Η απόφαση για των εκσυγχρονισμό αριθμού μαχητικών αεροσκαφών της F-16 της Πολεμικής Αεροπορίας έγινε δεκτή με ανακούφιση από τους αεροπόρους και ήταν ίσως η πρώτη φορά που ένα “εξοπλιστικό πρόγραμμα” είχε σχεδόν την καθολική αποδοχή των ΜΜΕ που συνήθως σε τέτοιες περιπτώσεις πάντα είχαν τις αντιρρήσεις τους.

Υπήρξε βεβαίως προβληματισμός για τη χρονική διάρκεια του προγράμματος. Υπενθυμίζουμε ότι αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2028… Μια…αιωνιότητα αν συνυπολογίσουμε τις ραγδαίες εξελίξεις στην περιοχή μας. Παρόλα αυτά κυριάρχησε η άποψη του “από το ολότελα…καλή και η Παναγιώταινα”…

Αλλά όσο οι μήνες περνούν διαπιστώνουμε ότι η δυσαρέσκεια για τα όσα από το πουθενά προκύπτουν για το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού έχουν αναστρέψει τελείως το θετικό κλίμα που υπήρχε. Ποιοι είναι οι “δράκοι” που αποκαλύφθηκαν μέχρι στιγμής από τις διαπραγματεύσεις με τους Αμερικανούς:

1. Υπάρχει η άποψη των Αμερικανών που λέει ότι στα F-16 που θα εκσυγχρονιστούν δεν θα αντικατασταθούν οι υπολογιστές ,αλλά θα αναβαθμοστούν. Η ΠΑ άλλα πίστευε και γι΄ αυτό υπερασπιζόμενη το πρόγραμμα έλεγε πως με την αφαίρεση των υπολογιστών από τα αεροπλάνα που θα εκσυγχρονιστούν θα επωφεληθούν τα υπόλοιπα που δεν θα εκσυγχρονιστούν. Κι αυτό ,γιατί οι υπολογιστές που θα αφαιρούνταν από τα υπό εκσυγχρονισμό αεροσκάφη θα τοποθετούνταν στα παλαιότερα F-16. H αμερικανική πλευρά υποστηρίζει ότι με βάση όσα έχουν υπογραφεί “η δουλειά γίνεται και με απλή αναβάθμιση”.

2. Για το πρόβλημα συνεργασίας ραντάρ και συστήματος αυτοπροστασίας έχουμε πολλές φορές γράψει και δυστυχώς επιβεβαιωθήκαμε. Μέχρι τον Φεβρουάριο που θα κάνουν σχετική παρουσίαση οι Αμερικανοί για να προτείνουν λύσεις το θέμα παραμένει ανοιχτό και αποτελεί μεγάλο πονοκέφαλο για την ΠΑ. Για να μην κρυβόμαστε πίσω από το δάχτυλό μας η μοναδική αξιόπιστη λύση που υπάρχει είναι η τοποθέτηση νέου συστήματος αυτοπροστασίας.

3. Έχουν προκύψει όπως μαθαίνουμε κι άλλες τέτοιες περιπτώσεις με επιμέρους συστήματα των αεροσκαφών για τα οποία στο ΓΕΑ θεωρούσαν δεδομένο ότι θα αντικατασταθούν με τον εκσυγχρονισμό και το κυριότερο, ότι όλα αυτά προβλέπονταν στο κόστος που έχει συμφωνηθεί. Τώρα ανακαλύπτουν ότι υπάρχουν “έξτρα χρεώσεις”.

Για όλα αυτά και για αρκετά ακόμα με τα οποία θα ασχοληθούμε στο μέλλον το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των F-16 έχει αρχίσει να αντιμετωπίζεται πλέον με δυσπιστία.

Είναι απαραίτητο να κατανοήσει η αμερικανική πλευρά ότι δεν μπορεί να τα έχει όλα “μονά, ζυγά” δικά της. Παρά τις υπογραφές που έχουν μπει δεν θα πρέπει να υποτιμούν το γεγονός ότι η πολιτική συγκυρία στην Αθήνα, βοηθά στο να “γυρίσουν μάτια ανάποδα” και να ζητηθεί …restart στις διαπραγματεύσεις. Οι οποίες θα πρέπει να πούμε ότι προχωρούν με εξαιρετικά αργούς ρυθμούς.

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016