Γράφει ο

Παναγιώτης Δημητριάδης
Αντιπτέραρχος (Ι) ε.α

Η πρόσφατη πτώση του αεροσκάφους Boeing 737 max 8 που είχε ως αποτέλεσμα την απώλεια 157 επιβατών δημιούργησε οπωσδήποτε ανησυχία στο επιβατικό κοινό αλλά και στις αεροπορικές εταιρείες, όταν μάλιστα ο ίδιος τύπος εμπλέκεται σε ατύχημα για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες Στην ανησυχία όμως αυτή έρχεται να απαντήσει η ασφάλεια πτήσεων με τον Διεθνή Οργανισμό Πολιτικής Αεροπορίας (ICAO) όπου σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία φαίνεται ότι ο δείκτης αεροπορικών ατυχημάτων την δεκαετία 2009 – 2018 παρουσίασε μείωση κατά 50% σε σύγκριση με την προηγούμενη δεκαετία.. Το 2018, η πολιτική αεροπορία στο σύνολο του παγκόσμιου στόλου και ωρών πτήσεων κατέγραψε συνολικά 15 θανατηφόρα αεροπορικά ατυχήματα επιβατικών και εμπορικών αεροσκαφών με αποτέλεσμα την απώλεια 556 επιβατών. Σε αυτές τις πτήσεις δεν συμπεριλαμβάνονται οι πτήσεις των στρατιωτικών μεταγωγικών και μαχητικών αεροσκαφών.  Από αυτά τα ατυχήματα, τα 12 αφορούσαν πτήσεις επιβατικών αεροσκαφών και τα 3 πτήσεις εμπορευμάτων, ενώ 3 επιβατικά αεροσκάφη ήταν στην μαύρη λίστα της ΕΕ. Το 2017 ήταν το έτος με τον καλύτερο δείκτη ασφαλείας πτήσεων της πολιτικής αεροπορίας από το 1946, έτος ίδρυσης του ICAO, με 10 αεροπορικά ατυχήματα και 44 απώλειες επιβατών Για την δεκαετία 2009 – 2018 το σύνολο των αεροπορικών ατυχημάτων ήταν 166 με 4.000 απώλειες επιβατών , ενώ την προηγούμενη δεκαετία 1999 – 2008 ήταν 326 ατυχήματα, στα οποία έχασαν την ζωή τους πάνω από 9.0000 άτομα., καταγράφοντας έτσι μείωση ατυχημάτων αεροσκαφών και επιβατών πάνω από 50%

Από το 1946 έως το 2018 το σύνολο των αεροπορικών ατυχημάτων ανέρχεται σε 4.000 περίπου ενώ έχουν χάσει την ζωή τους πάνω από 83.000 επιβάτες . Αν και τα ατυχήματα φαίνονται πολλά εν τούτοις τα στατιστικά αεροπορικών ατυχημάτων δείχνουν ότι το αεροσκάφος είναι το ποιο ασφαλές επιβατικό μεταφορικό μέσο στον κόσμο, λαμβάνοντας υπόψη ότι κατ έτος στα οδικά τροχαία ατυχήματα στην Ευρώπη χάνουν την ζωή τους πάνω από 30.000 άτομα ενώ στις ΗΠΑ ο αριθμός αυτός ανέρχεται πάνω από 40.000 άτομα.
Στην πράξη η μείωση των αεροπορικών ατυχημάτων είναι ένας συνδυασμός του ανθρώπινου παράγοντα και της τεχνολογίας με αποτέλεσμα την ανάπτυξη νέων μηχανισμών πρόληψης. Η πειθαρχία των κανονισμών ασφαλείας πτήσεων , η διαχείριση των ανθρώπινων πόρων , η ανάπτυξη νέων τεχνολογιών , η πληρέστερη εκπαίδευση του προσωπικού των εταιρειών , η οργάνωση. κ.α. είναι ένα μέρος των προγραμμάτων πρόληψης, ενώ ο σχεδιασμός πρόληψης σε τομείς όπως η γραμμή πτήσεων, η πρόσκρουση στο έδαφος , η απώλεια έλεγχου του αεροσκάφους , συμβάλουν τα μέγιστα για την μείωση των αεροπορικών ατυχημάτων. Τα αποτελέσματα της πρόληψης δίνουν αφ’ ενός μία δυναμική στις εταιρείες των πολιτικών αεροσκαφών, αφού ελαχιστοποιείται η απώλεια σε ανθρώπινες ζωές, περιορίζονται οι επιπτώσεις του ανθρώπινου πόνου στο οικογενειακό και οικονομικό περιβάλλον και αφ ετέρου ,ελαχιστοποιούνται οι αρνητικοί παράγοντες που επηρεάζουν την προοπτική της κάθε εταιρεία από ένα αεροπορικό ατύχημα, αυξάνοντας έτσι την εμπιστοσύνη του επιβατικού κοινού στις αερομεταφορές.

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016