Θα σωθούν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας; Θα επεκταθεί το εγχείρημα του Νεωρίου Σύρου, που πάει καλά; Το κλίμα αισιοδοξίας που είχε διαμορφωθεί ,έχει αρχίσει να εκτονώνεται και υπάρχουν ανησυχίες, για τη συνέχεια. Η λύση που έχει εφαρμοστεί από την ONEX στη Σύρο είναι έτοιμη ,η σημερινή κυβέρνηση ,όπως και η προηγούμενη την έχει “ευλογήσει”, αλλά το θέμα δεν κλείνει και οι εργαζόμενοι δικαιολογημένα αγωνιούν.

Η επιστολή που έστειλαν στις 24 Μαρτίου στον υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων είναι ενδεικτική:

Η ευτυχή κατάληξη της επιχείρησης σωτηρίας των ναυπηγείων Ελευσίνας “καίει” το Πολεμικό Ναυτικό που περιμένει την παράδοση των πυραυλακάτων του! Να θυμηθούμε τι έχει συμβεί;

Πρόγραμμα Ναυπήγησης Πυραυλακάτων Πολεμικού Ναυτικού τύπου Super Vita

      Στις 28 Αυγούστου 2003 ασκήθηκε το δικαίωμα προαίρεσης για δύο ακόμη πυραυλάκατους Super Vita, με συνολικό κόστος τα 268.160.554 ευρώ. Η κατασκευή τους ανατέθηκε ξανά στα Ναυπηγεία Ελευσίνας σε συνεργασία με την αγγλική εταιρεία VOSPER.

      Στις 25 Σεπτεμβρίου 2008 υπογράφηκε σύμβαση ύψους 299.000.000 ευρώ μεταξύ της Γενικής Διεύθυνσης Αμυντικών Επενδύσεων και Εξοπλισμών (ΓΔΑΕΕ) και των Ναυπηγείων Ελευσίνας για την προμήθεια δύο ακόμη Ταχέων Περιπολικών Κατευθυνόμενων βλημάτων (ΤΠΚ) τύπου Super Vita κλάσης ΡΟΥΣΣΕΝ. Πρόκειται για το έκτο και έβδομο σκάφος από την έναρξη του σχετικού προγράμματος, για την απόκτηση των οποίων ασκήθηκε το δικαίωμα προαίρεσης της αρχικής σύμβασης. Η παράδοσή τους προβλεπόταν να πραγματοποιηθεί σε 46 και 52 μήνες από την ενεργοποίηση της σύμβασης αντίστοιχα, δηλαδή τον Αύγουστο του 2012 και τον Φεβρουάριο του 2013. Τα δύο νέα σκάφη δεν είχαν σχεδιαστικές τροποποιήσεις σε σχέση με τα υπάρχοντα και μόνη διαφορά τους είναι ο εφοδιασμός με βλήματα επιφανείας-επιφανείας MM40 Exocet Block3 αντί των Block2 που φέρουν τα τρία αρχικά ΤΠΚ.

Παραδόσεις Πλοίων

      Όσο αφορά τις ΤΠΚ Νο 6 & 7 ενόσω θα έπρεπε συμβατικά να έχουν παραδοθεί έως και τον Φεβρουάριο του 2013 δεν έχουν παραδοθεί ακόμη και σήμερα. Στην προσπάθεια του να παραλάβει τα πλοία το Πολεμικό Ναυτικό και όπως αυτό εκπροσωπείται από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία αποφάσισε να νομοθετήσει τον Φεβρουάριο του 2016 τόσο την επιπλέον χρηματοδότηση του προγράμματος όσο και την απαραίτητη χρονική επιμήκυνση. Η πρακτική αυτή χρειάστηκε να ανανεωθεί ακόμη 3 φορές έως και σήμερα. Οι όροι της πραγματοποιηθείσας παράτασης του προγράμματος ναυπήγησης των ΤΠΚ Νο 6 & 7 αναφέρονται ενδελεχώς στα αντίστοιχα ΦΕΚ των σχετικών Νόμων ωστόσο μία αξιοσημείωτη παράμετρος είναι η απευθείας πληρωμή του 70% της μισθοδοσίας των Εργαζομένων.

      Οι σχετικοί Νόμοι που αφορούν την παράταση του προγράμματος είναι οι ακόλουθοι:

  • Άρθρο 32 του Ν. 4361/2.2016, 29 μήνες, 40 εκ. ευρώ,
  • Άρθρο 62 του Ν. 4557/7.2018, 12 μήνες, 31,07 εκ. ευρώ,
  • Άρθρο 23 του Ν. 4618/6.2019, 3 μήνες, 5,925 εκ. ευρώ,
  • Άρθρο 216 του Ν. 4635/10.2019, 6 μήνες, 7,65 εκ. ευρώ.
  • Πρόβλεψη Παραδόσεων Πλοίων ΤΠΚ Νο 6 & 7 με βάση την υφιστάμενη παραγωγικότητα του Ναυπηγείου

       Το πλοίο ΤΠΚ Νο 6 βρίσκεται σε τελικό στάδιο. Αντιμετωπίζοντας την υφιστάμενη και μη προβλεπόμενη πανδημία ως αστάθμητο παράγοντα, θεωρείται απολύτως λογική η οριστική παράδοση του πλοίου εντός του 2020.

      Σχετικά με το πλοίο ΤΠΚ Νο 7 και πάντοτε με γνώμονα την πιθανότητα εξυγίανσης του ναυπηγείου, το προσεχές διάστημα, συνεπώς και την επαναφορά της εύρυθμης λειτουργίας ενδεχομένως περί τα τέλη του 2021 έως και τις αρχές του 2022 να έχει ολοκληρωθεί συνολικά το πρόγραμμα. Σημειώνεται πως ουδεμία διασφάλιση υπάρχει για αυτό το χρονοδιάγραμμα και το οποίο δύναται να παραταθεί για άγνωστο χρονικό διάστημα.

Οι ΤΠΚ που αναμένει το Πολεμικό Ναυτικό εδώ και χρόνια και ειδικά σήμερα είναι θέμα Εθνικής Ασφάλειας να τις παραλάβει. Είναι άγνωστο πότε θα τελειώσουν ενώ το κόστος που σήμερα έχει ανεβεί περί τα 100 εκατομμύρια μέσα σε κάτι πάνω από 3 χρόνια , αναμένεται με απλή αναλογιστική πρόβλεψη να επιβαρύνει με αλλά 100 εκατομμύρια το Πολεμικό Ναυτικό για να παραλειφθούν και μάλιστα μετά από πολλά χρόνια ( αλλά 3 – 4 λένε αυτοί που ξέρουν ) και να είναι πλέον περασμένης τεχνολογίας.

Το ερώτημα που μπαίνει είναι : γιατί δεν βγαίνει σήμερα έκπτωτος ο κος Ταβουλάρης ώστε να καλέσει με κατεπείγουσα διαδικασία, ΠΝΠ, όποιο θεωρεί εγχώριο αξιόπιστο ναυπηγείο το ΠΝ / ΥΕΘΑ να συνεχίσει και να ολοκληρώσει με εγγυημένο χρονοδιάγραμμα και με το όποιο κόστος τέλος πάντων , αφού προέχει η εθνική ασφάλεια και η μη απαξίωση ενός εθνικού όπλου, αν και είμαστε σίγουροι πως θα κοστίσει λιγότερα από 100 εκατομμύρια και θα τελειώσει πολύ νωρίτερα.

Εμπορική δραστηριότητα

      Στα πλαίσια του Ν. 4361/2.2016 ζητήθηκε από το Σωματείο να δοθούν προκαταβολικά ο 27ος και 28ος μήνας του προγράμματος (δηλαδή ο Απρίλιος και ο Μάιος του 2018) τον Φεβρουάριο του 2016. Η πεποίθηση όλων ήταν ότι η εταιρεία θα είχε ανακτήσει τη θέση της και θα μπορούσε να καλύψει τη μισθοδοσία του προσωπικού ύστερα από 2 χρόνια. Αυτό δεν επιτεύχθηκε με αποτέλεσμα τον Απρίλιο του 2018 να μην τακτοποιηθεί από την εταιρεία η μισθοδοσία του προσωπικού και αντίστοιχα να μην υπάρχει η σχετική καταβολή από το Πολεμικό Ναυτικό αφού είχε δοθεί προκαταβολικά.

      Αυτό είχε ως αποτέλεσμα από τις 10 Μαΐου 2018 με απόφαση του Εργοστασιακού Σωματείου να πραγματοποιηθούν αλλεπάλληλες απεργιακές κινητοποιήσεις με συνέπεια την παύση της δραστηριότητας σε εργασίες που αφορούν τον Εμπορικό τομέα. Τελικά στις 26 Ιουλίου 2018 ψηφίστηκε στη Βουλή των Ελλήνων η σχετική παράταση του προγράμματος ναυπήγησης των δύο πυραυλακάτων του Πολεμικού Ναυτικού για 12 επιπλέον μήνες. Την αμέσως επόμενη ημέρα δηλαδή την Παρασκευή στις 27 Ιουλίου 2018 το Εργοστασιακό Σωματείο σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε ανακοίνωσε την ομόφωνη απόφαση για παύση των κινητοποιήσεων. Συνέπεια των παραπάνω αναφερομένων ήταν από την Δευτέρα 30 Ιουλίου 2018 να υπάρχουν συνθήκες για την επανεκκίνηση της δραστηριότητας στον Εμπορικό τομέα. Τα αποτελέσματα της επανεκκίνησης σε καμία περίπτωση δεν μπορούσαν να είναι άμεσα τόσο λόγω του μήνα Αύγουστου ο οποίος παραδοσιακά είναι στείρος όσο κυρίως και για τον χρόνο ανάκτησης του πελατολογίου το οποίο σίγουρα είχε  κλονιστεί από τις εξελίξεις των προηγούμενων μηνών. Ενόσω η Εμπορική Διεύθυνση προσπαθούσε να ανακτήσει το πελατολόγιο με συνέπεια την επαναφορά σε συνθήκες λειτουργίας την 07.09.2018 υπήρξε ένα τραγικό συμβάν με την ημιβύθιση της Πλωτής Δεξαμενής Νο1. Το γεγονός αυτό ήταν ο πρόλογος του οριστικού επιλόγου της Εμπορικής Δραστηριότητας.

      Στις πρώτες ημέρες του Δεκεμβρίου το Εργοστασιακό Σωματείο αποφάσισε για λόγους ασφάλειας την οριστική παύση της απασχόλησης στον εμπορικό τομέα δεδομένου ότι και η Πλωτή Δεξαμενή Νο2 είχε ανάγκη από άμεση επισκευή καθώς και διότι έληγαν τα πιστοποιητικά που αφορούσαν την άδεια λειτουργίας της ενόσω γνώριζαν ότι η εταιρεία δεν διαθέτει οικονομικούς πόρους ούτε για την επισκευή ούτε και για την έκδοση νέου πιστοποιητικού λειτουργίας.

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016