Υποστηριξε το militaire
Άποψη
16/04/2023 | 06:05 (ενημερώθηκε 1 έτος πριν)
Militaire News

Ο ζωγράφος Γιάννης Μάζης: ένας σύγχρονος Homo universalis

Ο ζωγράφος Γιάννης Μάζης: ένας σύγχρονος Homo universalis

Γιά μια υπέροχη δουλειά των “Εκδόσεων Λειμών”, πάνω στο ζωγραφικό έργο του Καθηγητή Γιάννη Μάζη.

Από τον Νίκο Κακαδιάρη, Ζωγράφο, Αγιογράφο, Συγγραφέα.

υπέροχος, πολυτελής και σχήματος Α4, τόμος με συντάκτη τον Ζωγράφο Καθηγητή του ΕΚΠΑ, Γιάννη Μάζη, έχει τίτλο: ΥΣΤΕΡΟΠΈΡΥΓΟΝ, και μας αποκαλύπτει μμίαν λλη κφραση τοπολυσχιδος Γιάννη Μάζη, καθηγητστΠανεπιστήμιο θηνν. Εναι παρουσίαση τν ργων ζωγραφικς ποφιλοτέχνησε ο Καθηγητής Μάζης την περίοδο 2021-2023.

Ἡ ἐπιστήμη του ατ, εκ των πραγμάτων παρακολουθετν πλανήτη, τος νθρώπους κατς συμπεριφορές τους, τς ξαρτήσεις τους πὸ ἄλλους παράγοντες κ.λ.π. ν καὶ ἡ μελέτατν περιέχει συχνδιαπιστώσεις σχημες – πδύσκολες μέχρι γριότητας – Γιάννης Μάζης βρίσκει νακούφιση καπαρηγοριστζωγραφική, καλλιεργντας τπολιτιστικστοιχεο ποὺ ὑπάρχει σ’ ατν: ττοπίο μτδέντρα, τλουλούδια κατν ορανό, τος νθρώπους – πιφανες καὶ ἀφανες – νέους καὶ ἡλικιωμένους. Τιμᾷ ὁρισμένους πιφανες φίλους του -τον πρωθυπουργΚώστα Καραμανλ, τον ζωγράφο Κώστα λιάδη, τν μουσικοσυνθέτη Μιρν Τσαλικιάν, τος ποιητς λύτη καΡίτσο, τν κδότη Γιργο Φραγκούδη, τν γιό του (φυσικ) τον Θοδωρλλτιμκατν νώνυμο τσιγγάνο πως κατὸ ἑβραϊκὸ ὁλοκαύτωμα.

Συχνά, ποδίδει τιμστν δάσκαλό του ζωγράφο Κώστα λιάδη τοῦ ὁποίου ἡ ἀνάμνηση τς διδασκαλίας του, τν θενὰ ἐπιστρέψει στν μαθητεία τς νεκρς Φύσης. λλά, ναζητάει κατος δικος του κφραστικος δρόμους. πτν παραστα- τικότητα τς «λειαδικς» μαθητείας του θπροχωρήσει στν συμβολικὴ ἐκφραστικότητα, που τὸ ὀνειρικστοιχεο θδιαδραματίσει σημαντικρόλο στν ζωγραφικτου. Πουλικαψάρια, ναμεμειγμένα μὲ ὑδροχαρφυτά, θμεταβληθον σὲ ἀγγέλους καὶ ἑξαπτέρυγα ποθπλαισιώσουν μορφές. ερς γυναικεες μορφς περίπτανται κυμάτων καὶ ἐλαιόδεντρα ταξιδεύουν στθάλασσα, νζα νεδρεύουν σλόχμες,κάτω πτσκοτεινφς τοφεγγαριοκατμάτια τους κλέβουν τφς τς πανσελήνου.

Νθυμηθομε τν Γάλλο ζωγράφο, τν τελωνιακΡουσσπού, ταν εδε ξαφνικὰ ἕνα ργο του, ποπαρίστανε λιοντάρια κατίγρεις, τβίωσε τόσο πολύ, στε τρόμαξε καὶ ἀπτν φόβο πήδηξε πτπαράθυρο τοῦ ἀτελιέ, ξω στν κπο. Νὰ ἐπισημάνουμε πίσης, να ζωγραφικθέμα ποὺ ἀφ’ νς συνδέεται μτος ρχαίους λληνικος μύθους ποκρύβονται στκείμενο τς δύσσειας φ’ τέρου στζωτν Ναυτικν. Οσύντροφοι τοῦ Ὀδυσσέα, πιστεύοντας τι, στος σκος ποπεριφρουροσε κενος καὶ ἀπαγόρευε στος συντρόφους του, ντος πλησιάσουν, κρυβε πολύτιμα εδη καθησαυρούς. Παραφύλαξαν καὶ ὅταν τος νοιξαν, μέσως ξεχύθηκαν οἱ ἄνεμοι

λων τν κατευθύνσεων, ποὺ ὁ Αολος κλεισε στος σκος μτς γνωστές περιπέτειες ποπεριγράφονται στν δύσσεια.

Γιάννης Μάζης, ς λλος Αολος, τος συνάζει καζωγραφίζει τὸ Ἀνεμολόγιο μτν δικό του τρόπο. Στμνήμη του χει τν Γιάννη Τσαρούχη ποὺ ἀσχολήθηκε μπαρεμφερς θέμα, λλκυρίως, τν στορικπύργο τν νέμων στν Πλάκα ἢ ἀλλις, τὸ Ὡρολόγιον τοΚυρρήστου. φηγεται τθέμα μὲ ἁπλότητα κατούς νοματοδοτεῖ ὅπως ολαϊκοναυτικοί, που στγλσσα τους τὰ ὀνόματα περιέχουν οσιαστικσημασία.

Γιάννης Μάζης βιώνει συναισθηματικτς ζωγραφιές του, πως ντίστοιχα Θεόφιλος. Εναι γνωστν τι τελευταος, μεταμφιέζονταν σὲ ἀρχαο λληνα, βιώνοντας τσυναισθήματα γιτος νδοξους ρχαίους προγόνους. Γιάννης Μάζης, συναντται μτν Θεόφιλο τόσο θεματικά, σον καεκαστικκαθς ζωγραφίζει τν Πάρι κατν ραία λένη, πως Θεόφιλος ζωγραφίζει τν ρωτόκριτο κατν ρετοσα καὶ ἄλλα ρωτευμένα ζευγάρια, που λουλούδια κοσμον τν χρο.

Τν ζωγραφικτου εδιάθεση Γιάννης Μάζης θὰ ἐκφράσει μμισειρτοπίων, ποεναι μνμες τς πατρίδας του, τς γαπημένης του Κέρκυρας. νας καταρράχτης γαλάζιων λουλουδιν σκεπάζει τπαληὸ ἀρχοντικστν Κέρκυρα, νσὲ ἄλλες ζωγραφιές, τὸ ἀρχοντικό τς οκογένειάς του κατπεριβόλι του, πλημμυρίζει νοιξη. πηρεασμένος πτς διάφορες κφράσεις τοῦ ἰμπρεσιονισμο, καθηγητς Γιάννης Μάζης μαθορμητισμκακαλοσύνη, γυρίζει τν πλάτη στπροβλήματα τς γεωπολιτικς καμεταγράφει τν εκόνα ποβλέπει, σδικτοΦύση.

Μ’ ατν τν ννοια, γίνεται καὶ ὁ ἴδιος δημιουργς, φοτχάρισμα ατποτοῦ ἐμπιστεύτηκε Θεός, τκαλλιέργησε κατὸ ἀποδίδει μέστν νθρώπων στν διο τν Θεό, ς ανον εχαριστήριο.

στόσο, παραφράζοντας λίγο τΕαγγελικκείμενο τν δέκα ταλάντων, Γιάννης Μάζης νήκει στος δύο φιλότιμους δούλους ποπολλαπλασίασαν τδάνεια τοΚυρίου τους, κατὰ ἀπέδωσαν δημιουργικά, πολλαπλασιάζοντάς τα.

Στν διο αθορμητισμκατρυφερότητα, πρέπει νὰ ἀποδώσουμε τπορτρατο τς μικρς Μαρίας, τΜαράκι – πως Γιάννης Μάζης ποκαλε-.μως, χρος ποθασθάνεται οκεος ζωγράφος, θεναι νας περ – λογικός χρος. νας χρος που καταφυγστν νειρικοκοδόμησή του, ποκαθαίρει τν ζοφερπραγματικότητα τς καθημερινότητας μτπροβλήματά της. Δίνει διάσταση στπράγματα, κονίζοντας παράλληλα τποιητικστοιχεο ποθὰ ἐγγραφεμλόγο στς ποιητικς τοσυλλογές.

κόμη καὶ ὅταν πιέζεται πτν ζόφο τν γεωπολιτικν προβλημάτων καθυμώνει γιτς δικίες ποπληγώνουν τσεπτσμα τς λλάδος, βρίσκει εκαστικτρόπο νκραυγάσει:

Ζωγραφίζει ναν πετεινό, περήφανο καπλουμιστκαὶ ὀργισμένο, τοιμοπόλεμο καθαρραλέο. ταν γαλλικς διαφωτισμς φτασε στν τουρκοκρατούμενη λλάδα, πρξαν στν Θεσσαλία καὶ Ἀκαρνανία φωτισμένοι διδάσκαλοι ποδίδασκαν στος νέους μηρο, στορία, Θεολογία, Ρητορική, Γεωγραφία, Μαθηματικά.

Γιάννης Μάζης εναι νας δάσκαλος τς σωτερικότητας, ποκαλλιεργεγιτν αυτό του τν Λογοτεχνία (είναι Μέλος της ιστορικής Εθνικής Εταιρείας Ελλήνων Λογοτεχνών) κατν Ζωγραφικ– παράλληλα μτν πιστήμη τς γεωπολιτικς. Μτν μαθητεία του στν Διαφωτισμό, κφράζει καὶ ἕναν σύνθετο χαρακτήρα δραστηριοτήτων, πως ἡ ἄσκηση τς λογοτεχνίας. ρκετβιβλία ποίησης, στις εκδόσεις Παπαζήση, Λειμώνα και Έψιλον, τν κατατάσσουν στος εαισθητοποιημένους νθρώπους ποδν καλλιεργον μόνον τν πιστήμη τους, λλοκεραες τους πλώνονται κασδιαφορετικς κφράσεις τς λληνικς γραμματείας κατοπολιτισμο.

Καττν διάρκεια τς ταλικς ναγέννησης, λόγιοι κακαλλιτέχνες, προσέβλεπαν μὲ ἐνθουσιασμσὲ ἕνα δανικμοντέλο, το– τότε – σύγχρονου νθρώπου τοhomo universalis , ποσυμπύκνωνε πιστημονικγνώση κακαλλιέργεια. Γιάννης Μάζης, ν ζοσε τν ποχὴ ἐκείνη, σφαλς θκατακτοσε ατν τν τίτλο, καθς στν ζωγραφική του, ποπαρουσιάζεται δ, μπεριέχονται πολλστοιχεα πολιτισμο. αθορμητισμς τς θωότητας, καλύπτει τς τεχνικς γνώσεις τοῦ ἐνήλικα, τδζωγραφικὰ ἔργα, ποπνέουν τν φρεσκάδα τν νοιξιάτικων μερν καπροσθέτουν τν ζεστασιτς οκειότητας.

Τελειώνοντας λοιπόν, διαπιστώνουμε τι παροσα κθεση, τν ργων τς ζωγραφικς του, συμπυκνώνει τν σωστρέφειά του κατν προβάλλει ς κδήλωση τς πολυσχιδος προσωπικότητάς του.

* Νκος Κακαδιάρης εναι ζωγράφος, γιογράφος, στορικς τέχνης κασυγγραφέας

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης