Υποστηριξε το militaire
Ιστορία ΠΑ
19/11/2018 | 15:03
Militaire News

Ντακότα 49-2622: Ένας «Ποσειδώνας» από την Κορέα στη Θεσσαλονίκη

Ντακότα 49-2622: Ένας «Ποσειδώνας» από την Κορέα στη Θεσσαλονίκη

Του Σωτήρη Κυριακίδη

από το ΑΠΕ

Επισήμως το Douglas C-47 Skytrain, ή αλλιώς Dakota, καταγράφεται ως ένα ακόμη αμερικανικής κατασκευής στρατιωτικό αεροσκάφος. Πόσο λίγο και άδικο είναι όμως, να περιγράψουμε αυτό που βρίσκεται μπροστά μας μόνο ως κάτι τέτοιο. Το αεροσκάφος «κρύβεται» μέσα σε ένα τεράστιο υπόστεγο στη Θεσσαλονίκη.

Μας ξεναγεί ο Σμήναρχος Ιπτάμενος Σταύρος Σιδηρόπουλος, με περίπου 3000 ώρες πτήσης με τα συγκεκριμένα αεροσκάφη. Απλό και λιτό το εσωτερικό, δίχως πολλές ανέσεις. Καθόμαστε στο πιλοτήριο και ταξιδεύουμε στο χρόνο! Μπροστά μας όργανα, κουμπιά και χειριστήρια σαν αυτά που είδαμε όλοι μας σε ταινίες από τη δεκαετία του ’50 και μετά. Όλα σε άριστη κατάσταση.

Τα ελληνικά αεροσκάφη Dakota με την τετράχρωμη παραλλαγή τύπου «Βιετνάμ» ήταν πολλά, αλλά αυτό που έχουμε μπροστά μας, το s/n 49-2622 «Ποσειδών» είναι μοναδικό. Το κοιτούμε καθώς το λούζει ο ήλιος στην 113 Πτέρυγα Μάχης της Θεσσαλονίκης και ο νους ταξιδεύει στην ιστορία.

Οι τεχνικοί το βγάζουν αργά-αργά από το υπόστεγο.  Στέκεται μπροστά μας επιβλητικό με εκείνο το χαρακτηριστικό «κάθισμα» όταν βρίσκεται στο έδαφος. Είναι εντυπωσιακό, αλλά το αεροσκάφος δεν δείχνει την ηλικία  του…

Όσους διαδόχους και αν αποκτήσει  η Dakota είναι και θα παραμένει το διασημότερο στρατιωτικό μεταγωγικό αεροσκάφος όλου του κόσμου. Και μάλιστα ιδιαίτερα αγαπητό και… στο Χόλυγουντ. Πρόσφατα άλλωστε το απολαύσαμε στην ταινία «Skyfall» όπου ο πράκτωρ 007 χρειάστηκε να το πιλοτάρει για να αποφύγει τους αντιπάλους του.

Το C-47 ονομάσθηκε μεν επίσημα “Skytrain” στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά βαφτίστηκε “ Ντακότα” στα χέρια των Βρετανών, όταν για πρώτη φορά έριξε μια ταξιαρχία αλεξιπτωτιστών στη Βόρεια Αφρική, το Νοέμβριο 1942. Κατά τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο (τον Ιούλιο του 1943) οι «Ντακότες» έριξαν 4.000 αλεξιπτωτιστές για την υποστήριξη της συμμαχικής απόβασης στη Σικελία. Δοξάστηκαν όμως με τις μαζικές ρίψεις αλεξιπτωτιστών για την υποστήριξη της συμμαχικής απόβασης στη Νορμανδία, όταν σε διάστημα 60 ωρών έπεσαν στο έδαφος 60.000 αλεξιπτωτιστές από τέτοια αεροσκάφη.

Η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία άρχισε να παραλαμβάνει C-47 από την Αμερική και την Αγγλία το 1947. Συνολικά 88 αεροσκάφη έλαβαν το σήμα της Πολεμικής Αεροπορίας με τα αεροσκάφη να εξοπλίζουν τις 355 και 356 Μοίρες Τακτικών Μεταφορών.

«Η Ελλάδα συμμετείχε στον πόλεμο της Κορέας με 8 αεροσκάφη C-47 Dakota και 67 αξιωματικούς και οπλίτες. Μέχρι το Μάιο του 1955 το 13ο Ελληνικό Σμήνος πραγματοποίησε συνολικά 2.916 πολεμικές αποστολές μεταφοράς προσωπικού, αιχμαλώτων και εφοδίων, συλλογής πληροφοριών και μεταφοράς τραυματιών, κάτω από δυσμενέστατες συνθήκες, μεταφέροντας συνολικά 70.568 επιβάτες, 9.243 τραυματίες και καταγράφοντας 13.777 ώρες πτήσης»,  μας λέει ο Σμηναγός Σιδηρόπουλος ενώ το ταξίδι στην ιστορία συνεχίζεται με κουβέντα που αυτή τη φορά γίνεται μέσα στο πιλοτήριο.

«Πετάμε» πίσω, στις 17 Σεπτεμβρίου του 1951, όταν το μεταγωγικό «Ποσειδών», που βλέπουμε στην Θεσσαλονίκη, καθώς επιχειρούσε απογείωση ξέφυγε από την πορεία του και κατέληξε σε αβαθή νερά. Έλληνες και Αμερικανοί βρέθηκαν τότε  στα παγωμένα νερά της Κίτρινης Θάλασσας.

Όμως το αεροσκάφος συνέχισε να πετά για δεκαετίες ακόμη, μετά από την επισκευή που δέχτηκε. Ακολούθησαν χιλιάδες ώρες πτήσεων στο Αιγαίο, μεταφορές, εκπαίδευση, συμμετοχή συχνά ακόμη και σε πολύωρες αποστολές έρευνας και διάσωσης ανθρώπων στη θάλασσα.

Ο ξεναγός μας συνεχίζει να μας ταξιδεύει στο χρόνο μέσα από τις ιστορίες που μας αφηγείται για τις δράσεις και την αποτελεσματικότητα του αεροσκάφους.  «Χαρακτηριστικά παραδείγματα αυτής της αποτελεσματικότητας αποτελούν ο ανεφοδιασμός του Βερολίνου κατά τη διάρκεια του Σοβιετικού αποκλεισμού το 1947 πριν και από τις αποστολές στον πόλεμο της Κορέας», μας λέει ο κ.Σιδηρόπουλος. Μεταξύ άλλων θυμάται και την τελευταία έξοδο του μεταγωγικού «Ποσειδών» από την Ελλάδα. Ήταν το 2003 όταν συμμετείχε στην αεροπορική έκθεση της Ουγγαρίας.

Βγαίνοντας από το αεροσκάφος αναρωτιόμαστε αν γίνεται να ολοκληρώνει τον κύκλο του ένα τέτοιο κατασκεύασμα. Η συγκεκριμένη «Ντακότα» δείχνει πως αυτό δεν γίνεται. Το μόνο που χρειάζεται είναι η φροντίδα των έμπειρων Ελλήνων μηχανικών. «Είμαστε έτοιμοι κάθε στιγμή να  βοηθήσουμε για να πάρουν ζωή οι πανίσχυροι κινητήρες» μας λέει ένας από τους παλαιότερους, καθώς αποχωρούμε από τον χώρο, κάτω από τον δυνατό ήλιο. Κοιτάζοντας μια τελευταία φορά αυτή την βασίλισσα των ουρανών, αυτό που … αντιλαμβανόμαστε να εκπέμπει είναι η επιθυμία της να… πετάξει!  Ναι, κάποιες μηχανές έχουν ψυχή…

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης