Υποστηριξε το militaire
Στιγμές Ιστορίας
24/10/2022 | 06:01 (ενημερώθηκε 1 έτος πριν)
Militaire News

Ο Έλληνας αεροπόρος που βομβάρδισε τους ναζί στο Τατόι ,την Ελευσίνα, το Ελληνικό, τον Ισθμό και την Κρήτη

Ο Έλληνας αεροπόρος που βομβάρδισε τους ναζί στο Τατόι ,την Ελευσίνα, το Ελληνικό, τον Ισθμό και την Κρήτη

Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος

Ήταν ένα ακόμα Ελληνόπουλο, που γεννήθηκε σε ξένα μέρη και πέταξε με αεροπλάνα χωρίς την γαλανόλευκη στα φτερά τους, πολέμησε για την ελευθερία της πατρίδας του…

Ο Επιλοχίας (Ι) Argery-Harry Kavafes, (Αργύρης Καβάφης) γεννήθηκε στο Long Island της Νέας Υόρκης, στις 18 Νοεμβρίου 1921 και ήταν γιος Ελλήνων μεταναστών.

 Ο πατέρας του, Alexandros Argyriou Kavafes, είχε γεννηθεί στις 20 Αυγούστου 1885, στις Σαράντα Εκκλησιές (Kirk Kilisse) στην Ανατολική Θράκη.

 Η συγκεκριμένη πόλη βρίσκεται χτισμένη, στο ευρωπαϊκό τμήμα της Τουρκίας, κοντά στα σύνορα με την Βουλγαρία και σήμερα είναι γνωστή ως Kirklareli. 

Μετά την εμφάνιση του κινήματος των Νεότουρκων το 1908 και τις πολιτικές εκφοβισμού που άρχισαν να εφαρμόζονται εναντίον των χριστιανών υπηκόων, πολλοί Έλληνες της περιοχής αναγκάστηκαν να στραφούν στην λύση της μετανάστευσης. Έτσι λοιπόν ο 25άχρονος Αλέξανδρος αναχώρησε για τις ΗΠΑ, αναζητώντας ένα καλύτερο μέλλον πέραν του Ατλαντικού.

 Στις 20 Μαΐου 1910 αφίχθη στην Νέα Υόρκη, όπου εγκαταστάθηκε μόνιμα, για όλο το υπόλοιπο της ζωής του.

H επίθεση των Ιαπώνων στο Pearl Harbor, στις 7 Δεκεμβρίου 1941, βρήκε τον Argery να εργάζεται στην βιοτεχνία «KOUMAS BROTHERS FURRIERS».

Στις 2 Οκτωβρίου 1942 ο νεαρός Ελληνοαμερικανός έλαβε την κλήση για κατάταξη και παρουσιάστηκε στο Fort Jay της Νέας Υόρκης, όπου έδρευε το αρχηγείο της 1ης Στρατιάς, προκειμένου να περάσει από επιλογή. 

Στην φόρμα στοιχείων που συμπλήρωσε, δήλωσε την προτίμησή του να υπηρετήσει στην Αμερικανική Αεροπορία ως ιπτάμενος.

Στα τέλη Αυγούστου 1943, έχοντας ολοκληρώσει την επιχειρησιακή του εκπαίδευση, έλαβε μετάθεση για το 98th Bombardment Group.

 Η συγκεκριμένη Πτέρυγα, εκείνη την περίοδο επιχειρούσε στο μέτωπο της Βορείου Αφρικής.

Στις 18 Σεπτεμβρίου 1943, το πλήρωμα έλαβε το βάπτισμα του πυρός, συμμετέχοντας στον βομβαρδισμό ενός σταθμού συγκέντρωσης σιδηροδρομικών οχημάτων, στην Pescara της κεντρικής Ιταλίας.

Ο Argery σε αυτή την πρώτη του αποστολή, επάνδρωσε την θέση του αριστερού πλάγιου πολυβολητή.

 Μεσολάβησε ένα διάστημα χωρίς πτήσεις, μέχρι το τέλος τού μήνα, επειδή η 344η Μοίρα Βομβαρδισμού διατάχθηκε να μετασταθμεύσει στην Αεροπορική Βάση της Benina, στα προάστια της Βεγγάζης. Μόλις η εγκατάσταση ολοκληρώθηκε, οι νέες αποστολές που ανατέθηκαν στην Πτέρυγα, κατά το πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου, αφορούσαν αποκλειστικά στόχους στον Ελλαδικό χώρο.

ΟΙ ΑΠΟΣΤΟΛΕΣ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Η απόβαση των Συμμάχων στη Σικελία και η εισβολή τους στην ηπειρωτική Ιταλία, είχαν ως αποτέλεσμα την πτώση του Μουσολίνι από την εξουσία και την άνευ όρων παράδοση της Ιταλίας, στις 8 Σεπτεμβρίου 1943.

 Οι Βρετανοί, αμέσως μετά την Ιταλική συνθηκολόγηση και την παράδοση του Ιταλικού Στόλου, προσπάθησαν να καταλάβουν τα Δωδεκάνησα στο Αιγαίο, τα οποία είχαν περιέλθει πλέον στα χέρια των Γερμανών.

 Αρχικά κατάφεραν να πάρουν τον έλεγχο της Κω όμως στις 3 Οκτωβρίου οι Γερμανοί εισέβαλαν στο νησί.

 Οι Αμερικανοί προσπάθησαν να βοηθήσουν τους Βρετανούς, βομβαρδίζοντας τα αεροδρόμια που κατείχαν οι Γερμανοί, στην περιοχή των Αθηνών, πλήττοντας παράλληλα και το λιμάνι του Πειραιά, αλλά και στόχους στην Κρήτη.

 Έτσι λοιπόν τα Liberators του 98th Bombardment Group, ανέλαβαν να πλήξουν τις Αεροπορικές Βάσεις στο Τατόι και την Ελευσίνα, αλλά και στο Καστέλλι και στο Ηράκλειο της Κρήτης.

Τα χαράματα της 4ης Οκτωβρίου 1943, o Επιλοχίας (Ι) Argery Kavafes μπαίνοντας στην αίθουσα ενημέρωσης για το καθιερωμένο briefing, ένιωσε την καρδιά του να χτυπά δυνατά, βλέποντας κρεμασμένο στον τοίχο έναν μεγάλο χάρτη της Ελλάδος.

 Μόλις οι άνδρες κάθισαν στις θέσεις τους, ο  Αξιωματικός Επιχειρήσεων της Πτέρυγας ανέβηκε στο βάθρο και στην αίθουσα απλώθηκε νεκρική σιγή.

 Δείχνοντας την Αθήνα στον χάρτη, με έναν μακρόστενο ξύλινο χάρακα, ο αξιωματικός ανακοίνωσε με βροντώδη φωνή: “Gentlemen! Target for today, Menidi Aerodrome!”.

 Η σιωπή διακόπηκε προς στιγμήν από ψιθύρους και σχόλια, ειδικά από αεροπόρους, οι οποίοι μέχρι εκείνη την στιγμή είχαν μετάσχει σε εξόδους, κυρίως πάνω από την Σούδα, το Μάλεμε, το Ναυαρίνο και τον Ισθμό της Κορίνθου.

 Όλοι γνώριζαν πως η αντιαεροπορική προστασία στην ευρύτερη περιοχή των Αθηνών θα ήταν ισχυρή, λόγω της ύπαρξης των τριών αεροδρομίων και του λιμανιού του Πειραιά. 

Αφού ενημερώθηκαν αναλυτικά σχετικά με τον βομβαρδισμό της Αεροπορικής Βάσης Τατοΐου, οι άνδρες αναχώρησαν αμέσως για την γραμμή πτήσεων.

 Οι απογειώσεις των 28 αεροσκαφών ξεκίνησαν στις 07:00 το πρωί και σύντομα το B-24D, “ROSIE WRECKED ‘EM”, με το πλήρωμα του Ανθυπολοχαγού (Ι) John M. Repp, ήταν από τα πρώτα που βρέθηκαν στον αέρα.

 Φθάνοντας πάνω από τις ακτές της Λιβύης, συναντήθηκαν με δεκαοκτώ Liberators της 376ης Πτέρυγας Βομβαρδισμού, με τα οποία θα επιχειρούσαν στην ίδια αποστολή και μαζί ακολούθησαν πορεία προς βορρά.

 Η ορατότητα στην περιοχή του στόχου ήταν καλή και καθώς ο σχηματισμός πλησίαζε πάνω από την Αθήνα, πετώντας στα 20.000 πόδια, ο Argery άρχισε να ερευνά ανήσυχος τον ουρανό για τυχόν εμφάνιση Γερμανικών καταδιωκτικών. 

Σφίγγοντας νευρικά το πολυβόλο στα χέρια του, έριχνε και κάποιες βιαστικές ματιές προς το έδαφος, προσπαθώντας μάταια να διακρίνει την Ακρόπολη, όμως οι πρώτες εκρήξεις των αντιαεροπορικών τον έκαναν να μαζευτεί στην θέση του.

Οι Γερμανοί αντέδρασαν με πυκνά πυρά φραγμού, τα οποία αν και ήταν ακριβή ως προς το ύψος πτήσης των Αμερικανικών βομβαρδιστικών, εντούτοις το αντιαεροπορικό μπαράζ επικεντρώνονταν λίγο πιο μακριά από τα Β-24D του σχηματισμού.

 Σύντομα η βόρεια πλευρά τού αεροδρομίου τού Τατοΐου καλύφθηκε από τις εκρήξεις των βομβών.

 Ο διάδρομος χτυπήθηκε επανειλημμένα γεμίζοντας κρατήρες, ενώ παρατηρήθηκαν και τέσσερα απευθείας πλήγματα στα υπόστεγα των αεροσκαφών, όπου σε ένα από αυτά σημειώθηκε μια μεγάλη έκρηξη.

 Επίσης μία βόμβα έπληξε το διοικητήριο του αεροδρομίου, ενώ από τα 40 περίπου καταδιωκτικά Μe-110 που ήταν αραιωμένα στους χώρους διασποράς, τα 4 πήραν φωτιά και καταστράφηκαν.

 Δεν υπήρξαν απώλειες βομβαρδιστικών και έξι Β-24, τα οποία ήταν εξοπλισμένα με κάμερες, τράβηξαν αρκετές λήψεις προκειμένου οι φωτογραφίες να αναλυθούν αργότερα.

 O Ανθυπολοχαγός (Ι) Repp ανέφερε ότι οι βόμβες τού αεροσκάφους του, έπληξαν τον χώρο των υποστέγων και τον χώρο διασποράς αεροσκαφών, οι οποίοι καλύφθηκαν από εκρήξεις, καπνούς και σύννεφα σκόνης.

 Δύο βόμβες κόλλησαν στους πυλώνες ανάρτησης, όμως αργότερα κατάφερε να τις απορρίψει πάνω από την θάλασσα.

Ο ΒΟΜΒΑΡΔΙΣΜΟΣ ΣΤΗΝ ΕΛΕΥΣΙΝΑ ΚΑΙ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ

Την επόμενη ημέρα, 5 Οκτωβρίου 1943, ο Kavafes και οι συνάδελφοί του πετώντας ξανά με το “ROSIE WRECKED ‘EM”, βομβάρδισαν την Αεροπορική Βάση Ελευσίνας. 

Συνολικά 42 αεροσκάφη από το 376th και το 98th Bomb Group, άδειασαν το φορτίο τους πάνω από τον διάδρομο και τις εγκαταστάσεις στο βόρειο τμήμα του αεροδρομίου.

 Όπως στο Τατόι έτσι και στην Ελευσίνα, εντοπίστηκαν και πάλι στους χώρους διασποράς περίπου 40-50 δικινητήρια αεροσκάφη.

 Τα περισσότερα από αυτά διέθεταν διπλό κάθετο σταθερό και αναγνωρίστηκαν ως Μe-110. 

Αυτή την φορά οι Γερμανοί ήταν καλύτερα προετοιμασμένοι και ο σχηματισμός αναχαιτίστηκε από εννέα Μe-109G, τα οποία είχαν απογειωθεί από το αεροδρόμιο στο Καλαμάκι (Χασάνι).

 Κατά την διάρκεια της αερομαχίας έξι Β-24D χτυπήθηκαν, εκ των οποίων το ένα σοβαρά, όμως παρά τις ζημιές που υπέστησαν  κατάφεραν να επιστρέψουν στην βάση τους. 

 Το B-24D, ‘803 K’, “ROSIE WRECKED ‘EM”, στο οποίο επέβαινε ο Argery, αρχικά δέχθηκε ορισμένες μετωπικές επιθέσεις, από την «ώρα 12», όμως από τα αμυντικά πυρά των πολυβολητών τού σχηματισμού, καταρρίφθηκαν δύο Me-109G, τα οποία φάνηκαν να συντρίβονται στην θάλασσα. 

Λίγο αργότερα το βομβαρδιστικό δέχθηκε τρεις ακόμη επιθέσεις, αυτή τη φορά από τα νώτα, στην «ώρα 6».

 Δύο από τα Μe-109G πλησίασαν σε κοντινή απόσταση και πολυβολώντας από τις 500 και τις 300 γιάρδες, επέφεραν ορισμένα πλήγματα πριν απαγκιστρωθούν. 

Κατά την διάρκεια της αερομαχίας ο Καβάφης ξόδεψε 60 φυσίγγια, βάλλοντας εναντίον των Messerschmitt, όμως δεν διεκδίκησε κάποια επιτυχία.

 Οι πολυβολητές του σχηματισμού πιστώθηκαν συνολικά με τρεις επιβεβαιωμένες καταρρίψεις.

 Στις 6 Οκτωβρίου δεν εκτελέστηκαν αποστολές και οι ιπτάμενοι βρήκαν την ευκαιρία να ξεκουραστούν και να αποφορτιστούν για λίγο από το άγχος των επιχειρήσεων.

 Το επόμενο τετραήμερο προβλέπονταν ιδιαίτερα καυτό, καθώς οι επιτελείς της 12ης Αεροπορικής Δύναμης (Twelfth Air Force) σχεδίαζαν να καθηλώσουν στο έδαφος τα αεροπλάνα της Luftwaffe, που επιχειρούσαν από την Κρήτη.

Η ΕΠΙΘΕΣΗ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ

Στις 7 Οκτωβρίου 1943 ο στόχος που ανατέθηκε στην 98η Πτέρυγα ήταν το Γερμανικό αεροδρόμιο στο Καστέλλι Πεδιάδος.

 Συνολικά 24 αεροσκάφη πήραν μέρος στην αποστολή, και αυτή τη φορά ο Kavafes και οι υπόλοιποι άνδρες του πληρώματος χρησιμοποίησαν το B-24D 41-24023, ‘D’, με το οποίο έπληξαν εγκάρσια τον διάδρομο με 9 βόμβες των 500 λιβρών. 

Το αντιαεροπορικό πυρ ήταν ακριβές, ως προς το ύψος και την κατεύθυνση των αεροσκαφών, όμως δεν υπήρξαν απώλειες. Στις 8 Οκτωβρίου 22 αεροσκάφη επέδραμαν ξανά στην Κρήτη και αυτή τη φορά βομβάρδισαν το Γερμανικό αεροδρόμιο στο Ηράκλειο, προσπαθώντας να καταστήσουν ανενεργούς τους διαδρόμους απογειώσεων. Το πλήρωμα του Ανθυπολοχαγού (Ι) Repp πετώντας ξανά με το ‘023 D’, αναγκάστηκε να προβεί σε ομαδική άφεση βομβών (salvo), λόγω βλάβης του διαστημόμετρου (intervalometer) στον πίνακα των βομβών. Κατά την διάρκεια της επιδρομής παρατηρήθηκαν αρκετά πλήγματα στις διασταυρώσεις των διαδρόμων απογείωσης. Επίσης χτυπήθηκαν δύο υπαίθριες αποθήκες καυσίμων και πυρομαχικών, οι οποίες ανεφλέγησαν. 

Στις 9 Οκτωβρίου, η 98η Πτέρυγα βομβάρδισε για δεύτερη φορά το Γερμανικό αεροδρόμιο της πόλης.

 Οι βόμβες τού ‘023 D’ έπληξαν τις διασταυρώσεις  των διαδρόμων και κάποιες εξερράγησαν μεταξύ τριών αεροσκαφών.

 Κατά την απενημέρωση ο Καβάφης και οι συνάδελφοί του ανέφεραν ότι εντόπισαν στο έδαφος ορισμένες θέσεις πυροβόλων, οι οποίες ήταν σκαμμένες στην βραχώδη ακτή. Επίσης ανέφεραν την ύπαρξη ενός ακόμη αεροδρομίου, το οποίο δεν το είχε ο χάρτης, σε στίγμα 3515Ν και 2513Ε.

 Πιθανότατα επρόκειτο για κάποιο πεδίο προσγειώσεων στο Τυμπάκι.

 Στις 10 Οκτωβρίου στόχος ήταν και πάλι το βόρειο τμήμα των διαδρόμων στο Ηράκλειο, όμως αυτή την φορά η πυκνή συννεφιά επηρέασε την ακρίβεια του βομβαρδισμού και τα αποτελέσματα δεν ήταν δυνατόν να εξακριβωθούν. 

Τις επόμενες ημέρες το ενδιαφέρον των επιτελών της USAAF επικεντρώθηκε σε στόχους στην Ιταλία και την κεντρική Ευρώπη.

 Στις 13 Οκτωβρίου, η 344η Μοίρα Βομβαρδισμού μεταστάθμευσε από την Benina της Λιβύης, στο αεροδρόμιο Hergla, 90 χλμ. νοτιοδυτικά της Τύνιδας. 

Από εκεί το πλήρωμα πέταξε άλλες τέσσερεις φορές μέχρι το τέλος του μήνα, βομβαρδίζοντας διάφορους στόχους στην Ιταλία και την Αυστρία.

 Σε αυτές τις εξόδους χρησιμοποίησαν το B-24D, ‘803 Κ’, “ROSIE WRECKED ‘EM” το οποίο είχε πλέον επισκευαστεί, μετά τις ζημιές που είχε υποστεί πριν λίγες ημέρες, κατά την επιδρομή στην Ελευσίνα.

 Ο βετεράνος αεροπόρος απεβίωσε στις 27 Οκτωβρίου 2004, στο Cherry Hill του New Jersey, σε ηλικία 83 ετών.

Πληροφορίες

www.greeks in foreign cockpits.com

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης