Η υπόθεση των ελικοπτέρων NH-90 έχει απασχολήσει πολλές φορές την επικαιρότητα. Ο νυν ΥΕΘΑ Πάνος Καμμένος από την πρώτη ημέρα που ανέλαβε τα καθήκοντά του δεν ήθελε να ακούει γι΄ αυτά. Το θέμα των NH-90 προκάλεσε  επί της ουσίας την αποστρατεία ενός Α/ΓΕΣ του Χρήστου Μανωλά, επιλογή που στοίχισε πάρα πολύ στο Στρατό Ξηράς. Αρκετοί έχουν εκφράσει την άποψη ότι ο ΥΕΘΑ είναι παραπάνω απ΄ όσο πρέπει αρνητικός στην υπόθεση των NH-90.

Ένα δημοσίευμα του Sputnik το οποίο αναδημοσιεύει  η  ιστοσελίδα  proelasi.org  έχει μεγάλο ενδιαφέρον. Κι αυτό, γιατί αποδεικνύει ότι τελικά τα NH-90 δεν αποδείχτηκαν προβληματικά μόνο στην Ελλάδα. Τα όσα συνέβησαν στη Σουηδία προκαλούν μεγάλα ερωτήματα.

Όπως γράφει το Sputnik και αναδημοσιεύει το proelasi.org  “τα δεκαοχτώ νέα ελικόπτερα της Σουηδία χαιρετίστηκαν ως ο υπερσύγχρονος, τελευταίας τεχνολογίας, αντικαταστάτης αυτών που βρίσκονται ήδη σε υπηρεσία, αλλά η κατά δεκαεφτά χρόνια καθυστερημένη παράδοση τους, σε συνδυασμό με τα διογκωμένα κόστη, προσθετουν ένα σοβαρό εμπόδιο στην αποδοχή τους.

Όχι μόνο, το “Helikopter 14”, ή το “NH-90” όπως αποκαλείται διεθνώς, στοίχισε στην Σουηδία περίπου δέκα (10) δισεκατομμύρια σουηδικές κορώνες (SEK), αλλά έχει επίσης αποδεχθεί πολύ ακριβό για να πετάξει και συντηρηθεί, το οποίο σημαίνει ότι η χρήση τους ως μεταφορικό ειναι απίθανη, όπως αρχικώς προορίζονταν, μετέδωσε ο εθνικός ραδιοτηλεοπτικός οργανισμός SVT.

Μια ώρα πτήσης που κοστίζει διακόσιες (200) χιλιάδες κορώνες Σουηδίας “SEK” [περίπου είκοσι πέντε (25) χιλιάδες δολάρια] καθιστά το “NH-90” σχεδόν πέντε φορές πιο δαπανηρό από το ελαφρώς μικρότερο “Sikorsky UH-60 Black Hawk”, γνωστό στη Σουηδία ως “Helikopter 16”, επεσήμανε το “Swedish Radio”.

O Ζονας Νελσιο, ο επικεφαλής του στόλου των σουηδικών ελικοπτέρων, απέδωσε τη διαφορά στα λειτουργικά κόστη στα σύγχρονα συστήματα που ειναι εγκατεστημένα στο “NH-90”. Επίσης επεσήμανε την εμφανή έλλειψη ανταλλακτικών σε επαρκείς ποσότητες. Επίσης ο Νελσιο παραδέχθηκε οτι αν η προμήθεια γινότανε σήμερα οι ένοπλες δυνάμεις θα έκαναν διαφορετική επιλογή.

Ο τομεάρχης άμυνας των Χριστιανών Δημοκρατών Μικαέλ Οσκαρσον, δεν μάσησε τα λόγια του σχετικά με την προμήθεια.

«Ναι, ειναι μια καταστροφική ιστορία. Καθυστέρησε πάνω από δέκα χρόνια και τώρα η μια ώρα στοιχίζει τόσα πολλά που δεν μπορείς να την αντέξεις οικονομικά. Δεν μπορείς να το έχεις έτσι», δήλωσε το “SVT” ο Οσκαρσον.

Ο σχολιαστής του “SVT”, Ματς Κνούτσον έφτασε σε σημείο να αποκαλέσει το “NH-90” ως την «μεγαλύτερη εξοπλιστική γκάφα της σύγχρονης εποχής», επισημαίνοντας ότι η σουηδική κυβέρνηση λανθασμένα έθεσε σε προτεραιότητα μια μοναδική σκανδιναβική προμήθεια του “”NH-90” έναντι του πιο οικονομικού “Black Hawk”.

Για να μειωθούν οι απώλειες, το σουηδικό συμβούλιο άμυνας εξέτασε διάφορες επιλογές εξοικονόμησης χρημάτων, όπως την μείωση του ποσοστού χρήσης. Μια από τις ιδέες ήταν να δοθεί προτεραιότητα στην χρήση των “NH-90” που ήταν εξοπλισμένα για ναυτικές αποστολές, με τους μεταφορικούς ομολόγους τους να παραμένουν στο έδαφος όσο το δυνατό περισσότερο. Ωστόσο, αν όλες οι μεταφορικές επιχειρήσεις που ενεπλέκουν τα “NH-90” πρόκειται να σταματήσουν, το σουηδικό υπουργείο άμυνας θα σταματήσει και την εκπαίδευση των χειριστών ελικοπτέρων, το οποίο θα αποτελέσει ένα μεγάλο πρόβλημα, μετέδωσε το “Swedish Radio”.

To “NH-90” χαιρετίστηκε ως το πρωτο, παγκοσμίως, ελικόπτερο μαζικής παραγωγής με πληρως ηλεκτρονικό σύστημα μεταβίβασης εντολών πτήσης, το οποίο ονομάζεται “fly-by-wire”. Σε αντίθεση με τα παλιότερα, παραδοσιακά ελικόπτερα με μηχανικά πηδάλια, αυτό διευκολύνει τις μελλοντικές αναβαθμίσεις.

Επιπλέον, στη Σουηδία, αλλά και σε περισσότερες από πεντακόσιες (500) περιπτώσεις των “NH-90” που έχουν παραγγελθεί από πληθώρα άλλων χωρών, συμπεριλαμβανομένης της Νορβηγίας, ειναι στο επίκεντρο εντόνων δημόσιων συζητήσεων σχετικά με το μέλλον της προμηθειών που προέκυψαν πρόσφατα. Με τα χρόνια, το έργο είχε τεράστιες καθυστερήσεις επηρεάζοντας όλες τις υπόλοιπες παραδόσεις.

Print Friendly, PDF & Email
Δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016