Του Αντώνη Βαζογιάννη

από το ΑΠΕ

Για την διεξαγωγή ενός αγώνα ποδοσφαίρου, δεν χρειάζονται πολλά πράγματα. Αρκούν μία μπάλα, μία οριοθέτηση χώρου για γήπεδο, δύο εστίες (έστω αυτοσχέδιες) και φυσικά διαφορετικές εμφανίσεις, προκειμένου να ξεχωρίζουν οι παίκτες των δύο ομάδων. Οι φανέλες, πέρα από την προφανή χρησιμότητά τους, αντιπροσωπεύουν στο πέρασμα των χρόνων μέρος της ταυτότητας, και της ιστορίας κάθε ομάδας.

Και από τη δεκαετία του ‘80 του περασμένου αιώνα, χρησιμεύουν για το … «κρέμασμα» της κάθε μάρκας, μία συνήθεια που ήρθε για να μείνει, αποκτώντας στις μέρες μας κυρίαρχη σημασία, όπως σημειώνει χαρακτηριστικά η ισπανική εφημερίδα Marca, σε σχετική της ανάλυση για τις χορηγίες. Μία συνήθεια ενταγμένη στη βιομηχανία του ποδοσφαίρου, που γιγαντώνεται περνώντας κάθε όριο.

Στο πρόσφατο Μουντιάλ της Ρωσίας, η μεγάλη νικήτρια της διοργάνωσης, είχε γίνει γνωστή αρκετά πριν από την ολοκλήρωση του τελικού ανάμεσα στη Γαλλία και την Κροατία, μιας και η Nike, ήταν η χορηγός εμφανίσεων και των δύο φιναλίστ.  Για πρώτη φορά στην Ιστορία, ο αμερικανικός κολοσσός είχε δύο «δικές του» ομάδες στον τελικό, έστω κι αν στο ξεκίνημα της διοργάνωσης είχε δύο λιγότερους εκπροσώπους από την Adidas (12 έναντι 10).

Η επιτυχία της Nike είχε συνέχεια και μετά το Μουντιάλ 2018, μιας και η αμερικανική εταιρεία κυριαρχεί στα πέντε μεγάλα πρωταθλήματα της  Ευρώπης. Είκοσι μάρκες, «ντύνουν» τις 98 ομάδες των top-5 πρωταθλημάτων, αλλά καμία τους δεν έχει περισσότερες από τη Nike, η οποία είναι παρούσα σε Αγγλία,  Ισπανία, Ιταλία, Γερμανία και την Γαλλία με 17 συλλόγους.

Είναι χαρακτηριστικό, ότι η Nike εκπλήσσει με την παρουσία της στη Bundesliga. Adidas και Puma, δύο γερμανικές εταιρείες, δεν μπόρεσαν να την προσπεράσουν στη χώρα έδρα τους, αφού η μεν η Puma έχει τρεις ομάδες  (Στουτγκάρδη, Ντόρτμουντ, Γκλάντμπαχ) και η Adidas τη Μπάγερν, τη στιγμή, που η αμερικανική εταιρεία, κυριαρχεί με πέντε ομάδες (Αιντραχτ Φρανκφούρτης, Χέρτα Βερολίνου, Λειψία, Άουσμπουργκ και Βόλφσμπουργκ).

Η Puma, με 14 ομάδες στα πέντε μεγάλα πρωταθλήματα, υπερέχει στη Γαλλία, όπου είναι χορηγός πέντε συλλόγων. Επιπλέον, η επιρροή της στην Αγγλία αυξάνεται μετά την απόκτηση της χορηγίας, μεταξύ άλλων, της Άρσεναλ, ενώ στην Ιταλία εξασφάλισε έναν από τους ιστορικούς γίγαντες της Serie A και της Ευρώπης, τη Μίλαν.

Μετά τη Nike και την Puma, το βάθρο των εμπορικών σημάτων, ολοκληρώνει με 13 ομάδες στα πέντε μεγάλα πρωταθλήματα, η Adidas. Η εταιρεία των τριών λωρίδων έχει την κύρια παρουσία της στην Premier League, όπου έχει έξι ομάδες, ανάμεσά τους τη Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ.

Η LaLiga κυριαρχείται από την ισπανική εταιρεία Kelme, που έχει τέσσερις ομάδες (Εσπανιόλ, Ουλεσκα, Ράγιο Βαγιεκάνο, Αλαβές). Βέβαια εκεί, η Nike παρουσιάζει ναυαρχίδες Μπαρτσελόνα και Ατλέτικο Μαδρίτης, στις οποίες προστέθηκε η Σεβίλλη, ενώ τη Ρεάλ Μαδρίτης ντύνει η Adidas, όπως κάνει επίσης με Θέλτα και Βαλένθια (από την επόμενη σεζόν στην Puma). Η Kelme έχει μια ισχυρή παρουσία στην κινεζική αγορά, με χορηγίες  σε περισσότερες από 100 ομάδες ποδοσφαίρου και ολόκληρη τη δεύτερη κατηγορία της ασιατικής χώρας.

Μετά τις κορυφαίες εταιρείες, ακολουθούν οι Umbro, Macron, Joma και Kappa, όλες τους με κύρια αγορά στη χώρα προέλευσής τους. Έτσι, η αγγλική Umbro επικεντρώνεται κυρίως στην Premier League, με τέσσερις ομάδες  βρίσκεται μόνο πίσω από την Adidas, η ισπανική Joma στη LaLiga Santander, όπου έχει τις ίδιες ομάδες (από τρεις) όπως η Nike και η Adidas και οι ιταλικές Macron και Kappa στη Serie A, πρωτάθλημα στο οποίο κυριαρχεί η πρώτη με πέντε συλλόγους (Μπολόνια, Ουντινέζε, ΣΠΑΛ, Λάτσιο, Κάλιαρι) και τη Γιουβέντους να αποτελεί τη μόνη επιλογή της Adidas.

Επιπλέον, οι δύο ιταλικές εταιρείες επέκτειναν εφέτος την επιρροή τους στην Ισπανία: η Macron συνεργάζεται με τη Ρεάλ Σοσιεδάδ (ήδη είχε τη Λεβάντε) και η Kappa επιστρέφει ξανά στη Μπέτις, με την οποία ήταν ήδη μαζί μεταξύ 1995 και 2009.

Οι εταιρείες μελετούν τις αξίες που μεταδίδονται από τον σύλλογο και φυσικά την επιρροή τους, αφού το ποδόσφαιρο είναι μία επιχείρηση αλλά είναι και άνθρωποι. Τα πρωταθλήματα στην Ευρώπη έχουν προχωρήσει, Champions και Europa League θα φτάσουν έως την 1η Ιουνίου 2019 η πρώτη και 29 Μαίου 2019 η έτερη διοργάνωση, αλλά αυτό που  συμβαίνει πέρα από τα γήπεδα, ανάμεσα σε υφάσματα, σχέδια και συμβόλαια, δεν σταματά ποτέ. Οι εταιρείες, οι μάρκες, βρίσκονται σε συνεχή προσπάθεια προκειμένου να ντύσουν τους καλύτερους συλλόγους, να βρουν τα καλύτερα ρούχα και να δώσουν την καλύτερη δυνατή εικόνα.  Κάνοντας το ποδόσφαιρο περισσότερο όμορφο και ελκυστικό απ΄ ό,τι είναι.

Οι 20 εταιρείες που ντύνουν 98 ομάδες στα 5 κορυφαία πρωταθλήματα της Ευρώπης

  • Nike    -17:     4 Premier League, 5 Bundesliga, 2 Serie A,3 Ligue1, 2 Laliga
  • Puma    -14:    4 Premier League, 3 Bundesliga, 1 Serie A,5 Ligue1, 1 Laliga
  • Adidas    -13:     6 Premier League, 1 Bundesliga, 1 Serie A, 2 Ligue1, 3 Laliga
  • Ubro    -9:     4 Premier League,3 Bundesliga, 1 Ligue1, 1 Laliga
  • Macron    -8:     5 Serie A,1 Ligue1, 2 Laliga
  • Joma    -6:     2 Serie A, 1 Ligue1, 3 Laliga
  • Kappa    -6:     4 Serie A,1 Ligue1, 1 Laliga
  • Kelme    -4:     Laliga
  • Lotto    -4:     2 Bundesliga, 1 Serie A,1 Ligue1
  • New Balance    -4:    1 Premier League, 2 Ligue1, 1 Laliga
  • Hummel    -2:     1 Bundesliga, 1 Laliga
  • Jako    -2:     Bundesliga
  • Le coq Sportif    -2:     1 Serie A,1 Ligue1
  • Errea    -1:     Serie A
Print Friendly, PDF & Email
Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016