Υποστηριξε το militaire
Breaking News ΠΑ
05/05/2021 | 06:25 (ενημερώθηκε 3 έτη πριν)
Militaire News

Αγορά Rafale: Οι απαντήσεις για τον “τσουχτερό” λογαριασμό και τα λάθη που έγιναν

Αγορά Rafale: Οι απαντήσεις για τον

To δημοσίευμα του Militaire.gr για την αγορά ακόμη 30 μαχητικών αεροσκαφών Rafale από την Αίγυπτο και η σύγκριση του κόστους με τα ελληνικά Rafale, προκάλεσε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον και πάρα πολλά σχόλια. Όπως συμβαίνει πάντα τα περισσότερα προέρχονται από αναγνώστες που θέτουν νέα ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις ,ακόμη και αμφισβητώντας πληροφορίες που δημοσιεύουμε. Αυτή είναι η υγιής αντίδραση ενός μέσου ανθρώπου που λειτουργεί με την απλή λογική. Υπήρξαν και οι θλιβεροί “μπατριώτες” οι οποίοι έχουν πολύ ψηλά τη “σημαία”…Την πλαστική κομματική, γιατί αυτό που προέχει γι΄ αυτούς δεν είναι η χώρα αλλά το…ποιος την κυβερνά.

Θέτοντας λοιπόν τα ερωτήματα των αναγνωστών σε ειδικούς λάβαμε απαντήσεις .

Να υπενθυμίσουμε ότι η θέση μας για τα Rafale είναι όχι απλά θετική…Εδώ και 20 χρόνια αρθρογραφούσαμε για τα συγκεκριμένα μαχητικά αεροσκάφη εκφράζοντας την απορία ,γιατί η Ελλάδα δεν τα εξετάζει ως λύση! Τα ΄φερε έτσι η ζωή και τώρα κάποιοι απ΄ όσους χαμογελούσαν ειρωνικά τρέχουν να τα παραγγείλουν.

Πρώτα απ΄ όλα βέβαια να μη ξεχνάμε το προφανές: η Ελλάδα έχει παραγγείλει 18 Rafale από τα οποία τα 12 είναι ΜΕΤΑΧΕΙΡΙΣΜΕΝΑ. Η κυβέρνηση διέρρευσε ότι ενδέχεται να αγοράσει ακόμη 6 μαχητικά. Συνεπώς μπορεί να φθάσουμε στα 24 αεροσκάφη. Κόστος 3,3 δις.

Η Αίγυπτος θα αγοράσει 30 καινούργια Rafale .Κόστος 3,9 δις.

Ας απαντήσουμε στα ερωτήματα με τις απαντήσεις που μας δόθηκαν:

1. Είναι δεδομένη η αγορά των 6 επιπλέον Rafale;
“Η πληροφορία έγινε πρωτοσέλιδο σε άκρως φιλοκυβερνητική κυριακάτικη εφημερίδα. Δεν διαψεύστηκε από κανέναν. Συνεπώς όλα δείχνουν ότι ισχύει. Η αγορά επιπλέον Rafale είχε επισημανθεί από την ανακοίνωση της αγοράς των 18 αεροσκαφών. Έμπειροι αεροπόροι φώναζαν από τότε ότι πρέπει να αγοραστούν ίσως και 18 ακόμη Rafale. Κι όμως η κυβέρνηση δεν έδωσε καμία σημασία με αποτέλεσμα να έχει συμβεί τα εξής απίθανα για τη χώρα και την ΠΑ:

Στην αρχική σύμβαση δεν υπάρχει καν άρθρο για δικαίωμα προαίρεσης προμήθειας αριθμού αεροσκαφών . Συνεπώς αν η κυβέρνηση επιβεβαιώσει την πληροφορία που διέρρευσε, θα πρέπει να ξέρει ότι απαιτείται τροποποίηση της αρχικής σύμβασης ή σύναψη νέας!
Το ερώτημα είναι γιατί αυτά δεν είχαν προβλεφθεί από την αρχή και λίγους μήνες μετά εμφανίζεται η απαίτηση για πρόσθετα αεροσκάφη. Δείχνει ότι οι επιλογές δεν γίνονται με επιχειρησιακά κριτήρια και κάποιος θα πρέπει να μας εξηγήσει ποια είναι τα κριτήρια.

Αν είχαμε παραγγείλει 24 αεροσκάφη από την αρχή θα είχαμε επιτύχει καλύτερους όρους και περισσότερες πιθανότητες θα υπήρχαν για συμμετοχή της Ελληνικής βιομηχανίας στο πρόγραμμα που τώρα το “κοιτάει με το κυάλι”.

2. Τι συμβαίνει με τις τιμές αγοράς των Rafale για Ελλάδα και Αίγυπτο;

Σε ότι αφορά τιμές:
Μέχρι τώρα έχουμε για την Ελλάδα 3 συμβάσεις, προμήθειας αεροσκαφών, όπλων & FOS ύψους 2,5 δις Ευρώ. Κάθε καινούργιο αεροσκάφος σύμφωνα με δηλώσεις του CEO της Dassault κοστίζει 100 εκατομμύρια Ευρώ (fly away) . Στο πρόγραμμα πρέπει να προστεθεί και ο εξοπλισμός αποστολής (role equipment ) & ανταλλακτικά αρχικής υποστήριξης για τα 6 νέα αεροσκάφη & ενδεχομένως κάποιες πρόσθετες συσκευές επίγειας υποστήριξης .

Γίνεται πολύς λόγος για τα όπλα και ότι αυτά δήθεν είναι που έχουν πάει το κόστος της αγοράς πιο ψηλά, σχεδόν κοντά σ΄ αυτό της Αιγύπτου. Μα απ΄ όσα έχουν δημοσιοποιηθεί τα μόνα νέα όπλα που παραγγέλνουμε μαζί με τα 18 Rafale είναι τα Meteor . Η υπόλοιπη σύμβαση με την MBDA αφορά την συντήρηση των ήδη υφιστάμενων όπλων Mica, Scalp & Exocet εκ των οποίων τα 2 πρώτα χρησιμοποιούνται και από τα Μ-2000-5. Δηλαδή η υφιστάμενη ποσότητα αυτών υποστηρίζει 48 αεροσκάφη (24 Rafale & 24 M-2000-5). Είναι  επαρκή;

Σε ότι αφορά το αιγυπτιακό πρόγραμμα σύμφωνα μ αυτά που δημοσιεύτηκαν  τα 3,75 δις Ευρώ αφορούν την σύμβαση των αεροσκαφών και τα υπόλοιπα 200 εκατομμύρια Ευρώ αθροιστικά πρόσθετες συμβάσεις με την MBDA & Safran Electronics. Το ποσό φαίνεται μικρό κυρίως για τα απαιτούμενα όπλα για 30 αεροσκάφη εκτός αν έχουν ήδη μεγάλο απόθεμα ή τους έχουν κάνει τεράστιες εκπτώσεις.

Με αφορμή τις ερωτήσεις που θέσαμε προέκυψε κι ένα ακόμη ζήτημα που όλοι μας το ΄χούμε ξεχάσει και δεν το υπολογίζουμε στον “λογαριασμό”. Είναι η απόσυρση των Mirage-2000 τα οποία θα πάρουν υποτίθεται οι Γάλλοι για να τα πουλήσουν σε κάποια άλλη χώρα. Τι γίνεται μ΄ αυτό το θέμα; Η απάντηση:

“ Είχαν πει ότι θα τα αγοράσουν οι Γάλλοι χωρίς να έχουν διευκρινιστεί οι όροι. Έκτοτε σιγή ιχθύος. Θα τα κρατήσουμε για ανταλλακτικά για τα Mirage 2000- 5 όπου υπάρχει εναλλαξιμότητα;
Αν πρόκειται τελικά  να πουληθούν στους Γάλλος και δεδομένου ότι τα αεροσκάφη είναι παρατημένα και χρήζουν εκτεταμένης συντήρησης για να επανέλθουν σε επιχειρησιακή κατάσταση, μια λύση θα ήταν το έργο αυτό να το αναλάβει η ΕΑΒ που διαθέτει τεχνογνωσία στον τύπο και  να πληρωθεί από τις Γαλλικές βιομηχανίες στα πλαίσια της υποχρέωσης τους να παράξουν έργο στην Ελληνική αμυντική βιομηχανία λόγω της καινούργιας σύμβασης που μέχρι τώρα βρίσκεται στο απόλυτο μηδέν”.

Σοφή η πρόταση αλλά δυστυχώς δε νομίζουμε ότι ασχολούνται με την ΕΑΒ και γενικότερα με την αμυντική βιομηχανία στην κυβέρνηση.

 

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης