Υποστηριξε το militaire
Άμυνα
25/08/2023 | 05:15 (ενημερώθηκε 9 μήνες πριν)
Militaire News

Πόσο «παράδοξη» είναι η διαφορά του εύρους εναέριου χώρου και χωρικών υδάτων στο Αιγαίο; Μια απάντηση

Πόσο «παράδοξη» είναι η διαφορά του εύρους εναέριου χώρου και χωρικών υδάτων στο Αιγαίο; Μια απάντηση

Ότι η ελληνική κυβέρνηση είναι πολύ πρόθυμη να υπακούσει στα «θέλω» των «συμμάχων» και σπεύδει σε διάλογο με την άκρως επιθετική Τουρκία , δεν είναι πλέον μυστικό. Οι δηλώσεις του κ.Μητσοτάκη λίγες ημέρες μετά από την επανεκλογή του , περί «σχετικότητας» της κυριαρχίας, ήταν σαφέστατες.

Τι θα συζητηθεί σε αυτόν το διάλογο είναι ερώτημα μεγάλο…Το βέβαιο είνα πως ένα από τα θέματα που θα μας θέσουν οι Τούρκοι είναι το λεγόμενο «ελληνικό παράδοξο» της διαφοράς που υπάρχει στο εύρος του εναέριου χώρου και των χωρικών υδάτων μας στο Αιγαίο. 10 ναυτικά μίλια στον αέρα και 6 στη θάλασσα. Έχουμε ασχοληθεί με το θέμα υποστηρίζοντας ότι δεν υπάρχει κανένα παράδοξο.

Ο κ. Στ. Κονσολάκης Σμήναρχος(ε.α)  και  πρώην Υποδιοικητής ΥΠΑ, έχοντας παρακολουθήσει τις απόψεις των Αντιπτεράρχων ε.α Ε.Γεωργούση και Αθ. Παπανικολάου , θέτει το ζήτημα στην πραγματική του βάση. 

Γράφει:

Οι προβαλλόμενες αμφισβητήσεις εκ μέρους της Τουρκίας διαφόρων στοιχείων του διεθνούς νομικού καθεστώτος του Αιγαίου, δεκαετίες ολόκληρες μετά την διαμόρφωση των οριοθετήσεων ζωνών κυριαρχίας ή περιοχών ασκήσεως επιμέρους διεθνών δικαιοδοσιών στο Αιγαίο, με την ενεργό συμμετοχή, δέσμευση και, εν τοις πράγμασι, εκδηλωθείσα, μονομερή αποδοχή τους εκ μέρους της, βασίζονται στην άποψη ότι αυτές λειτουργούν μειονεκτικά για τα Τουρκικά Εθνικά συμφέροντα.

Η Τουρκία, επωφελούμενη οποιασδήποτε διαδικαστικής ευχέρειας της παρουσιάζεται, προβάλλει την πολιτική απαίτηση για διαμόρφωση «νέων» σχέσεων καλής γειτονίας στον εναέριο χώρο του Αιγαίου, που μικρή σχέση έχουν με τον συντονισμό των αρμοδίων αρχών των δύο γειτονικών Κρατών για την προάσπιση και βελτίωση της ομαλής και ασφαλούς διακίνησης της πολιτικής αεροπλοΐας, δίνοντας το βάρος στην αποδυνάμωση των ελληνικών αρμοδιοτήτων και στη θεσμική κατοχύρωση των στρατιωτικών της δραστηριοτήτων, που τις χαρακτηρίζει ως «συνήθεις στρατιωτικές δραστηριότητες».

Έτσι, κατά διαστήματα, για να δικαιολογήσει τα «ζωτικά συμφέροντα» που προβάλλει, αναφέρεται στις «επεκτατικές» βλέψεις της Ελλάδας και ισχυρίζεται ότι η «ισορροπία» της «Λωζάνης» ανετράπη, εκτός των άλλων και με την οριοθέτηση, το 1931, εναερίου χώρου 10 ν.μ.

Για το θέμα αυτό παρατηρούνται τα εξής:

1. Κάθε κράτος ασκεί πλήρη και αποκλειστική κυριαρχία υπεράνω της επικράτειας του (χερσαία περιοχή και αιγιαλίτιδα ζώνη) καθώς και του υπεδάφους αυτού.

Η Ελλάδα έχει 12 ν.μ αιγιαλίτιδα ζώνη στο Ιόνιο και 6 ν.μ στον υπόλοιπο χώρο.

2. Η Ελλάδα έχει θεσπίσει ειδική αιγιαλίτιδα ζώνη εύρους 10 ν.μ όπου ασκεί συγκεκριμένες αρμοδιότητες για λόγους ..αεροπορίας και αστυνομίας αυτής. Δηλ. για λόγους Έγκαιρης Προειδοποίησης και αεράμυνας (επιτήρηση, διευκρίνιση). Δεν θα πρέπει να χρησιμοποιείται ο όρος “Εθνικός εναέριος χώρος” διότι προκαλείται σύγχυση ως προς τις αρμοδιότητες.

3. Η αποχή, εκ μέρους της Τουρκίας, από κάθε αμφισβήτηση του εύρους του εναερίου χώρου (νομική αμφισβήτηση, με βάση τις προβλεπόμενες διεθνείς διαδικασίες), θα μπορούσε να θεωρηθεί ότι οφείλεται σε συνείδηση νομικής της υποχρέωσης περί σιωπηράς αποδοχής μιας διαμορφωμένης νομικής κατάστασης.

Επομένως η άποψη περί “Ελληνικού παραδόξου”, δεν αποτελεί ούτε παράδοξο, ούτε παρανομία. Πρωτοτυπία ναι, γιατί το σκεφτήκαμε πρώτοι το 1931 πριν ακόμα υπάρξει αεροπορία.

Και άλλες χώρες στη λογική, της ενδυνάμωσης του στοιχείου της έγκαιρης προειδοποίησης υπακούουν ενέργειες, όπως η εγκαθίδρυση “Air Defense Identification Zones”, Air Policing Areas, η ανακήρυξη απαγορευμένων ζωνών στο διεθνή εναέριο χώρο αλλά και μέτρα, όπως η ενίσχυση της ασφάλειας του εναερίου χώρου με την ενεργοποίηση διαδικασιών αναγνώρισης-αναχαίτισης αεροσκαφών που κινούνται κατά παραβίαση των διεθνών αεροναυτικών κανονισμών, η πιστή εφαρμογή των ρυθμίσεων περί πολιτικο-στρατιωτικού συντονισμού προκειμένου να διατεθεί χώρος για στρατιωτικές χρήσεις σε γειτονικό κράτος, το προτεινόμενο από τον ICAO θεσμικό πλαίσιο για την οργάνωση διασυνοριακής συνεργασίας αμοιβαίας ενημέρωσης και εξυπηρέτησης πτήσεων και η κατάταξη του υπό την ευθύνη του παράκτιου Κράτους, εντός της Περιοχής FIR, διεθνούς εναερίου χώρου σε κατηγορίες (classification of airspace).

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης