Υποστηριξε το militaire
Πολιτική
25/01/2022 | 10:46
Militaire News

Η Αττική Οδός προς πώληση!

Η Αττική Οδός προς πώληση!

Η «Αττική Οδός» ο μεγαλύτερος, πιο σύγχρονος, ιδιωτικός αστικός αυτοκινητόδρομος, που μεταμορφώθηκε στην πρόσφατη χιονοθύελλα σε λεωφόρο του απόλυτου χάους και της απίστευτης ταλαιπωρίας για χιλιάδες οδηγούς και επιβάτες αυτοκίνητων λόγω έλλειψης συντονισμού και μέσων, βγαίνει σε λίγες μέρες «στο σφυρί».

Γράφει ο Δημήτρης Σταυρόπουλος

Το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), προκήρυξε διαγωνισμό για την παραχώρηση της με χρονικό ορίζοντα 25 ετών.

Αυτό σημαίνει ο τι ο πλειοδότης θα αναλάβει όλες τις υπηρεσίες του αυτοκινητοδρόμου, την λειτουργία, την συντήρηση, την εκμετάλλευση και την επέκταση με νέα έργα και υποδομές που θα απατηθούν στο μέλλον.

Ο Φάκελος Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος πρέπει να υποβληθεί  μέχρι τις 20 Απριλίου 2022 έως τις 17.00. 

Η υποβολή Φακέλου Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος συνεπάγεται την πλήρη και ανεπιφύλακτη αποδοχή όλων των όρων και προϋποθέσεων της Πρόσκλησης.

ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΟΡΟΙ

Οι κύριοι στόχοι τους οποίους επιδιώκει το Ταμείο μέσω της Συναλλαγής είναι:

Η  εξασφάλιση παροχής υψηλού επιπέδου συνδυασμένων υπηρεσιών λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης, περιλαμβανομένης της εκτέλεσης τυχόν έργων που μπορεί να απαιτηθούν για την εύρυθμη λειτουργία της Αττικής Οδού προς όφελος των τελικών χρηστών, και

Η  μεγιστοποίηση του οικονομικού ανταλλάγματος που θα καταβληθεί στο Ταμείο στο πλαίσιο της Συναλλαγής.

Κάθε Ενδιαφερόμενος πρέπει να αποδείξει κατά την Α΄ Φάση του Διαγωνισμού επαρκή χρηματοοικονομική ικανότητα να συνάψει και να λειτουργεί επιτυχώς τη Σύμβαση Παραχώρησης.

Στο πλαίσιο αυτό, οι Ενδιαφερόμενοι πρέπει να αποδείξουν με τον Φάκελο Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος τα ακόλουθα:

Σε περίπτωση που ο Ενδιαφερόμενος αποτελεί φυσικό πρόσωπο, ότι διαθέτει στην άμεση προσωπική κυριότητα και κατοχή του διαθέσιμα, ρευστοποιήσιμα και ελεύθερα βαρών χρηματοοικονομικά μέσα (η «Καθαρή Προσωπική Περιουσία»), με συνολική αγοραία αξία τουλάχιστον 400 εκατ. ευρώ.

Κάθε Προεπιλεγείς Επενδυτής οφείλει να καταδείξει με τη Δεσμευτική Προσφορά που θα υποβάλει κατά τη Β΄ Φάση του Διαγωνισμού πρόσφατη αποδεδειγμένη εμπειρία στους τομείς της παροχής υπηρεσιών συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης, περιλαμβανομένης της εκτέλεσης τυχόν έργων που μπορεί να απαιτηθούν για την εύρυθμη λειτουργία αυτοκινητοδρόμων με Συμβατικό Σύστημα Συλλογής Διοδίων και Ηλεκτρονικό Σύστημα Συλλογής Διοδίων.

Η «Αττική Οδός» από χθες έχει μετατραπεί σε οδικό εφιάλτη.

Μπορεί να μοίρασε μερίσματα, συνολικού ποσού 92,6 εκατ. ευρώ -για τη χρήση του 2019-, όμως ο ακριβότερος αυτοκινητόδρομος της χώρας δεν είχε επαρκή εκχιονιστικά οχήματα…

Την κοινοπραξία ελέγχουν με 65,7% η Άκτωρ Παραχωρήσεις, με 24,19% η Αβαξ, με 10,02% η ΕΤΕΘ (θυγατρική της Αβαξ) και με 0,04 η γαλλική Εgis Road Operation .

Το έργο της Αττικής Οδού κόστισε σχεδόν 1,3 δισ. ευρώ. 

Το κόστος χρηματοδοτήθηκε κατά 35% -420 εκατ. ευρώ- από το ελληνικό Δημόσιο, με συμμετοχή και πόρων του Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης.

Θεωρείται ένας πρωτοποριακός αυτοκινητόδρομος, που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του ’90  με τη μέθοδο της παραχώρησης, αποτελώντας ένα από τα μεγαλύτερα συγχρηματοδοτούμενα οδικά έργα στην Ευρώπη. 

Μέχρι και σήμερα, η Αττική Οδός είναι το έργο που άνοιξε τον δρόμο κι έθεσε τις βάσεις για το μέλλον των επιτυχημένων συμβάσεων παραχώρησης τόσο στην Ελλάδα, όσο και την Ευρώπη.

Στα 20 και πλέον χρόνια αδιάλειπτης λειτουργίας της, η «Αττική Οδός» κατάφερε να αλλάξει τα δεδομένα των οδικών μετακινήσεων στη χώρα μας, ανεβάζοντας τον πήχη στους τομείς της ασφάλειας και των παρεχόμενων υπηρεσιών, ενώ σήμερα παραμένει αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας χιλιάδων ανθρώπων, συμβάλλοντας στην ποιοτική της αναβάθμιση.

 Η «Αττική Οδός» έχει μήκος 70 χλμ. και αποτελεί  τον περιφερειακό δακτύλιο της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τη σπονδυλική στήλη του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. 

Πρόκειται για έναν αστικού τύπου αυτοκινητόδρομο, με τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (Λ.Ε.Α), ανά κατεύθυνση.

 Στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος. 

Αποτελεί μοναδικό έργο υποδομής, ακόμα και για τα ευρωπαϊκά δεδομένα, καθώς είναι ένας κλειστός αυτοκινητόδρομος με διόδια, που διασχίζει μια μητροπολιτική πρωτεύουσα με έντονη κυκλοφοριακή συμφόρηση.

Είναι γεγονός ωστόσο,  ότι -παρά τα τεράστια κέρδη της εταιρείας- στην «Αττική Οδό», εκτός της συντήρησης, εδώ και πολλά χρόνια δεν έχει γίνει κανένα έργο βελτίωσης, με τον αυτοκινητόδρομο  να δείχνει ήδη σημάδια κορεσμού, τουλάχιστον στην προ καραντίνας εποχή.

ΤΟ ΕΡΓΟ

Αρχικά, το έργο ονομάστηκε «Λεωφόρος Ελευσίνας-Σταυρού», αλλά στη δεκαετία του ’80 μετονομάστηκε σε «Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων». 

Τη δεκαετία του ’90, εντάχθηκε στα σχέδια του περιφερειακού δακτυλίου και η Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Υμηττού.

 Έτσι. δημιουργήθηκε ένα ενιαίο έργο που ονομάστηκε «Αττική Οδός».

Το μέγεθος και οι ιδιαιτερότητες της κατασκευής, καθώς και το ότι η Αττική Οδός θα διαπερνούσε κατοικημένες περιοχές και χώρους μεγάλης ιστορικής σημασίας, συνέβαλαν στο να ταυτιστεί η υλοποίηση του έργου με δυσεπίλυτο γρίφο.

 Παρ’ όλα αυτά, στα μέσα της δεκαετίας του ’90, οι “ασκήσεις επί χάρτου” πήραν τη μορφή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου και το έργο πλέον μπορούσε να προχωρήσει στη φάση της υλοποίησης.

Όταν η «Αττική Οδός» βρισκόταν στη φάση κατασκευής, οι αρμόδιοι Δημόσιοι Φορείς διαπίστωσαν την ανάγκη εκτέλεσης νέων, πρόσθετων έργων.

 Τα έργα αυτά δεν αφορούσαν άμεσα στη λειτουργία της «Αττικής Οδού», αλλά κρίθηκε απαραίτητο από το Ελληνικό Δημόσιο να εκτελεσθούν παράλληλα με την κατασκευή της, τόσο για λόγους ευκολότερης υλοποίησης, όσο και για λόγους οικονομίας.

Ημερομηνίες – σταθμοί

    28/02/1995 Υποβολή προσφοράς για την κατασκευή του έργου

    23/05/1996 Υπογραφή Σύμβασης Παραχώρησης

    16/12/1996 Νομοθετική κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης

    06/03/2000 Οικονομικό κλείσιμο για τη δανειακή χρηματοδότηση

    19/03/2001 Έναρξη λειτουργίας πρώτου τμήματος του αυτοκινητόδρομου

    28/03/2001 Έναρξη λειτουργίας ΔΑΑ «Ελευθέριος Βενιζέλος»

    24/06/2004 Ολοκλήρωση του Κύριου Έργου Παραχώρησης

    13/08/2004 ‘Έναρξη Ολυμπιακών Αγώνων Αθήνας

    03/2008 Διαλειτουργικότητα e-PASS με Μορέα

    11/2008 Διαλειτουργικότητα e-PASS με Ολυμπία Οδό

    12/2012 Διαλειτουργικότητα e-PASS με Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου

    03/2013 Διαλειτουργικότητα e-PASS με Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου

    12/2014 Ιδρυτικό μέλος στην HELLASTRON

    11/2020 Διαλειτουργικότητα e-PASS με Νέα Οδό, Κεντρική Οδό και Εγνατία Οδό

    Διαλειτουργικότητα σε όλο το Ελληνικό Δίκτυο Αυτοκινητόδρομων

Πληροφορίες

news auto

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης