Υποστηριξε το militaire
Κοινωνία
24/10/2023 | 08:33 (ενημερώθηκε 7 μήνες πριν)
Militaire News

“Ελληνοτουρκικός διάλογος για την ελληνική εδαφική κυριαρχία”-Ημερίδα του ΕΠΑΜ

“Ελληνοτουρκικός διάλογος για την ελληνική εδαφική κυριαρχία”-Ημερίδα του ΕΠΑΜ

Στο πλαίσιο πρωτοβουλίας που έχει αναλάβει το Ε.ΠΑ.Μ. για ανοικτό, δημόσιο διάλογο για ζωτικά θέματα που μας απασχολούν, διοργάνωσε Ημερίδα με θέμα “Ελληνοτουρκικός διάλογος για την ελληνική εδαφική κυριαρχία” που πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 22 Οκτωβρίου 2023 στο ξενοδοχείο Royal Olympic, στην Αθήνα.

Οι  πολεμικές συγκρούσεις που λαμβάνουν χώρα στην περιοχή, με κίνδυνο μάλιστα γενικότερης ανάφλεξης, έχουν μετατοπίσει το κέντρο του ενδιαφέροντος της κοινής γνώμης από το διαχρονικό πρόβλημα της πατρίδας μας με την Τουρκία. Πίσω από το θέατρο των πολέμων γύρω μας, η ελληνική κυβέρνηση συνεχίζει το διάλογο με την Τουρκία, βάζοντας στην ατζέντα  ζητήματα που δεν είναι παρά διεκδικήσεις της Τουρκίας για ελληνικά εδάφη παρά και ενάντια στους κανόνες του Διεθνούς Δικαίου.

Οι ομιλητές ανέδειξαν το ασύμβατο γεγονός ότι, ο διάλογος με την Τουρκία για Μέτρα Οικοδόμησης Εμπιστοσύνης υπό την απειλή χρήσης βίας (casus belli)  αντιβαίνει σε όσα προβλέπει ο Χάρτης των Ηνωμένων Εθνών περί ειρηνικής επίλυσης, περί καλής γειτονίας και ειρηνικής συνύπαρξης. Αντιβαίνει στους  κανόνες της ειρηνικής συνύπαρξης που έχουν τεθεί από την Ε.Ε. ως μια από τις απαραίτητες συμβατικές προϋποθέσεις της Τουρκίας, ως υπό ένταξη κράτος. Αντιβαίνειεπίσης και στους κανόνες που διέπουν το ΝΑΤΟ καθώς δεν νοείται σε μία συμμαχία, το ένα μέλος να απειλεί το άλλο με πόλεμο! (άρθρα 1 και 2 του Βορειοατλαντικού Συμφώνου).

 

Ο κ. Δημήτρης Καζάκης, πρόεδρος του Ε.ΠΑ.Μ., άνοιξε τη συζήτηση κάνοντας  μια συνοπτική ιστορική αναδρομή στη Συνθήκη της Λωζάνης από τη συνομολόγησή της το 1923, αναδεικνύοντας παραμέτρους που δεν είναι ευρέως γνωστές ή δεν ομολογούνται, όπως το γεγονός  ότι “νομιμοποίησε” την εξαφάνιση του ελληνικού στοιχείου από τη Μικρά Ασία, πράγμα που επεδίωξαν και οι συμβαλλόμενες χώρες της Δύσης.

 

Ο κ. Ιωάννης Μπαλτζώης, αντιστράτηγος ε.α. και Πρόεδρος του ΕΛΙΣΜΕ (Ελληνικό Ινστιτούτο Στρατηγικών Μελετών), με θέμα της ομιλίας του “100 χρόνια αναθεωρητικής – επιθετικής στρατηγικής συνεχούς εθνοκάθαρσης και εισβολών”, τόνισε ότι, η εξωτερική πολιτική της Τουρκίας απέναντι στην Ελλάδα στηρίζεται σε μακροχρόνιους σχεδιασμούς, με κυρίαρχο δόγμα τον αναθεωρητισμό.

Η Ελλάδα, είπε ο κ. Μπαλτζώης, δεν έχει μάθει να “διαβάζει” την Τουρκία, αν και της είναι γνωστή, ήδη, από τη μάχη του  Μαντζικέρτ. Η εξωτερική πολιτική του “στρατηγικού βάθους” της Τουρκίας, όπως περιγράφεται στο γνωστό βιβλίο του Α. Νταβούτογλου και εφαρμόζεται σήμερα, οι προσπάθειες να ηγηθεί στην περιοχή και τα  οράματα του Ερντογάν, έχουν κοινά στοιχεία με το τότε.

Ο κ. Μπαλτζώης ανέφερε στη συνέχεια, τις ιστορικές περιόδους κρίσης Ελλάδας – Τουρκίας και κατέδειξε ότι, η  στρατηγική κατευνασμού και υποχωρητικότητας απέναντι στον αναθεωρητισμό της Τουρκίας, που επέλεξαν και εφαρμόζουν οι ελληνικές κυβερνήσεις, είχε και θα έχει τραγικά αποτελέσματα.

 

Στη συνέχεια παρενέβη στη συζήτηση, μέσω skype  από την Κύπρο, ο κ. Ιωάννης Σιεκέρσαββας, πρόεδρος του Σωματείου “Αδούλωτη Κερύνεια”, με θέμα: “Ελληνική εδαφική κυριαρχία – Κύπρος και Κυπριακό”, τονίζοντας ότι και η Κύπρος, αδελφό κράτος, που αποτελεί συνέχεια της ελληνικής εδαφικής κυριαρχίας, ακολουθεί την ίδια στρατηγική κατευνασμού και  υποχωρήσεων απέναντι στην επιθετικότητα της Τουρκίας. Όλες οι κυπριακές κυβερνήσεις, μετά τον αείμνηστο Τάσο Παπαδόπουλο, έχουν υιοθετήσει την πολιτική της υποτέλειας απέναντι στις κατοχικές δυνάμεις και διαπραγματεύονται τη λύση της Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας, αν και είναι γνωστό ότι, η επιδίωξη της Τουρκίας είναι η διχοτόμηση σε δύο κράτη και ο απώτερος στόχος της, να επεκταθεί. Η σημερινή κυπριακή κυβέρνηση, διαπραγματευόμενη για Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία, αποδέχεται την Τουρκική εισβολή, αναγνωρίζει  τα κατοχικά δεδομένα ως τετελεσμένα και με τη συναίνεσή της μετατρέπεται η de facto παράνομη κατάσταση, σε de jure.  Κατά τον κ. Σιεκέρσαββα,  όπως και για όλους τους Κύπριους πρόσφυγες και Έλληνες πατριώτες, η Κύπρος πρέπει να προχωρήσει σε επανατοποθέτηση του Κυπριακού, να ασκήσει αντικατοχική πολιτική, να αποκατασταθούν οι  πρόσφυγες της εισβολής του 1974 και η Κυπριακή Δημοκρατία  να λειτουργήσει ως Ενιαίο Δημοκρατικό Κράτος, όπως προνοεί το Διεθνές Δίκαιο και ο Καταστατικός Χάρτης του ΟΗΕ.

 

 

Ακολούθησε η κυρία Κέρη Μαυρομμάτη, Δρ Διεθνούς Δικαίου της Θάλασσας, η οποία μίλησε για το  θέμα “Η κυριαρχία της Ελλάδος ως παράκτιου κράτους στη χωρική θάλασσα”. Η κα Μαυρομμάτη είπε ότι πρώτο και απαραίτητο αντικείμενο του διεξαγόμενου πολιτικού διαλόγου, ενώ έχει νομικό χαρακτήρα, μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας για τη λύση του προβλήματος της οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών της υφαλοκρηπίδας και της ΑΟΖ στο Αιγαίο είναι η οριοθέτηση της ελληνικής χωρικής θάλασσας. Η ΑΟΖ και η Υφαλοκρηπίδα στο Αιγαίο οριοθετείται σε έκταση 200 ναυτικών μιλίων από τις ελληνικές γραμμές βάσης από τις οποίες μετριέται η έκταση της  χωρικής θάλασσας της Ελλάδας. Η Ελλάδα δεν έχει καθορίσει μονομερώς, όπως όλα τα κράτη της διεθνούς κοινότητας, μέχρι σήμερα την έκταση της ελληνικής χωρικής θάλασσας στο Αιγαίο στα 12 νμ και δεν έχει χαράξει τις ελληνικές γραμμές βάσεις απ’ όλες τις ελληνικές ηπειρωτικές και νησιωτικές ακτές στο Αιγαίο Πέλαγος, σύμφωνα με τις Διεθνείς Συμβάσεις ελληνικής εδαφικής κυριαρχίας και τους κανόνες της Σύμβασης για το δίκαιο της Θάλασσας. Συνεπώς υποχωρεί και διεξάγει πολιτικό διάλογο με την Τουρκία για την οριοθέτηση της  ελληνικής χωρικής θάλασσας, δηλαδή την έκταση και τη χάραξη των γραμμών βάσης της -ορίων της, δηλαδή διαπραγματεύεται την ελληνική κυριαρχία στο χερσαίο και θαλάσσιο έδαφος της Ελλάδας υποχωρώντας στην αβάσιμη, κατά τη Σύμβαση του 1982 επιχειρηματολογία της Τουρκίας για να αποκτήσει η Τουρκία παράνομα δικαιώματα κτήσης ελληνικού νησιωτικού εδάφους, ΑΟΖ και Υφαλοκρηπίδας, που δεν δικαιούται.
Τέλος, η κα Μαυρομμάτη παρουσίασε τρεις χάρτες, οι οποίοι καταρτίστηκαν  αποκλειστικά  για τις εργασίες της Ημερίδας από ειδικό επιστήμονα Γεωγράφο, με την επιστημονική καθοδήγηση της κας Μαυρομμάτη, οι οποίοι ενθουσίασαν αλλά και προβλημάτισαν το κοινό.  Στους χάρτες  αποτυπώνονται τα όρια της Ελλάδος με 6 ν. μίλια,  10 ν. μίλια, και 12 ν. μίλια όπως υπαγορεύει το Διεθνές Δίκαιο και όπως έχουν εφαρμόσει, νόμιμα και κυρίαρχα, όλες οι χώρες του κόσμου, εκτός από την Ελλάδα.………

 

Η συζήτηση ολοκληρώθηκε με τον κ. Γεώργιο Ανθρακέα, Δικηγόρο, Δρ της νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου του Αμβούργου στο Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο & Δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Το θέμα που ανέπτυξε ο κ. Ανθρακεύς, “Καθορισμός των  θαλασσίων ζωνών σύμφωνα με το Δίκαιο της Ε.Επου αποτελεί το αντικείμενο της διδακτορικής του διατριβής, εισάγει στον πολιτικό διάλογο μια νέα πρόταση οριοθέτησης των θαλασσίων ζωνών σύμφωνα με το Δίκαιο της Ε.Ε. Η πρόταση στηρίζεται στο γεγονός ότι η Ε.Ε. τον Ιούνιο του 1998 έχει ενσωματώσει στο Ευρωπαϊκό Δίκαιο τη Συνθήκη για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982. Ταυτόχρονα, η Τουρκία έχει συνομολογήσει τη Συμφωνία Σύνδεσης  την 12η Σεπτεμβρίου 1963 για τις υπό ένταξη στην Ε.Ε. Χώρες, την οποία έχει de jure αποδεχθεί, αλλά και de facto αφού την έχει εφαρμόσει κατά τις ενταξιακές της διαπραγματεύσεις. Ειδικότερα δε, κατά το άρθρο 25 παρ. 2 της Συμφωνίας Σύνδεσης του 1963, το υπό  ένταξη  Κράτος δεσμεύεται και αναγνωρίζει τη δικαιοδοσία του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου στο Λουξεμβούργο. Συνεπώς η Ελλάδα, ως Χώρα της Ε.Ε., μπορεί να καταφύγει στην Ε.Ε. και για τα εθνικά της συμφέροντα όπως αυτά είναι η οριοθέτηση ΑΟΖ / Υφαλοκρηπίδας με την χώρα αυτή επί τη βάσει αποκλειστικά του ευρωπαϊκού δικαίου που είναι υπερισχύον δίκαιο για την Ελλάδα, και να εγκαταλείψει το αφήγημα προσφυγής στη Χάγη που δίνει το δικαίωμα στο άλλο μέρος, την Τουρκία εν προκειμένω, να συνομολογήσει για την προσφυγή βάζοντας στην ατζέντα τις απαιτήσεις της, με τους συνεπαγόμενους για την Ελλάδα κινδύνους.

Την ίδια εφαρμογή μπορεί να έχει, φυσικά, μεταξύ Ελλάδας και Κύπρου, δύο χωρών της Ε.Ε., οι οποίες μπορούν ακόμα και σήμερα να προσφύγουν βάσει συνυποσχετικού διαιτησίας με την σύμπραξη μόνο της ΕΕ και χωρίς   οποιαδήποτε υπογραφή της Τουρκίας όπως αυτό ρητώς ορίζεται στο άρθρο 273 της Συνθήκης Λειτουργίας της ΕΕ και να οριοθετήσουν στο δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης στο Λουξεμβούργο τα κοινά θαλάσσια σύνορά τους που θα συνεπάγεται ευρωπαϊκή δικαστική ανακήρυξη των 12 ν. μιλίων ώστε η Ελλάδα να συνορεύει με την Κύπρο, ενώ η Τουρκία θα περιορίζεται στα νόμιμα σύνορά της,  όπως αυτό θα προκύπτει από το εφαρμοστέο και υπερισχύον ευρωπαϊκό δίκαιο αντί του έκνομου αφηγήματος της “γαλάζιας πατρίδας” που οραματίζεται και σε καμία περίπτωση δεν εδράζεται στο υφιστάμενο και υπερισχύον ευρωπαϊκό δίκαιο.

Η Ημερίδα,  υπό  τον συντονισμό του Militaire.gr, ολοκληρώθηκε με επιτυχία και ανέδειξε ζητήματα που θα εμπλουτίσουν το δημόσιο διάλογο και θα πυροδοτήσουν εποικοδομητικές συζητήσεις.

Η κατακλείδα και το συμπέρασμα της συζήτησης, ήταν ότι η Ελλάδα έχει απόλυτα έρεισμα στο Διεθνές Δίκαιο και το Δίκαιο της Ε.Ε., λύσεις υπάρχουν που μπορούν άμεσα να εφαρμοσθούν ώστε η πατρίδα μας να βελτιώσει τη γεωπολιτική της θέση, αλλά, μέχρι στιγμής, δεν υπάρχει η πολιτική βούληση.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης