Γράφει ο
Α.Τ. Τενεκούδης*
Με αφορμή το εντυπωσιακό αεροπορικό δυστύχημα που έγινε στο αεροδρόμιο Haneda της Ιαπωνίας μόλις στην αρχή του 2024 , κρίνεται σκόπιμο να αναφερθούν κάποιες θεμελιώδεις διαχρονικές αεροπορικές έννοιες που κατά βάση ισχύουν αλλά και επιβεβαιώνονται κατά την εκτέλεση των πτήσεων όταν στη συνέχεια εξελίσσονται σε αεροπορικά ατυχήματα και /η’ δυστυχήματα Πολιτικής και/η’ Πολεμικής Αεροπορίας .
ΓΕΝΙΚΑ
1/ Υπό την ευρεία έννοια του όρου τα ατυχήματα και/ η’ δυστυχήματα διακρίνονται σε δύο κατηγορίες , τα ελλασονα ( χωρίς απώλειες ζωών ) και τα μείζονα ( με απώλειες ανθρώπινων ζωών ) .
2/ Αδιακρίτως , τα ατυχήματα και/ η’ δυστυχήματα δεν γίνονται αλλά προκαλούνται.
3/ Οι αιτίες που τα προκαλούν οφείλονται στους εξής τρεις γεννησιουργους Παράγοντες , συνδυαστικά η’ / και από μόνας :
Στον Άνθρωπο , στη Μηχανή , στον Καιρό .
4/ Πριν να συμβούν , έχουν μεσολαβήσει μια αλληλουχία ( αλυσίδα) από γεγονότα , πράξεις και ενέργειες που ως Συνιστώσες καταλήγουν στη Συνιστώσα του ατυχήματος και / η’ δυστυχήματος .
ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΠΤΗΣΕΩΝ
5/ Το 80–85 % αυτών κατηγοριοποιούνται και είναι του τύπου :
“”CFIT / Controlled Flight Into Terrain “” ( η’ Ελεγχόμενη Πτήση στη Γειτνίαση Εδάφους ) .
6/ Το 80–85 % αυτών οφείλονται στον Ανθρώπινο Παράγοντα .
7/ Διαρκής προσπάθεια όλων όσων εμπλέκονται στη διενέργεια όλων των μορφών και ειδών πτήσεων στην Αεροπορική Βιομηχανία , στις Αερομεταφορές και στις Πολεμικές Αεροπορίες είναι να διατηρείται και να συμπιέζεται ο Δείκτης Ατυχημάτων / Δυστυχημάτων στο κατώτερο εφικτό μιας και ουδέποτε μηδενίζεται (… μόνο εάν δεν θα διενεργούνταν πτήσεις …..) .
8 / Παγκόσμιος θεμελιώδης κανόνας στη Πρόληψη των πάσης φύσεως αεροπορικών ατυχημάτων / δυστυχημάτων είναι η εφαρμογή– ύπαρξη “”ΕΠΙΒΛΕΨΗΣ “” εκ μέρους των διενεργουντων τις πτήσεις .
# αεροπορικό γνωμικό : 1 Γραμμάριο Πρόληψης = 1 Κιλό Θεραπείας #
Και αυτη η προσπάθεια εκ μέρους των είναι συνεχής , συστηματική και διαρκώς εξελισσόμενη .
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
Έτσι παρά τα πιο πάνω αναφερθέντα , οι πτήσεις είναι σήμερα το ασφαλέστερο μέσο μεταφοράς η’ όπως συνηθίζεται να λέγεται ….το πιο επικίνδυνο τμήμα της πτήσης είναι η διαδρομή από το Σπίτι στο Αεροδρόμιο και από το Αεροδρόμιο στο Σπίτι…,
*Α.Τ. Τενεκούδης , MSc , MD , MA , PhD (c)
— Μέλος Δ.Σ. ( Κοσμήτωρ ) Αεροπορικής Ακαδημίας Ελλάδος ( Α.ΑΚ.Ε.)
— τ. Γενικός Διευθυντής ΥΠΕΘΑ
ΣΗΜΕΙΩΣΗ :… τα τελευταία δυστυχήματα που συγκλόνισαν τη κοινή γνώμη ήταν του τύπου “” CFIT “” .