Έσπευσαν κάποιοι χθες να αμφισβητήσουν το άρθρο του Χρήστου Καπούτση περί σκέψεων “παγώματος του προγράμματος εκσυγχρονισμού των F-16”. Τα πράγματα είναι όπως ακριβώς τα έγραψε ο συνάδελφος και σίγουρα δεν είναι ευχάριστα. Το πρόγραμμα έτσι κι αλλιώς είναι στην “κατάψυξη”, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τελικά κάποια στιγμή στο μακρινό μέλλον, μπορεί και να ολοκληρωθεί! Το 2028 -στην καλύτερη των καλυτέρων περίπτωση- με βάση τις απειλές που αντιμετωπίζει η Ελλάδα είναι πάρα, πάρα πολύ μακριά. Και αυτός ο παράγοντας του χρόνου κάνει το πρόγραμμα εκτός από πανάκριβο, μάλλον και αχρείαστο…Δεν το λένε οι δημοσιογράφοι, το λένε από την Πολεμική Αεροπορία. Και ΠΑ δεν είναι μόνο η ηγεσία της ως γνωστόν. Είναι και τα στελέχη πρώτης γραμμής που πάντα κάτι παραπάνω γνωρίζουν.

Γι΄ αυτό και γίνονται συζητήσεις επί συζητήσεων για το “χρύσωμα του χαπιού”. Που δεν είναι άλλο από την ακύρωση του προγράμματος και την προμήθεια από την Ελλάδα ,μικρού αριθμού F-35. Έχουμε ήδη πληρώσει στη Lockheed Martin προκαταβολή πάνω από 400 εκατομμύρια και είναι απίθανο να συζητήσει οποιαδήποτε λύση δεν θα διατηρεί αυτά τα λεφτά στο ταμείο της.

Επειδή στην Ελλάδα συνηθίζουμε να αναλύουμε, ξεχνώντας γεγονότα καλό είναι να αναφερθούμε σ΄ αυτά που αφορούν το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16. Προσπαθώντας να απαντήσουμε στα ερωτήματα που ο μέσος φορολογούμενος πολίτης έχει. Αυτός θα το πληρώσει το πρόγραμμα και στα ερωτήματα του απαντήσεις ξεκάθαρες δεν παίρνει.

•Χρειάζεται το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16;

Η Πολεμική Αεροπορία το ζητούσε από το 2000! Πέρασαν σχεδόν 18 χρόνια για να υπάρξει συμφωνία! Η οποία παραδόξως δεν αφορούσε στον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών που είχαν αγοραστεί στη δεκαετία το 1990, αλλά σ΄αυτά που αγοράσαμε το 2005!!! Πρώτο παράδοξο…Η απάντηση σ΄ αυτή την επιλογή ήταν ότι “αυτό ήταν φθηνότερο πακέτο”…

Τι θα γίνουν τα αεροσκάφη της δεκαετίας του 90; Θα απαξιωθούν.

•Πόσο θα κοστίσει το πρόγραμμα;

Από την κατασκευάστρια εταιρεία υποστηρίζουν ότι το κόστος δεν θα ξεπεράσει το 1,5 δις δολάρια. Δεν υπολογίζουν τη λύση του μεγάλου προβλήματος που απειλεί την υλοποίηση του προγράμματος: την ανάγκη να τοποθετηθεί νέο σύστημα αυτοπροστασίας για να μπορεί να “συνεργάζεται” με το νέο ραντάρ, για το οποίο γίνεται κι όλος ο εκσυγχρονισμός. Το επιπλέον κόστος ξεκινά από τα 300 εκατομμύρια. Με απλά λόγια πολύ εύκολα το πρόγραμμα θα φθάσει ή και θα ξεπεράσει τα 2 δις δολάρια για αεροπλάνα που το 2028, θα είναι έτσι κι αλλιώς ξεπερασμένα.

•Υπήρχε άλλη λύση;

Υπήρχε πρόταση για ένα “μίνι” εκσυγχρονισμό που δεν θα ξεπερνούσε τα 600 με 700 εκατομμύρια. Απορρίφθηκε χωρίς πολλές κουβέντες από την ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας, χωρίς να εξηγηθούν επαρκώς οι λόγοι. Όπως δεν έχει εξηγηθεί ,γιατί δεν εξετάστηκε η πρόταση να δαπανηθούν από 200 έως 300 εκατομμύρια το πολύ, για να είναι όλη η Αεροπορία στον αέρα! Δηλαδή να αξιοποιηθούν στο 100% όλα τα ιπτάμενα μέσα που διαθέτει η ΠΑ. Πρόταση που προερχόταν απ΄ όσους λογικά έβλεπαν ότι η κρίση με την Τουρκία δεν θα περιμένει μέχρι το 2028, αλλά έχει χρονικό ορίζοντα μηνών! Συνεπώς τι πιο λογικό να αξιοποιήσεις ότι έχεις -και διαθέτουμε πολλά- για να περάσεις “τον κάβο” και μετά με ηρεμία να αποφασίσεις τα επόμενα βήματα. Αντί να “αναστήσουμε” άμεσα την ΠΑ, προτιμήσαμε την φαντασίωση -όπως αποδεικνύεται- των “F-16 Viper, τα οποία θα διασυνδεθούν σε δεύτερη φάση με τα F-35”. Καλά είναι τέτοια σχέδια, όταν έχεις χρήματα και χρόνο. Δεν διαθέτουμε τίποτα από τα δύο.

•Και τώρα τι γίνεται;

Μια τρύπα στο νερό είναι η εκτίμηση μας. Η μόνο ρεαλιστική λύση για να αξιοποιηθεί στο 100% το υπάρχον οπλοστάσιο της ΠΑ φαίνεται ότι δεν συζητείται καν. Στο τραπέζι όπως προαναφέραμε υπάρχει η λύση τα λεφτά που έχουμε δώσει να μετατραπούν σε προκαταβολή για 12 F-35. Πολλοί θα πανηγυρίσουν μ΄ αυτή την εξέλιξη. Θα συμβουλεύαμε να ακούσουν αρκετούς στρατιωτικούς που έχουν εκφράσει ζωηρές αμφιβολίες για το αν μας κάνει το αεροπλάνο και επίσης να ρίξουν μια ματιά για το κόστος χρήσης του F-35. Δεν θα τα αγοράσουμε για στατική έκθεση αλλά για να τα πετάμε υποθέτουμε…

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016