καταστατικό της εταιρείας & ο ιδρυτικός της νόμος πολύ ορθά προβλέπουν το εξής : “Το Ελληνικό Δημόσιο δύναται να μεταβιβάσει ποσοστό μέχρι σαράντα εννέα τοις εκατό (49%) του μετοχικού κεφαλαίου της Εταιρίας σε τρίτο, στον οποίο μπορεί να αναθέσει και τη διαχείριση της Εταιρίας. Σε κάθε περίπτωση το ποσοστό της συμμετοχής του Ελληνικού Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο της Εταιρείας δεν μπορεί να είναι κατώτερο του πενήντα ενός τοις εκατό (51%).

Αυτά είναι γνωστά ίσως σε κάποιους…Αυτά που δεν είναι γνωστά είναι οι προθέσεις της κυβέρνησης…

Η οποία κάνει ότι μπορεί για να απαξιώσει την ΕΑΒ με διαρροές στον τύπο…με “παπαγαλάκια” των καναλιών, διαδρομιστές και αξιωματούχους υπουργείων…

Δεν είναι γνωστό το σχέδιο της κυβέρνησης…τι θέλει ακριβώς να κάνει με την ΕΑΒ, να φέρει επενδυτές…να πουλήσει το 49%…να την ξεπουλήσει…;

Πως θα το κάνει αυτό… με διαγωνισμό…με τι όρους.. τι θα ζητήσει από τους μνηστήρες…θα φέρουν προίκα..θα πληρώσουν για τις μετοχές που θα αγοράσουν ή θα την πάρουν (βλέπε ΕΛΒΟ) αντί πινακίου φακής..;

Οι μνηστήρες πολλοί και διάφοροι πρόσφατα σύμφωνα με δημοσιεύματα προστέθηκαν και οι Ολλανδοί, μαζί με παλιούς ενδιαφερόμενους από χώρες της Μέσης Ανατολής, της ευρώπης αλλά και ντόπιους επιχειρηματίες…

Προφανώς αυτοί που ενδιαφέρονται κάτι βλέπουν στην ΕΑΒ και σίγουρα δεν μας αγάπησαν ξαφνικά…Βλέπουν  αυτό που δεν βλέπουν διαχρονικά οι ελληνικές κυβερνήσεις την αξία και την προίκα της ΕΑΒ…

Κλείνοντας θα ήθελα να ενημερώσω τους διάφορους καλοθελητές και παπαγάλους ότι η ΕΑΒ είναι, η μοναδική εταιρεία στον κόσμο που έχει πραγματοποιήσει επτά αναβαθμίσεις μαχητικών και άλλων τύπων αεροσκαφών με απόλυτη επιτυχία… Είναι μια από τις δέκα εταιρείες στον κόσμο με πιστοποίηση από την Lockheed στις εργοστασιακές συντηρήσεις των C-130…Είναι ο 2ος μεγαλύτερος υποκατασκευαστής των C-130J της Lockheed παγκοσμίως, με μηδενικές κατασκευαστικές αστοχίες !!! 

Δεν μπορεί η ίδια ΕΑΒ να είναι άριστη στα προγράμματα της Lockheed…και να υστερεί σε άλλες δραστηριότητες…Κάτι είναι λάθος και αυτό πρέπει να διορθωθεί χθες…

Είναι η εταιρεία που έχει επιβραβευθεί τόσο από την Lockheed όσο και από την FAA για την ποιότητα των υλικών της και την συμμόρφωση με τα πολύ αυστηρά στάνταρντ της FAA !!

Λέμε ΝΑΙ στην εξυγίανση της ΕΑΒ, λέμε ναι στην αναδιοργάνωσή της, λέμε ναι στην λειτουργία της ως πραγματικής Α.Ε (εκτός του πυρήνα της γενικής κυβέρνησης)…λέμε ναι στις συμπράξεις-συνέργεις….Λέμε ΝΑΙ σε όλα αυτά αλλά με πρόγραμμα, στρατηγική και στόχευση…

Όμως λέμε ένα μεγάλο ΟΧΙ σε τυχόν ξεπούλημά της…γιατί αυτό αποτελεί Εθνικό έγκλημα.-

*Ταξίαρχος εν αποστρατεία της Πολεμικής Αεροπορίας & πρώην Αντιπρόεδρος Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανίας

 

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016