Που βρίσκεται το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16;

Το πρόγραμμα της Ελλάδας, που αφορά την αναβάθμιση 84 μαχητικών τύπου F-16, κινείται εντός των χρονικών ορίων του προγραμματισμού που έχει συμφωνηθεί, υποστήιξε, ο Ντένης Πλέσσας, αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων Ευρώπης, Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Αμερικής της εταιρίας Lockheed Martin Aeronautics/International κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που δόθηκε προς τους δημοσιογράφους και με την ευκαιρία της παρουσίας της αμερικανικής εταιρίας στην 84η ΔΕΘ.

«Βρισκόμαστε ‘on time’ και ‘on schedule’ για το πρόγραμμα αναβάθμισης των ελληνικών μαχητικών F-16» διαβεβαίωσε ο κ.Πλέσσας, ερωτηθείς για το πρόγραμμα με βάση τη διακρατική συμφωνία (LOA) Ελλάδας και ΗΠΑ για την αναβάθμιση 84 αεροσκαφών. Έδωσε δε, ως σταθμό στην πορεία της υλοποίησης, την από ελληνικά χέρια, μετασκευή, αναβάθμιση και μετατροπή σε μοντέλο Viper (V) του πρώτου αεροσκάφους – μια διαδικασία που εκτιμά πως εκκινεί “τον Οκτώβριο ή τον Νοέμβριο, αρκετά πριν από το τέλος του έτους”.

Η διαδικασία  «θα γίνει από στελέχη της Lockheed, που θα έρθουν από τις ΗΠΑ και μέσα από αυτή η Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) θα αποκτήσει και κάποια εκπαίδευση».
Ο κ.Πλέσσας εξέφρασε και την ελπίδα πως μέχρι την έναρξη της δημιουργίας του πρωτοτύπου στην Ελλάδα, η ΕΑΒ θα έχει ξεκινήσει και τη διαδικασία που αφορά τις προσλήψεις τεχνικών μέσω διαδικασιών ΑΣΕΠ: «Η ΕΑΒ χρειάζεται σήμερα κόσμο, χρειάζεται τουλάχιστον 300 τεχνικούς, όπως και να περάσει μια άλλη τροπολογία ώστε να μη χρειάζεται να πληρώσει δασμούς, ΦΠΑ. Όλα αυτά χρειάζεται να γίνουν τώρα, η ΕΑΒ πρέπει να είναι έτοιμη» δήλωσε ο αντιπρόεδρος Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων Ευρώπης, Αφρικής, Μέσης Ανατολής και Αμερικής της εταιρίας Lockheed Martin Aeronautics/International.

Η όλη διαδικασία του προγράμματος, σε κάθε περίπτωση θα έχει ολοκληρωθεί, όπως ανάφερε ο κ. Πλέσσας, σύμφωνα με τον σχεδιασμό των ιθυνόντων και της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, «περί το 2026 με 2027», χωρίς να αποκλείεται η ολοκλήρωση του εκσυγχρονισμού “να έχει γίνει και νωρίτερα”
Μέχρι τα τέλη του έτους ξεκινά η διαμόρφωση του πρωτοτύπου των ελληνικών F-16V (Viper) στην Ελλάδα
Ο κ. Πλέσσας εξήγησε ακόμα, πως μέσα στο τρέχον έτος, περί τον μήνα Νοέμβριο όπως ανέφερε, θα φτάσει στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (ΕΑΒ) και το αεροσκάφος που θα αποτελέσει το πρωτότυπο για όλα τα ελληνικά εκσυγχρονισμένα F-16 Viper.
Στη συνέχεια, το συγκεκριμένο μαχητικό της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας, θα μεταβεί στις ΗΠΑ όπου θα εκτελεστούν οι όποιες απαραίτητες  δοκιμές. Αργότερα αναμένεται να εκκινήσουν μαζικά οι εργασίες του εκσυχρονισμού των μαχητικών της χώρας, που έχουν επιλεγεί να μετατραπούν σε νέας γενιάς, «μια διαδικασία που θα αφορά 12 με 14 αεροσκάφη ανά έτος» όπως εξήγησε ο κ. Πλέσσας.
«Η επένδυση που γίνεται για τα F-16 είναι σημαντική, γιατί θα δημιουργήσει έναν στόλο (σ.σ. εκσυγχρονισμένων F-16) μεγάλο, που θα διαλειτουργεί, θα δουλεύει με το F-35», τόνισε ο κ. Πλέσσας, που ανάφερε πως από την πλευρά της, η Lockheed Martin Aeronautics/International έχει μεταφέρει αιτήματα προς την ελληνική κυβέρνηση «να ετοιμάσουμε την Ελληνική Αμυντική Βιομηχανία να υλοποιήσει το πρόγραμμα».
Επί του συγκεκριμένου, ο κ. Πλέσσας εξήγησε, πως αυτό που ουσιαστικά αιτείται η εταιρία, είναι να υπάρξει το συντομότερο δυνατόν η έγκριση από το ελληνικό Κοινοβούλιο, για την – απαραίτητη κατά την εταιρία – υλοποίηση του συνόλου των προγραμμάτων ασφάλειας εφοδιασμού και πληροφοριών (Security of Supply and Information -SSI). Πρόκειται για τα προγράμματα που έχουν πάρει τη θέση των παλαιότερων Αντισταθμιστικών Ωφελημάτων, «ονομασία που έχει αντικαταστήσει η Ευρωπαϊκή Ένωση με τα SSI» εξήγησε.
Σε αυτά περιλαμβάνονται και προγράμματα συμπαραγωγής «πολλών δεκάδων εκατομμυρίων δολαρίων», όπως ανέφερε ο κ. Πλέσσας. «Η αναβάθμιση των ελληνικών μαχητικών θα γίνει εξολοκλήρου στην Ελλάδα και αυτό αφορά την τοποθέτηση των νέων συστημάτων, την πιστοποίηση και όλη την διαδικασία πίσω από αυτό» τόνισε.

Τι θα κατασκευάζεται στην Ελλάδα από το πρόγραμμα, το επιπλέον έργο για την ΕΑΒ
«Οι καλωδιώσεις, τα χιλιόμετρα των καλωδιώσεων, θα γίνουν από ελληνική εταιρία, ενώ στην ΕΑΒ θα γίνουν οι υποδομές για τις επιμεταλλώσεις. Όλο το κτίριο των επιμεταλλώσεων θα αντικατασταθεί από νέο, το οποίο θα χτιστεί από τα προγράμματα SSI. Θα υπάρξουν προγράμματα ανάλυσης αστοχιών και διακρίβωσης σύνθεσης υλικών για τις Ένοπλες Δυνάμεις, θα γίνει εγκαθίδρυση δυνατότητας εργοστασιακής συντήρησης υγρού αποχρωματισμού και χρώσης αεροσκαφών, βαφείο νέας τεχνολογίας, αλλά και η αναβάθμιση εργοστασιακής συντήρησης ξηρού αποχρωματισμού και χρώσης αεροσκαφών στην ΕΑΒ, ενώ περιλαμβάνεται και ένα πρόγραμμα εργοστασιακής συντήρησης κινητήρων για την κάλυψη άμεσων επιχειρησιακών αναγκών των ΕΔ» εξήγησε και πρόσθεσε: «Ελπίζω πως όλοι οι παράγοντες που πρέπει να υπεισέλθουν στο θέμα αυτό, θα ενεργοποιηθούν εμπρόθεσμα και βλέπω ήδη τέτοιες κινήσεις ώστε να μπορέσουμε πραγματικά να το υλοποιήσουμε το πρόγραμμα εμπρόθεσμα».

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016