Η Δημόσια Αρχή Λιμένων ξεκινά αύριο την απομάκρυνση από το λιμάνι του Πειραιά του ναυαγίου του Corfu Island. Μια επιχείρηση που καθυστέρησε 32 ολόκληρα χρόνια!

Ο Διοικητής της Δημόσιας Αρχής Λιμένων Δημοσθένης Μπακόπουλος μίλησε στο Militaire.gr για το τεράστιο έργο της ανέλκυσης ναυαγίων στον Πειραιά. Τα στοιχεία που παρουσιάζει είναι εντυπωσιακά. Όπως και ο πόλεμος που δέχεται,αφού ακόμη και σ΄ αυτό το θέμα ένα δίκτυο διαπλοκής κρατά μόνο μέσα στο λιμάνι του Πειραιά 53 ναυάγια!!!

Το πως και γιατί εξηγεί  ο Δημοσθένης Μπακόπουλος στο Militaire.gr :

“Αύριο Τρίτη 11/9 απομακρύνεται από το Λιμάνι του Πειραιά μετά από 32 χρόνια πλήρους αδράνειας το ναυάγιο Corfu Island. Η απομάκρυνση του συμπίπτει με την έξοδο της χώρας από τα Μνημόνια και συμβολίζει την έξοδο του λιμανιού του Πειραιά από μια περίοδο τουλάχιστον στασιμότητας και την είσοδο σε μια εποχή ανάπτυξης με εγγύηση την αποφασιστικότητα ενός φερέγγυου παραχωρησιούχου με αποδεδειγμένη βούληση να επενδύσει στον Πειραιά και την ίδρυση της Δημόσιας Αρχής Λιμένων ως φορέα κατοχύρωσης της δημόσιας εξουσίας στο λιμάνι. Από την πρώτη στιγμή ανάληψης των καθηκόντων μου αισθάνθηκα για μια ακόμα φορά ευτυχής για την προϋπηρεσία μου στο Υπουργείο Εθνικής Άμυνας, διότι δεν άργησα να καταλάβω ότι η Αρχή έπρεπε να ξεκινήσει πόλεμο με διαπλεκόμενα συμφέροντα, αλλά και να αμυνθεί σε ανοίκειες επιθέσεις από αυτά. 

Στο ειδικότερο ζήτημα των ναυαγίων και επικίνδυνων και επιβλαβών πλοίων μου προξένησε εντύπωση ότι,κατά το χρόνο ιδιωτικοποίησης του λιμανιού του Πειραιά, μέσα στο λιμάνι υπήρχαν 53 ναυάγια, για τα οποία η διαδικασία ανέλκυσης δεν ξεκίνησε ποτε, και 145 πλοία, για τα όποια συνέτρεχαν διάφοροι λόγοι να εξεταστεί εάν πληρουνται οι νόμιμες προϋποθέσεις για να χαρακτηριστούν επικίνδυνα και επιβλαβή, χωρίς όμως αυτό να έχει γίνει. Η κατάσταση γινόταν και γίνεται μέχρι σήμερα ακόμα χειρότερη από μια παγιωμένη χαλαρή αντίληψη εφαρμογής της νομοθεσίας για την φύλαξη αυτών των πλοίων. Η αδράνεια αυτή έχει προξενήσει σημαντική ζημιά στο Ελληνικό Δημόσιο, λόγω μη είσπραξης τελών και προστίμων, έχει υποβαθμίσει σημαντικά το περιβάλλον και την ποιότητα ζωής των παραλιμενιων Δήμων και ταυτοχρόνως στερεί από τον παραχωρησιούχο τη δυνατότητα να αξιοποιήσει πλήρως τις υποδομές του λιμανιού του Πειραιά.

Για όλα αυτά έχουμε προσφύγει στις αρμόδιες Εισαγγελικές Αρχές. Παράλληλα, η διαιώνιση της αδράνειας θα εξέθετε το Ελληνικό Δημόσιο σε περαιτέρω κινδύνους, αφού ήταν πολύ πιθανό να κληθεί να πληρώσει την ανέλκυση και απομάκρυνση τους με έξοδα των φορολογουμένων. Η Δημόσια Αρχή Λιμένων δεν μπορούσε να μείνει αδρανής απέναντι σε αυτήν την κατάσταση, ούτε μπορούσε να συναινέσει αμαχητί στο κουκούλωμα ευθυνών και τη μετάθεση του κόστους της διαπλοκής στον φορολογούμενο. Αρκεί να σας πω ότι η ισχύουσα νομοθεσία υποχρεώνει το Ελληνικό Δημόσιο να πληρώσει εργολάβους για να τους μεταβιβαστεί η κυριότητα ναυαγίων η επικίνδυνων και επιβλαβών πλοίων, οι οποίοι και από το κρατικό χρήμα επωφελούνται και το αντίτιμο του σκραπ εισπράττουν. Σε απλά ελληνικά είναι σαν να πληρώνετε κάποιον για να αγοράσει το σπίτι σας αντί να σας πληρώνει αυτός. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το ναυάγιο Corfu Island  για την απομάκρυνση του οποίου ζητήθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο να καταβάλει 1,5 εκατ. ΕΥΡΩ. Εάν η Αρχή συναινούσε τότε ένας εργολάβος που δεν θα επέλεγε το Ελληνικό Δημόσιο αλλά ο παραχωρησιούχος θα εισέπραττε και 1,5 εκατ ΕΥΡΩ και το αντίτιμο του σκραπ. Μας πήρε πολλούς μήνες να μελετήσουμε σχολαστικά την κείμενη νομοθεσία και τελικά το ναυάγιο Corfu Island ανελκυεται μετά από 32 χρόνια αδράνειας χωρίς το Δημόσιο να πληρώσει. Επιπρόσθετα, εάν προκύψει ωφέλεια από το σκραπ αυτή προβλέπεται στη σύμβαση να αποδοθεί στο Ελληνικό Δημόσιο.

Με αυτόν τον τρόπο τερματίζεται οριστικά η προσπάθεια διαπλεκόμενων συμφερόντων με ονοματεπώνυμο να κερδοσκοπήσουν σε βάρος των φορολογουμένων. Στο σημείο αυτό θα μου επιτρέψετε να σας επισημάνω ότι, όπως συμβαίνει και σε άλλες περιπτώσεις, έχουμε εντοπίσει φωτογραφικούς όρους σε διαγωνισμούς ανέλκυσης ναυαγίων και απομάκρυνσης επικίνδυνων και επιβλαβών πλοίων τους οποίους μελετάμε συστηματικά εξετάζοντας και τις δυνατότητες νομικής αντίδρασης της Αρχής. Οι όροι αυτοί κυρίως ευνοούσαν την μεταφορά των ναυαγίων και επικίνδυνων και επιβλαβών πλοίων στην Τουρκία στερώντας ένα βασικό εργαλείο παραγωγικής ανασυγκρότησης της μικρομεσαίας παραλιμενιας επιχείρησης και καταπολέμησης της ανεργίας. Η Δημόσια Αρχή Λιμένων είναι σταθερά προσανατολισμένη απέναντι σε αυτές τις πρακτικές και ετοιμαζόμαστε να αξιοποιήσουμε το σύνολο του υπάρχοντος νομικου οπλοστασίου για τον τερματισμό τους. Ελπίζουμε για όλους αυτούς τους στόχους μας η επιτυχής ανέλκυση του Corfu Island να σηματοδοτεί μια καλή αρχή.

Google News

Ακολουθήστε το Militaire.gr στο Google News για να ενημερώνεστε για όλα τα τελευταία άρθρα μας.

Avatar
Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016