Με το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των 84 F-16 νακινείται” με ρυθμούς χελώνας και κάποιους να είναι έτοιμοι να ρίξουν όλη την ευθύνη γι΄ αυτό στην ΕΑΒ, ένα δημοσίευμα από το εξωτερικό μας υπενθυμίζει ένα από τα μεγάλυτερα λάθη που έγιναν από ελληνική κυβέρνηση σε απόφαση για την ενίσχυση της Πολεμικής Αεροπορίας. Η κυβέρνηση Σημίτη, το 1999 άλλαξε κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή την απόφαση της και αντί για αεροσκάφη F-15, προτίμησε να επιμείνει σε μία ακόμη προμήθεια μαχητικών F-16, τα οποία 3 χρόνια νωρίτερα , στην κρίση των Ιμίων, δεν είχαν χρησιμοποιηθεί σε νυχτερινές πτήσειςλόγω καιρικών συνθηκών”.

Ποιος λέει ότι ήταν λάθος η απόφαση; Ηίδια η ζωή! Με την επιμονή στα F-16, έγινε ακόμη πιο εύκολος ο ενταφιασμός του Δόγματος του Ενιαίου Αμυντικού Χώρου που τελικά ήταν απ΄ ότι φάνηκε και ο στόχος τωνσυμμάχων” μας που είχαν βεβαίως και πρόθυμουςνεκροθάφτεςεντός Ελλάδας.

Ένα άρθρο από το εξωτερικό ήρθε να μας υπενθυμίσει την υπόθεση της ατυχέστατης απόφασης του 1999, αλλά και να “προσγειώσειόσους θεωρούν ότι το επόμενο βήμα για την ΠΑ είναι το F-35.

Ξεχάστε τα F-16 και τα F-35, άλλο είναι το πιοφονικό” μαχητικό αεροσκάφος”, είναι ο τίτλος δημοσιεύματος της The Eurasian Times.

Το δημοσίευμα αναφέρει ότι “μπορεί τα F-16 και F-35 να είναι τα κορυφαίαελαφρά” μαχητικά, ωστόσο δεν είναι τυχαίο ότι το Ισραήλ έχει επιλέξει να διατηρήσει στη δύναμη του το “μεγαλύτερο αρπακτικό, το F-15 Eagle”.

Στο δημοσίευμα γίνεται αναφορά στην ιστορία των αεροσκαφών F-15 ,στις αναβαθμίσεις του , στο μεγάλο φόρτο οπλισμού που μπορεί να μεταφέρει και στις επιδόσεις του.

Η Ελλάδα είχε την ευκαιρία να συζητήσει σοβαρά την απόκτηση F-15 και το 2017! Τότε η κατασκευάστρια εταιρεία Boeing είχε έτοιμη πρόταση προς την Ελλάδα η οποία προέβλεπε τιμή βάσης τα 1,156 δις δολάρια για τον εκσυγχρονισμό  123 F-16 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας κι όχι 85 όπως αποφασίστηκε!

Στην ίδια πρόταση γινόταν λόγος για τον εκσυγχρονισμό των παλαιών F-16 block 30 -τα πρώτα που αγοράστηκαν τη δεκαετία του 80- με κόστος 176 εκατομμυρίων δολαρίων.

Στην επιστολή που είχε στείλει τη 1η Νομεβρίου του 2017,γινόταν  λόγος για τη χρηματοδότηση. Σύμφωνα μ΄ όσα αναφέρονταν στην επιστολή, “η Boeing, μέσω της θυγατρικής της Boeing Capital Corporation (BCC), είναι έτοιμη να συνεργαστεί άμεσα με την Ελληνική Δημοκρατία για να βοηθήσει στη διάρθρωση και την οργάνωση χρηματοδότησης για την αναβάθμιση του στόλου των F-16. Εξετάζουμε διάφορες επιλογές που θα επιτρέψουν στην Ελληνική Δημοκρατία να χρηματοδοτήσει τις απαιτούμενες αναβαθμίσεις και υποστήριξη για τα αεροσκάφη F-16. Η Boeing διαθέτει ένα ευρύ φάσμα σχέσεων σε όλες τις παγκόσμιες κεφαλαιαγορές και συνεργάζεται με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα που κατανοούν τη στρατιωτική χρηματοδότηση και τη χρηματοδοτική μίσθωση. Είμαστε πρόθυμοι να συζητήσουμε με εσάς και το προσωπικό σας αυτή την ευκαιρία με περισσότερες λεπτομέρειες”.

Η Boeing δήλωνε διατεθειμένη να συζητήσει “σχετικά με την πιθανότητα απόκτησης από την Ελλάδα αεροσκαφών  F-15C / D Air Superiority Fighters”.

Η Boeing έστειλε άλλη μία επιστολή και ο τότε ΥΕΘΑ Π.Καμμένος ζήτησε να γίνει συνάντηση με αντιπροσωπεία της Boeing. Η συνάντηση δεν έγινε με ευθύνη της Ουάσινγκτον!

Αυτά είναι πλέον ιστορία και δεν αλλάζουν. Ενδιαφέρει το παρόν και το μέλλον της ΠΑ, το οποίο φαίνεται καλύτερο με την απόφαση για την απόκτηση γαλλικών μαχητικών Rafale. Γιατί αν περιμένουμε από τον εκσυγχρονισμό των F-16, θα πρέπει να περιμένουμε πολύ και με αποτελέσματα αμφίβολα. Κανείς ακόμη δεν έχει απαντήσει στο ερώτημα τι λύση έχει βρεθεί -αν έχει βρεθεί- για το πολύ σοβαρό πρόβλημα που έχει επισημανθεί από την αμερικανική αεροπορία κι έχει να κάνει με την αδυναμία συνεργασίας του νέου ραντάρ που θα τοποθετηθεί σε εκσυγχρονισμένα αεροσκάφη με το σύστημα αυτοπροστασίας τους!

Avatar
Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016