Υποστηριξε το militaire
Militaire News

Τα τελευταία 60 λεπτά πτήσης του ελικοπτέρου 28 του ΠΝ! Τι συνέβη

Τα τελευταία 60 λεπτά πτήσης του ελικοπτέρου 28 του ΠΝ! Τι συνέβη

Η “αποκάλυψη” μιας πυραυλακάτου που “έπαιζε” το ρόλο του εχθρού στάθηκε μοιραία για το πλήρωμα του ελικοπτέρου 28 του Πολεμικού Ναυτικού. Οι ρεαλιστικές συνθήκες με τις οποίες το ελικόπτερο έκανε την νυχτερινή πολεμική επιχείρηση είχε έτσι κι αλλιώς μεγάλο ρίσκο που αντισταθμιζόταν από την εμπειρία του πληρώματος του ελικοπτέρου. Η προσπάθεια του πληρώματος να παραμείνει το ελικόπτερο “αόρατο” από την “εχθρική” πυραυλάκατο ,μένοντας όσο το δυνατόν περισσότερο κρυμμένο πίσω από τον ορεινό όγκο στην Κίναρο, στάθηκε τελικά μοιραία.

Ο  υποπλοίαρχος Αναστάσιος Τουλίτσης με 1300 ώρες πτήσης και ο υποπλοίαρχος Κωνσταντίνος Πανανός περίπου με τις ίδιες ώρες είχαν μεγάλη εξοικείωση με τέτοιου είδους αποστολές. Μαζί τους ο νεότερος αλλά πολύ ικανός ανθυπασπιστής Ελευθέριος Ευαγγέλου.

•Περίπου στις 1.45 το ελικόπτερο 28 του ΠΝ απονηώθηκε από τη φρεγάτα ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΦΩΚΑΣ. Είχε προηγηθεί αναλυτική ενημέρωση για την αποστολή του ελικοπτέρου. Η οποία ήταν “σύνθεση εικόνας επιφανείας”. Με απλά λόγια το ελικόπτερο θα έπρεπε να αποκαλύψει τις θέσεις όσο το δυνατόν περισσότερων “εχθρικών” πλοίων. Η πτήση υπολιγίστηκε ότι θα κρατήσει περίπου 2 με 2,5 ώρες!

Περίπου μια ώρα μετά το ελικόπτερο 28 του ΠΝ έχει εκτελέσει τη μισή αποστολή. Επόμενος στόχος προς αποκάλυψη μια πυραυλάκατος “αγκιστρωμένη” στην Κίναρο. Το πλήρωμα του ελικοπτέρου, έπρεπε να την “αποκαλύψει” χωρίς να εντοπιστεί από τα ραντάρ της. Η επιλογή του πληρώματος ήταν να πετάξει σε χαμηλότερο ύψος από τον ορεινό όγκο που βρισκόταν μπροστά τους,ώστε να παραμείνει “αόρατο” για όσο το δυνατόν περισσότερο . Προσεγγίζοντας στο βράχο με γρήγορη άνοδο θα περνούσε την κορυφή. Διαδικασία που έχει πάντα κινδύνους. Ακριβώς σ΄ αυτό το σημείο κάτι δεν πήγε καλά.

Στις 02.45, το ελικόπτερο προσκρούει λίγα μέτρα από την κορυφή και το πλήρωμά του σκοτώνεται ακαριαία.

Στο Κέντρο Πληροφοριών Μάχης της φρεγάτας Νικηφόρος Φωκάς που λάμβανε την “αποτύπωση” των πληροφοριών που αποκάλυπτε το ελικόπτερο για τις “εχθρικές θέσεις” το στίγμα χάθηκε ξαφνικά. Δεν υπήρξε καμία επικοινωνία και αυτό προκάλεσε άμεσα συναγερμό από τον κυβερνήτη της φρεγάτας που κατάλβε ότι κάτι πήγαινε στραβά.

Κανείς δεν μπορεί ακόμη να υποθέσει με ακρίβεια για την αιτία της συντριβής. Η οποία ενδεχομένως δεν είναι μία. Η κατάσταση του ελικοπτέρου ήταν καλή ,αλλά κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει την περίπτωση ξαφνικής βλάβης. 

Όπως χαρακτηριστικά ανέφερε στο militaire.gr  αξιωματικός του ΠΝ που έχει υπηρετήσει στα ελικόπτερα “ψάχνουμε να βρούμε τον απρόβλεπτο εξωγενή παράγοντα που προκάλεσε την πτώση του ελικοπτέρου. Κι αυτός μπορεί να είναι από ένα ξαφνικό καθοδικό ρεύμα που δεν είχε υπολογιστεί, ως μια λάθος εκτίμηση απόστασης που είναι εύκολο να συμβεί. Δεν υπάρχει δυσκολότερη αποστολή στο ΠΝ από τις νυχτερινές πτήσεις των ελικοπτέρων. Και είναι ακόμη πιο δύσκολες και επικίνδυνες, όταν επιβάλλουν οι συνθήκες της αποστολής, πτήσεις πάνω από νησιά”.

Τα ΑΒ 212 ,είναι η παλαιότερη γενιά ελικοπτέρων παντός καιρού που διαθέτει το ΠΝ. Σε καμία περίπτωση δεν μπορούν να θεωρηθούν αναξιόπιστα ή επικίνδυνα. Διέθεταν και διαθέτουν όλα τα απαραίτητα όργανα για πτήσεις τη νύχτα και γι΄ αυτό το λόγο για πάρα πολλά χρόνια είχαν αναλάβει σχεδόν αποκλειστικά και τις αποστολές μεταφοράς ασθενών απ΄ όλα τα απομακρυσμένα νησιά του Αιγαίου. Δεν είναι τυχαίο ότι η τελευταία απώλεια τέτοιου ελικοπτέρου είχε γίνει το βράδυ της κρίσης των Ιμίων, όταν χάθηκε το πλήρωμα του ελικοπτέρου 21 του ΠΝ. Τότε που χάθηκαν οι Καραθανάσης-Βλαχάκος-Γιαλοψός. Οι διαφορές με το δυστύχημα στην Κίναρο, είναι ότι τότε επρόκειτο για πραγματική πολεμική αποστολή και ότι οι καιρικές συνθήκες εκείνης της νύχτας ήταν απολύτως απαγορευτικές για τη πτήση του ελικοπτέρου.

Η συντριβή του ελικοπτέρου προκάλεσε και μια σειρά άλλων ερωτημάτων που έχουν να κάνουν με την συντήρηση των ελικοπτέρων και την επαρκή εκπαίδευση των πληρωμάτων. Όλα αυτά σε συνάρτηση με τις περικοπές και τις επιπτώσεις τους στις ΕΔ. Πηγές του ΓΕΝ λένε ότι προβλήματα παντού υπάρχουν. Διαβεβαιώνουν όμως ότι τα ελικόπτερα είναι συντηρημένα όπως προβλέπεται και ότι η εκπαίδευση των στελεχών που τα πετάνε είναι επαρκέστατη. Επισημαίνουν ότι το επίπεδο της άσκησης στην οποία συμμετείχε το μοιραίο ελικόπτερο και το πλήρωμά του αποδεικνύουν ότι η εκπαίδευση στο ΠΝ δεν έχει επηρεαστεί από τις πολλές και μεγάλες περικοπές που έχει υποστεί ο προϋπολογισμός του.

Όποια κι αν αποδειχτεί ότι ήταν η αιτία,βλάβη ή ανθρώπινο λάθος, αυτό που αποδείχτηκε για ακόμη μια φορά είναι ότι στο Αιγαίο κάθε μέρα και κυρίως κάθε νύχτα γίνεται “πόλεμος”. Ο οποίος κάποιες φορές δυστυχώς έχει νεκρούς.

Έγινε η κηδεία του κυβερνήτη

 Μέσα σε ιδιαίτερα φορτισμένο συγκινησιακά κλίμα οι Ένοπλες Δυνάμεις, συγγενείς, φίλοι, αποχαιρέτησαν τον υποπλοίαρχο Αναστάσιο Τουλίτση, κυβερνήτη του ελικοπτέρου ΑΒ-212, ο οποίος έπεσε κατά την εκτέλεση του καθήκοντος, όταν το ελικόπτερο συνετρίβη σε απόκρημνη πλαγιά της Κινάρου, διεξάγοντας τακτικό παίγνιο, στο πλαίσιο της άσκησης ΑΣΤΡΑΠΗ 2/2016.

Το φέρετρο ήταν σκεπασμένο με την ελληνική σημαία και άγημα του Πολεμικού Ναυτικού απέδωσε τιμές. Δύο λέξεις βγήκαν από το στόμα των παρευρισκομένων: “Αθάνατος. Ήρωας”.

Στην εξόδιο ακολουθία, που εψάλη στον ιερό ναό της Μεταμορφώσεως του Σωτήρος, στη Μεταμόρφωση Αττικής, παραβρέθηκαν ο υπουργός Εθνικής ‘Αμυνας Πάνος Καμμένος, ο οποίος έχασε χθες το βράδυ τον πατέρα του, ο αναπληρωτής υπουργός Δημήτρης Βίτσας, η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων.

Αύριο στις 13:00 στον Ιερό ναό Κοιμήσεως της Θεοτόκου στην ‘Αρια Ναυπλίου, θα ψαλλεί η εξόδιος ακολουθία για τον υποπλοίαρχο Κωνσταντίνο Πανανά συγκυβερνήτη του ελικοπτέρου.

Τη Δευτέρα στις 15:00 στον ιερό ναό Ευαγγελισμού της Θεοτόκου, στο Ίλιον θα ψαλλεί η εξόδιος ακολουθία για τον ανθυπασπιστή Ελευθέριο Ευαγγέλου ναυτίλο του ελικοπτέρου.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης