Κρίση στους Ιπταμένους των Μαχητικών Αεροσκαφών  (Πλήρης απογοήτευση στους ε.α Ιπταμένους )

Γράφει ο Παναγιώτης Δημητριάδης

Αντιπτέραρχος (Ι) ε.α και μέλος του ΔΣ της ΕΑΑΑ

Η συνεχής αποχώρηση  Ιπτάμενων  από τα μαχητικά αεροσκάφη  της Πολεμική Αεροπορία, σε αρκετές περιπτώσεις  πριν το όριο συνταξιοδότησης, με προορισμό τις ελκυστικές θέσεις εργασίας στην πολιτική αεροπορία, δημιουργεί σοβαρό πρόβλημα επάνδρωσης στην ικανοποίηση επιχειρησιακών αναγκών.    Παράγοντες όπως οι συνθήκες εργασίας, οι μειώσεις μισθών και συντάξεων λόγω  της οικονομικής κρίσης, η πτητική δραστηριότητα, το αυξημένο καθημερινό stress με τις ετοιμότητες και τις αερομαχίες πέρα από τα όρια , οι απρόβλεπτες  προοπτικές εξέλιξης στην ιεραρχία, η αναξιοκρατία  κ.α. δημιούργησαν τις  συνθήκες  αποχώρησης, προς ασφαλέστερες και αποδοτικότερες θέσεις εργασίας. Ημίμετρα με απαγορεύσεις ή δημιουργία κωλυμάτων για αναγνώριση πτυχίων της πολιτικής αεροπορίας σήμερα, φέρνουν την ΠΑ του 2020 σε άλλες εποχές  Στο σύνολο των προβλημάτων  έρχεται να προστεθεί και το νέο ασφαλιστικό, όχι μόνο για τους Ιπταμένους αλλά για τα σύνολο του στρατιωτικού προσωπικού που επανδρώνει θέσεις εργασίας υψηλού ρίσκου. Το σημερινό νέο ασφαλιστικό αντί να αποτελέσει  δικαίωση όλων αυτών που  προσέφεραν για την πατρίδα έρχεται  να βάλει την τελική ταφόπλακα με όσα αναφέρει στα σχετικά άρθρα. Το νομοσχέδιο και  τα αποτελέσματά του δεν θα αργήσουν να φανούν  άμεσα λόγω της μεγάλης ζήτησης παγκοσμίως σε πιλότους της  πολιτικής αεροπορίας η οποία μεταξύ των άλλων αποτελεί και τον κρίσιμο καταλύτη στην δημιουργία του προβλήματος. Επιπρόσθετα είναι  η πρώτη φορά που βλέπουμε Ιπταμένους  ε.α  να ζητούν την εφαρμογή του νόμου Κατρούγκαλου, έναν νόμο που ήταν ο μοναδικός που τους δικαίωνε από το 2014 και μετά.  Η στάση της στρατιωτικής και πολιτικής ηγεσίας στην αντιμετώπιση  επίλυσης των προβλημάτων στο παρελθόν αλλά και  άλλοι  παράγοντες πρωτότυποι  που κερδίζουν Oscar παγκόσμιας αποκλειστικότητας αποτέλεσαν επίσης αιτίες για την απομάκρυνση ικανότατων αξιωματικών καριέρας μετά το  2013. Η αρχική εκπαίδευση ενός  και μόνο Ιπταμένου στα αεροσκάφη  F-16 έχει κόστος 900.000 ευρώ ενώ σχετικής εμπειρίας 2 εκ ευρώ. Το αντίστοιχο κόστος στα αεροσκάφη F-35   με θετική εκτίμηση  θα είναι 3.6 και 8 εκατ ευρώ Το κόστος αυτό  δεν αφήνει  περιθώρια δοκιμών η τακτικών ελιγμών πάνω στο  ανθρώπινο δυναμικό,  σε ένα δυναμικά ταχέως εξελισσόμενο Γεωπολιτικό και Γεωστρατηγικό περιβάλλον.  Με τις απαιτήσεις του ΝΑΤΟ για επάνδρωση των μαχητικών αεροσκαφών σε 1,25 ιπταμένους ανά μαχητικό αεροσκάφος, όπως και η μεγάλη ζήτηση για κάλυψη  απαιτήσεων  πιλότων στην πολιτική αεροπορία, την τελευταία δεκαετία, δημιούργησαν    δυσανάλογους  συσχετισμούς μεταξύ Ιπταμένων  μαχητικών και πολιτικών αεροσκαφών. Το ΝΑΤΟ σήμερα αδυνατεί να καλύψει την επάνδρωση των μαχητικών αεροσκαφών, με πρώτες τις ΗΠΑ, να ακολουθούν η Τουρκία ο Καναδάς, η Μ Βρετανίας, η Γερμανία, η Ελλάδα, και άλλοι. Στην γειτονική μας Τουρκία το πρόβλημα οξύνθηκε μετά το πραξικόπημα με την απομάκρυνση του 50% των Ιπταμένων  των μαχητικών αεροσκαφών  είτε σε αποστρατεία είτε στις φυλακές με αποτέλεσμα η επάνδρωση να είναι  μικρότερη του 0,8  ανά αεροσκάφος και τον Ερντογάν να ζητά επειγόντως την επιστροφή  πιλότων από την αποστρατεία με διάταγμα. Το αίτημα της Άγκυρας προς τις ΗΠΑ για αμερικανούς εκπαιδευτές προκειμένου να υποστηρίξουν το έργο εκπαίδευσης δεν απέδωσε αφού και η USAF αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα επάνδρωσης ενώ το bonus των 500 εκατ δολ. που έδωσε ο Πρόεδρος Τράμπ το 2017 είχε μειωμένο αποτέλεσμα .   Το αίτημα της Τουρκίας προς το Πακιστάν να στείλει εκπαιδευτές των αεροσκαφών F-16 βρήκε πόρτα λόγω του κανονισμού ελέγχου των όπλων International Traffic in Arms Regulations  των ΗΠΑ (ITAR) αφού η αποστολή θα αποτελούσε ανατροφοδότηση  τεχνικών δεδομένων που  υπόκειται στον αναφερόμενο κανονισμό.  Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία σήμερα δεν θα μπορούσε να λείπει  από τα προβλήματα επάνδρωσης.  Η επίλυση του προβλήματος ξεκινάει από την στρατιωτική ηγεσία θέτοντας  βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα τις προϋποθέσεις επίλυσης και όχι όξυνσης όπως έγινε με την απόφαση την άνοιξη του 2019, όπως γίνεται με το νέο ασφαλιστικό σήμερα στο οποίο  η πολιτεία αντί να επιβραβεύει όσους επι 40 και πλέον χρόνια στερήθηκαν τις οικογένειές τους και έδωσαν το παρών σε κάθε επιχειρησιακή απαίτηση, έφτασε να τους αδικεί. Μου είναι δύσκολο να πιστέψω ότι ο Πρωθυπουργός της χώρας που υπηρέτησε την στρατιωτική του θητεία στα αεροσκάφη F-16, και έζησε από κοντά την δραστηριότητα των μαχητών, να συμφωνεί με την εις βάρος τους αδικία, όχι μόνο των Ιπταμένων αλλά όλων των συναφών επαγγελμάτων. Δεν μπορεί να απογειώνεται το F-16 για αναχαίτιση και το πολιτικό σύστημα να μην στηρίζει τον Ιπτάμενο και μαζί με αυτόν όλο το εμπλεκόμενο προσωπικό.  Δεν μπορεί το μισθολογικό κόστος στην Ελλάδα να καλύπτει το 75% του προϋπολογισμού του ΥΕΘΑ, στην Τουρκία το 45%,  στην Γερμανία και Γαλλία το 35% και στην Αμερική το 30%, ενώ οι μισθοί όπως και οι συντάξεις έχουν εξαϋλωθεί. Η κακή  οργάνωση, ο λαϊκισμός και  οι πολιτικές παρεμβάσεις έχουν ως αποτέλεσμα να χάνεται ετησίως 1,2 δις ευρώ σε μαύρη τρύπα των ΕΔ και όχι οι Ιπτάμενοι κ Υπουργέ.  Με δεδομένα την αύξηση των προκλήσεων στο Αιγαίο, την Ανατολική Μεσόγειο και τα προβλήματα που προέκυψαν με την Λιβύη, κρίνεται επιτακτική η ανάγκη από την πολιτική και στρατιωτική ηγεσία να καθορίσουν  Νέα Δομή Δυνάμεων, σύμφωνα με το μέγεθος της Απειλής και το Δόγμα  πριν την  μετάβαση σε αεροσκάφη 5ης γενιάς.  Η Νέα Δομή Δυνάμεων με την λειτουργική διαχείριση και τον εκσυγχρονισμό  θα αποτελέσει έξυπνη λύση για μείωση του λειτουργικού  κόστους των ΕΔ , θα δώσει δυνατότητα επίλυσης αλλά και δικαίωσης μισθολογικών και συνταξιοδοτικών προβλημάτων, θα επιλύσει προβλήματα  εξέλιξης στην ιεραρχία, και θα αποτελέσει απάντηση στις προκλήσεις  με    Ένοπλες Δυνάμεις  ισχυρές, ευέλικτες και αποτελεσματικές. Σε διαφορετική περίπτωση  η αερομαχία Fighter pilot Vs Civil pilot θα κριθεί στο μέλλον  από τις συνθήκες, με τα F-35 καθηλωμένα ελλείψει ιπταμένων, το τεράστιο κόστος  συντήρησης αυτών  που θα   αφήνει contrails στα κυριαρχικά μας δικαιώματα, ενώ το νέο  ασφαλιστικό θα δημιουργήσει  συνθήκες παραπλάνησης μεταξύ chaffs και flares για να το πω αεροπορικά

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016