Η φωτογραφία είναι από την ΛΑΕΔ όπου έγινε το συνέδριο Exposec Defenseworld.Δεν μπορούμε να ξέρουμε τι συζητάνε ο Α/ΓΕΕΘΑ Πτέραρχος Χρήστος Χριστοδούλου με τον Αμερικανό πρέσβη Τζ. Πάϊατ, ωστόσο η λεζάντα της θα μπορούσε νομίζουμε να ΄ναι ο τίτλος αυτού του άρθρου: “Μήπως ακούσατε τίποτα για τον εκσυγχρονισμό των F-16”; Αλήθεια τι γίνεται μ΄αυτή το τόσο αναγκαίο αλλά και ακριβό πρόγραμμα για την Πολεμική Αεροπορία;

Όπως πολλές φορές έχει γράψει το Militaire.gr επικρατεί “η σιωπή των αμνών”! Άπαντες έχουν καταλάβει ότι κάτι δεν πάει καθόλου καλά με το πρόγραμμα, αλλά όλοι προτιμούν να μην “αγγίξουν” το θέμα.Προς το παρόν τουλάχιστον ,γιατί και τα περιθωρία υπομονής της ελληνικής πλευράς εξαντλούνται αλλά και γιατί η ΠΑ δεν έχει την πολυτέλεια να παραλάβει τα αεροσκάφη όταν θα ΄χουν αξία αντίκας! Ακόμη και το 2028 που έχει προσδιοριστεί ως έτος ολοκλήρωσης του προγράμματος αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού είναι πάρα πολύ μακριά! Ειδικά αυτή τη περίοδο που οι εξελίξεις στην περιοχή μας γίνονται όλο και πιο ζόρικες το να συζητάμε για το 2028 είναι πολυτέλεια…

Έχει περάσει πάνω από ένας χρόνος από την υπογραφή της συμφωνίας και δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα. Γιατί; Οικονομικά η Ελλάδα είναι συνεπέστατη και μάλιστα σε μια συμφωνία πληρωμών που κάθε άλλο παρά συμφέρουσα μπορεί να θεωρηθεί για τη χώρα. Έγινε δεκτό το πιεστικό πρόγραμμα πληρωμών μόνο και μόνο επειδή η ΠΑ “καιγόταν” από το 2000 για τον εκσυγχρονισμό και επειδή βρισκόμασταν σε ανάγκη υποχωρήσαμε και σ΄ αυτό.

Τεχνικά προβλήματα έχουν επίσης προκύψει. Η “συνεργασία” του ραντάρ AESA με το σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS είναι το πιο σημαντικό. Έχουμε γράψει αρκετές φορές για το θέμα. Πρόσφατα ομάδα της ΠΑ ταξίδεψε για τις ΗΠΑ προκειμένουν να ενημερωθεί για το πως μπορεί να επιλυθεί αυτό το ζήτημα. Συντάσσει την αναφορά της αυτές τις ημέρες. Όσοι γνωρίζουν πάντως επιμένουν ότι το πρόβλημα δεν μπορεί να επιλυθεί με καμία “πατέντα” καιθα χρειαστεί νέο σύστημα αυτοπροστασίας.

Πέρα απ΄ αυτό όμως πληροφορίες αναφέρουν ότι η κατασκευάστρια εταιρεία Lockheed Martin προσπαθεί να δικαιολογήσει την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην έναρξη του προγράμματος με την γνωστή δικαιολογία: την ΕΑΒ! “Η ΕΑΒ δεν μπορεί”, “η ΕΑΒ δεν έχει εξειδικευμένο προσωπικό”, “στην ΕΑΒ πρέπει να προσλάβετε κόσμο” κι άλλες τέτοιες απόψεις ακούγονται. Η ΕΑΒ δεν μπορεί να χρεώνεται τα πάντα και τέλος πάντων όταν η εταιρεία υπέγραφε τη συμφωνία γνώριζε πάρα πολύ καλά τα πάντα για την ΕΑΒ. Συνεπώς το να την βάζει τώρα μπροστά για να δικαιολογήσει την αδικαιολόγητη καθυστέρηση δεν είναι καθόλου πειστικό.

Η Lockheed Martin έχει βγάλει πάρα πολλά λεφτά από την Ελλάδα. Το 2005 η Ελλάδα με την απόφασή της να αγοράσει ξανά F-16 έδωσε “πνοή” στην γραμμή παραγωγής του αεροσκάφους. Δεν το παραδέχονται αλλά είναι όπως το γράφουμε. Δυστυχώς η Ελλάδα δεν έχει αντιμετωπιστεί ως ένας από τους καλύτερους πελάτες της εταιρείας και σ΄ αυτό βεβαίως ευθύνονται και οι δικοί μας πολιτικοί που πάντα έκαναν πίσω. Επειδή όμως η Ελλάδα πέρασε μια οικονομική θύελλα και είναι μπροστά και σε σοβαρότατα προβλήματα που έχουν να κάνουν με την άμυνα και την ασφάλειά της, καλό θα ΄ναι να μιλήσουν όλοι ειλικρινά για να δούμε τι μπορεί να γίνει. Αν η Lockheed Martin δεν μπορεί ή δεν ενδιαφέρεται να ασχοληθεί σοβαρά με το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των ελληνικών F-16 δεν είναι κακό να το πει. Μπορεί το 1,5 δις να το θεωρεί ασήμαντο ποσό. Για την Ελλάδα  είναι πολλά λεφτά . Ίσως θα πρέπει και η Lockheed Martin αλλά και η ΠΑ να εξετάσουν εναλλακτικές λύσεις σε περίπτωση που η ετιαρεία δεν μπορεί να εκσυγχρονίσει τα αεροσκάφη γρήγορα. Κι όταν λέμε γρήγορα, εννοούμε πριν από το 2028. Υπήρχαν σκέψεις για πολύ πιο “λάϊτ” εκσυγχρονισμό, οι οποίες όπως εξελίσσονται τα πράγματα, δυστυχώς δεν εισακούστηκαν.

Προφανώς η Lockheed Martin εταιρεία μεγαθήριο καλά κάνει και προσπαθεί να διαφυλάξει τα συμφέροντά της κερδίζοντας ότι περισσότερο μπορεί. Το θέμα όμως είναι ότι πρέπει και η Ελλάδα να διαφυλάξει τα δικά της συμφέροντα. Στον ένα χρόνο και κάτι που έχουμε υπογράψει τη σύμβαση για τον εκσυγχρονισμό αυτό δεν φαίνεται να συμβαίνει. Κι επειδή εκτός από χρήμα δεν υπάρχει και χρόνος καλό θα ΄ναι να ληφθούν σύντομα αποφάσεις.

Τέλος να αναφέρουμε και μια πληροφορία για την τροπολογία που έχει να κάνει με τα Α.Ω του προγράμματος, η οποία είχε προκαλέσει την αντίδραση της αντιπολίτευσης και δεν πέρασε όταν την είχε φέρει ο Καμμένος στη Βουλή. Όλα δείχνουν ότι το θέμα θα απασχολήσει μετά τις ευρωεκλογές.

Print Friendly, PDF & Email
Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016