Η ένταση της κρίσης διαρκείας με την Τουρκία, μπορεί να οδηγήσει σε αναθεώρηση των προτεραιοτήτων στο εξοπλιστικό πρόγραμμα των Ελληνικών ΕΔ; Είναι πολύ πιθανό…

Η υπόθεση των γαλλικών φρεγατών φαίνεται ότι κερδίζει διαρκώς έδαφος κι αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η επιθετικότητα της Τουρκίας στο Αιγαίο αναδεικνύει τη σοβαρότητα των προβλημάτων και των ελλείψεων στο Στόλο.

Την ίδια στιγμή παρατηρείται μια σχετική χαλαρότητα στο πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξει πρόγραμμα εκσυγχρονισμού, αλλά πιθανότατα θα ΄χει τελείως διαφορετική κατεύθυνση. Αυτό ΔΕΝ συνδέεται με την ενδεχόμενη απόκτηση γαλλικών φρεγατών, αλλά με άλλα προβλήματα που έχουν να κάνουν με το αεροπορικό οπλοστάσιο.

Στην δύσκολη εξίσωση εξοπλισμού της χώρας δεν είναι πλέον μόνο το οικονομικό θέμα που προβληματίζει. Είναι και ο χρόνος που πιέζει αφόρητα.

Για να τα βάλουμε σε μία σειρά:

•Το θέμα των γαλλικών φρεγατών επανήλθε στο προσκήνιο με πρωτοσέλιδο δημοσίευμα των ΝΕΩΝ την Παρασκευή. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ η Ελλάδα ενδιαφέρεται για τις φρεγάτες Belharra, οι οποίες έχουν χαρακτηριστικά “stealth”. Καλύπτουν επίσης την απαίτηση του ΠΝ για πλοία που θα παρέχουν αντιαεροπορική άμυνα περιοχής. Ποιο είναι το μοναδικό μειονέκτημα αυτών των πλοίων; Ότι ακόμη ναυπηγούνται και θα είναι έτοιμα προς παράδοση το 2021. Μέχρι τότε οι Γάλλοι, λένε οι πληροφορίες, προσφέρουν τη λύση της ενοικίασης δύο φρεγατών Fremm. Οι Fremm προτιμούνται από τους επιτελείς του ΠΝ γιατί πληρούν το “δόγμα Κονοφάου” του Α/ΓΕΝ από το 1976 μέχρι και το 1982, που έλεγε στις πολιτικές ηγεσίες “αγοράστε όποιο καράβι θέλετε, αρκεί αυτό που θα επιλέξετε να πλέει στο Στόλο της χώρας που το ναυπηγεί”. Λογική άποψη, για μια χώρα όπως η Ελλάδα, που ειδικά αυτή τη περίοδο δεν έχει περιθώρια πειραματισμών.

Όπως και να ΄χει το κόστος αγοράς γαλλικών πολεμικών πλοίων υπολογίζεται περίπου στα 2 δις. Υπάρχουν τα χρήματα; Υπάρχουν λένε. Η πληρωμή θα γίνει από την διευθέτηση της αποδέσμευσης κερδών που έχουν οι ευρωπαϊκές κεντρικές τράπεζες από τη διακράτηση ελληνικών ομολόγων.

•Γι΄ αυτό και προαναφέραμε ότι επί της ουσίας το πρόγραμμα των γαλλικών φρεγατών δεν επηρεάζει τον εκσυγχρονισμό των F-16. Άλλα μπορεί να το επηρεάσουν. Αυτά έχουν να κάνουν επίσης με γαλλικά όπλα, που αφορούν την ΠΑ. Ως γνωστόν όλα τα ισχυρά όπλα της ΠΑ προέρχονται από τη Γαλλία και πολλά απ΄ αυτά χρειάζονται ανανέωση και αναβάθμιση. Δεν μιλάμε για νέες αγορές δηλαδή αλλά για διατήρηση της αξιοπιστίας των υπαρχόντων όπλων που βρίσκονται στις αποθήκες της ΠΑ. Το θέμα είναι ζωτικής σημασίας, λένε οι αεροπόροι.

•Για να γίνουν αυτές οι αναβαθμίσεις-συντηρήσεις απαιτούνται χρήματα κι εδώ έρχονται οι σκέψεις για “αναδιατύπωση” των απαιτήσεων εκσυγχρονισμού των F-16. Υπάρχουν σκέψεις και προτάσεις για να φορεθεί στα υπό αναβάθμιση F-16, ένα πολύ πιο “φθηνό κοστούμι”, που θα ρίξει το κόστος στα 800 εκατομμύρια, ίσως και πιο κάτω, ώστε να υπάρξουν χρήματα και για την άμεση αναβάθμιση-ανανέωση των όπλων των Mirage 2000. Οι σκέψεις αυτές έχουν να κάνουν με την κρισιμότητα της κατάστασης στα ελληνοτουρκικά. Ο εκσυγχρονισμός των F-16 όπως έχει σχεδιαστεί θα αρχίσει να αποδίδει με την παράδοση κάποιων αεροπλάνων ,μετά από το 2021 και το πρόγραμμα θα ολοκληρωθεί σε μία 10ετία. Τα δεδομένα που υπάρχουν αυτή τη στιγμή είναι ότι βρισκόμαστε σε μια διαδικασία διαρκούς κρίσης την οποία η Τουρκία δείχνει ότι μπορεί να την κλιμακώσει ανά πάσα ώρα και στιγμή.

•Όλα αυτά αποτελούν λογικές σκέψεις που εξετάζουν το επιχειρησιακό σκέλος των εξοπλισμών. Υπάρχει πάντα και το πολιτικό-διπλωματικό. Στην Ελλάδα πάντα είχε μεγαλύτερο βάρος απ΄ αυτό που έπρεπε. Θα συμβεί ξανά το ίδιο;

 

Print Friendly, PDF & Email
Δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016