Υποστηριξε το militaire
Militaire News

Εκσυγχρονισμός F-16! Τα πάντα για το πρόγραμμα και γιατί η καθυστέρηση απόφασης μας ωφέλησε!

Εκσυγχρονισμός F-16! Τα πάντα για το πρόγραμμα και γιατί η καθυστέρηση απόφασης μας ωφέλησε!

Το πρόγραμμα αναβάθμισης των μαχητικών F-16 της ΠΑ πέρασε από χίλια κύματα τα τελευταία χρόνια, μέχρι την προηγούμενη εβδομάδα που ο ΥΕΘΑ πήρε την απόφαση να το ενεργοποιήσει, δίδοντας λύση με τον τρόπο αυτό σε ένα από τα πιο ακανθώδη προβλήματα της ΠΑ.

Είναι χαρακτηριστικό ότι οκτώ Υπουργοί Εθνικής Άμυνας (από το 2008 μέχρι σήμερα) και σχεδόν άλλοι τόσοι Αρχηγοί της ΠΑ είχαν χαρακτηρίσει επίσημα με δηλώσεις τους (αλλά και βάσει ανάλογων αποφάσεων των εμπειρογνωμόνων της ΠΑ και των Ανωτάτων Συμβουλίων) το συγκεκριμένο πρόγραμμα ως υψίστης προτεραιότητας και μάλιστα ως ανεξάρτητο, από πλευράς υλοποίησης, σε σχέση με την απόκτηση νέων μαχητικών, καθόσον αφενός δεν αλλάζει την οροφή των μαχητικών της χώρας μας και αφετέρου προσδίδει νέες δυνατότητες στην ΠΑ.

Η ιστορία του συγκεκριμένου προγράμματος πηγαίνει πίσω στο 2008 όταν και η ΠΑ ζήτησε από την κατασκευάστρια εταιρεία των Α/Φ F-16, Lockheed Martin Aeronautics, στοιχεία κόστους και διαθεσιμότητας (P&A Data) για την αναβάθμιση του στόλου των F-16. Έκτοτε, πολύ νερό κύλησε στο αυλάκι και η ΠΑ έβλεπε τον έναν μετά τον άλλο χρήστη σε παγκόσμιο επίπεδο να προχωρούν και να ολοκληρώνουν προγράμματα αναβάθμισης (μεταξύ αυτών και η Τουρκία) και να αποκτούν νέες δυνατότητες.

Όλα αυτά τα χρόνια (από το 2008) η ΠΑ επεξεργάσθηκε  τα τεχνικά και προγραμματικά στοιχεία της αναβάθμισης τόσο με την κατασκευάστρια εταιρεία LM Aeronautics, όσο και με δύο άλλες αμερικανικές εταιρείες την BAE US και την Boeing αν και δεν διέθεταν την σχετική τεχνογνωσία και εμπειρία σε αεροσκάφη F-16. Η επεξεργασία αυτή, κατέληξε σε πρώτη φάση το 2012 στην παγιοποίηση της τότε επιθυμητής διαμόρφωσης με βάση την πρόταση της κατασκευάστριας εταιρείας και αφού είχαν απορριφθεί οι προτάσεις της ΒΑΕ και Boeing ως μη τεχνικά και επιχειρησιακά αποδεκτές.

Παρόλα αυτά η τότε πολιτική ηγεσία δεν προχώρησε στην τελική απόφαση και το πρόγραμμα πάγωσε. Αξίζει να σημειωθεί ότι τότε οι περισσότεροι εμπειρογνώμονες της ΠΑ αλλά και η ηγεσία της προέβλεπαν την επερχόμενη ανατροπή δυνάμεων στο Αιγαίο αφού οι Τούρκοι προχωρούσαν με γοργά βήματα στην αναβάθμιση των δικών τους F-16, αλλά και στην αγορά αριθμού αεροσκαφών F-35.

Η καθυστέρηση αυτή δημιούργησε νέα δεδομένα στο πρόγραμμα, καθόσον από το 2013 και μετά η USAF και άλλοι χρήστες παγκοσμίως προχώρησαν στην υιοθέτηση μιας νέας διαμόρφωσης που στηρίζεται σε αυτήν των Α/Φ F-16 Block 52+ Advanced του Αράξου, προσθέτοντας όμως τη δυνατότητα ενσωμάτωσης radar νέας τεχνολογίας ηλεκτρονικής σάρωσης (AESA), καθώς και νέας αρχιτεκτονικής μεταφοράς δεδομένων μεταξύ των συστημάτων και των αισθητήρων του αεροσκάφους. Η ενσωμάτωση αυτών των νέων τεχνολογιών καθιστά το Α/Φ F-16 Block 52+ Advanced ως το πλέον προηγμένο 4ης γενιάς αεροσκάφος με radar AESA.

Τον Μάιο του 2014, η ΠΑ ξεκίνησε από την αρχή τις διαδικασίες για την ανάδειξη του αναδόχου για το πρόγραμμα, με τρεις υποψήφιες εταιρείες (LM Aeronautics, BAE και Boeing), οι οποίες παρουσίασαν τις προτάσεις τους στην ΠΑ. Οι προτάσεις αυτές αξιολογήθηκαν από ειδική επιτροπή εμπειρογνωμόνων της ΠΑ που κατέληξε ότι ο κατασκευαστής των αεροσκαφών είναι η μοναδική εταιρεία που μπορεί να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα αναβάθμισης, καθόσον προσφέρει την βέλτιστη επιχειρησιακή λύση που θα ικανοποιήσει πλήρως όλες τις επιχειρησιακές απαιτήσεις της ΠΑ και μάλιστα με το ελάχιστο δυνατό ρίσκο. Η καθυστέρηση τελικά στη λήψη απόφασης είχε και ένα κέρδος για την ΠΑ, την ενσωμάτωση του νέου radar AESA.

Η απόφαση για την ενεργοποίηση του προγράμματος πάρθηκε σε μια ιδιαίτερα δύσκολη συγκυρία για τη χώρα μας. Η σημερινή γεωπολιτική κατάσταση και η ένταση με την Τουρκία σχετίζεται με τη νέα τουρκική στρατηγική και το όραμα της Τουρκίας να γίνει μια περιφερειακή υπερδύναμη με έντονα ισλαμικά χαρακτηριστικά, η οποία και θα αποτελεί τη μοναδική γέφυρα ανάμεσα στη Δύση και τον υπόλοιπο μουσουλμανικό κόσμο. Οι πρόσφατες αντιδράσεις της γείτονος στο θέμα της μη έκδοσης των οκτώ Τούρκων αξιωματικών δείχνουν ξεκάθαρα τις επιθετική στρατηγική της αλλά και τις βλέψεις της στην λεγόμενη συνδιαχείριση του Αιγαίου.

Στο πλαίσιο αυτής της στρατηγικής, η Τουρκία έχει εντείνει τις απειλές της εναντίον της χώρας μας, πέραν των πάγιων προκλήσεων σχετικά με τον εναέριο χώρο του Αιγαίου. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι τουρκικές προκλήσεις έχουν ως σκοπό πλέον να αμφισβητήσουν ευθέως την κυριότητα κατοικημένων ελληνικών νησιών, αντί μόνον βραχονησίδων παλαιότερα. Η ποιοτική διαφοροποίηση των τουρκικών διεκδικήσεων σε ένα ευρύ γεωγραφικό τμήμα του Αιγαίου απασχολεί ιδιαίτερα τη στρατιωτική και πολιτική ηγεσία των ΕΔ μας. Τέλος δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η ανεξέλεγκτη λαθρομετανάστευση που επιτρέπει η Τουρκία έχει διττό στόχο, την δημιουργία προβλημάτων στην αντιμετώπιση υποδοχής και περίθαλψης των προσφύγων και την αμφισβήτηση της δικαιοδοσίας των ορίων επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης στο Αιγαίο.

Επιπρόσθετα, το σημερινό ισοζύγιο δυνάμεων έχει μεταβληθεί δραματικά σε βάρος της χώρας μας, λόγω της υλοποίησης ενός φιλόδοξου προγράμματος μεταμόρφωσης των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων, και της προσαρμογής τους στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα. Κεντρικό συστατικό της εξέλιξης των τουρκικών ενόπλων δυνάμεων αποτελεί η αναβάθμιση των ικανοτήτων της πολεμικής τους αεροπορίας, με την ένταξη στο οπλοστάσιο τους, του μοναδικού αεροσκάφους 5ης γενιάς, το γνωστό σε όλους μας πλέον Joint Strike Fighter F-35.  Η τουρκική πολεμική αεροπορία με την αγορά 30 αεροσκαφών F-16 ιδίων δυνατοτήτων με αυτά που παραγγέλθηκαν από την χώρα μας το 2005, την απόκτηση 100 αεροσκαφών JSF μετά το 2020 και τον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών F-16 που διαθέτει θα δημιουργήσει έναν από τους πλέον αξιόμαχους στόλους μαχητικών αεροσκαφών παγκοσμίως.

Στον αντίποδα, οι αποσύρσεις παλαιότερων τύπων αεροσκαφών της δικής μας Πολεμικής Αεροπορίας (A-7E/TA-7C) και εν συνεχεία των εκσυγχρονισμένων F-4E PI2000 (το αργότερο έως το 2020) έχει ήδη δημιουργήσει ένα μεγάλο κενό στη Δομή Δυνάμεων, διαμορφώνοντας μια  δραματική αναλογία μαχητικών μεταξύ Ελλάδος Τουρκίας.

Η ΠΑ και το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας αναγνωρίζουν τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, αλλά και δεν μπορούν να παραβλέψουν την ήδη διαμορφούμενη κατάσταση. Η απόφαση που πάρθηκε την περασμένη Δευτέρα είναι στη σωστή κατεύθυνση, ενώ το Υπουργείο με την επιστολή (Letter of Request) που εστάλη στην Αμερικανική κυβέρνηση ζητά τον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών F-16, μέσω διακρατικής συμφωνίας, με δυνατότητα πολλών επιλογών για την ΠΑ για τον τελικό αριθμό των αεροσκαφών που θα αναβαθμισθούν, ανάλογα με τα διαθέσιμα κονδύλια:

α.  Αναβάθμιση των Block52+Advanced (PX IV) σε διαμόρφωση “V”

β.  Αναβάθμιση των Block52+ (PX III) σε διαμόρφωση “V”

γ.  Αναβάθμιση των Block 50 (PX II) σε διαμόρφωση “V”

δ. Αναβάθμιση των Block 30 σε διαμόρφωση PX IV

Η αναβάθμιση των F-16 στη διαμόρφωση V, προσαρμοσμένη μάλιστα στις ειδικές απαιτήσεις της ΠΑ, παρέχει βελτιωμένες δυνατότητες αέρος-αέρος και αέρος-εδάφους αφού ενσωματώνει όλους τους σύγχρονους αισθητήρες και συστήματα:

  • Ραντάρ ενεργούς ηλεκτρονικής σάρωσης (Radar AESA) με νέες λειτουργίες:
    • Ανίχνευση και παρακολούθηση κινουμένων στόχων σε επιφάνεια και έδαφος ταυτόχρονα
    • Synthetic Aperture Radar (SAR) χαρτογράφηση του εδάφους,
    • Βελτίωση αναζήτησης και ανίχνευσης στόχων αέρος-αέρος και αέρος εδάφους
    • Βελτιωμένη εμβέλεια ανίχνευσης
    • Αυξημένη ηλεκτρονική προστασία από παρεμβολές
  • Eξελιγμένος κεντρικός υπολογιστής
  • Νέα εξελιγμένα Συστήματα επικοινωνιών και μεταφοράς δεδομένων (LINK 16)
  • Νέα έξυπνα και προηγμένα όπλα
  • Νέους αισθητήρες

Με το συγκεκριμένο πρόγραμμα αναβάθμισης αφενός επιτυγχάνεται η μέγιστη δυνατή ομοιοτυπία στον στόλο της ΠΑ, με αποτέλεσμα την σημαντική μείωση του κόστους συντήρησης σε βάθος δεκαετιών και αφετέρου η μεγιστοποίηση των επιχειρησιακών δυνατοτήτων των μαχητικών μας για να ανταποκριθούν επιτυχώς σε νέες απειλές.

Πέραν όμως των επιχειρησιακών δεδομένων, το πρόγραμμα θα προσδώσει στη χώρα και άλλα πλεονεκτήματα, τα οποία πάντα πρέπει να λαμβάνονται υπόψη στη λήψη της τελικής απόφασης. Συγκεκριμένα το Υπουργείο έχει ζητήσει την μέγιστη δυνατή ελληνική προστιθέμενη αξία στην υλοποίηση του προγράμματος. Η τοποθέτηση των Kits αναβάθμισης θα πραγματοποιηθεί στις εγκαταστάσεις της ΕΑΒ εξασφαλίζοντας εκατοντάδες θέσεις εργασίας αλλά και υψηλή τεχνογνωσία στην ελληνική αμυντική βιομηχανία.

Επιπρόσθετα, το Υπουργείο επιθυμεί την ανάπτυξη δυνατοτήτων και σε άλλες εγχώριες αμυντικές βιομηχανίες πλην ΕΑΒ, την μεταφορά τεχνογνωσίας και την προώθηση και υποστήριξη της ΕΑΒ για την ανάληψη εργασιών αναβάθμισης Α/Φ F-16 άλλων χωρών. Το τελευταίο μπορεί να επιτευχθεί στην περίπτωση που το Υπουργείο προχωρήσει στην πώληση μέρους ή του συνόλου των πρώτων F-16 (Block 30) του 1989 σε φιλικές τρίτες χώρες, με την συνεργασία της αμερικανικής κυβέρνησης.

Πέραν της αναβάθμισης του στόλου των F-16, η ΠΑ και το Υπουργείο προχώρησαν και στην απόφαση να ξεκινήσουν συζητήσεις με την αμερικανική κυβέρνηση για το αεροσκάφος 5ης γενιάς το F-35.

Η επιστολή για ενδεικτικές τιμές, διαθεσιμότητα και πληροφορίες προγράμματος (LOR for Price and Availability and Information) για τα F-35 ενημερώνει την Αμερικανική κυβέρνηση για την πρόθεση της Ελλάδας να ενταχθεί στο πρόγραμμα F-35 στο μέλλον. Βάσει αυτού οι δυο κυβερνήσεις μπορούν να συζητήσουν διεξοδικά όλες τις παραμέτρους ενός πιθανού προγράμματος F-35. H ελληνική πλευρά θα ενημερωθεί λεπτομερώς:

  • Για την εξέλιξη του προγράμματος F-35
  • Για τις Επιχειρησιακές Δυνατότητες του F-35 στο Ελληνικό Αμυντικό περιβάλλον και τις δυνατότητες διασύνδεσής του με υφιστάμενα ελληνικά αμυντικά συστήματα
  • Για πιθανούς τρόπους χρηματοδότησης και υλοποίησης του προγράμματος απόκτησης των F-35
  • Για τους τρόπους συμμετοχής της εγχώριας αμυντικής βιομηχανίας

Να σημειωθεί ότι όλοι οι χρήστες που αποκτούν F-35 έχουν αναβαθμίσει, ή αναβαθμίζουν, το στόλο των F-16 που διαθέτουν, καθόσον μόνον τα αναβαθμισμένα F-16 έχουν τις δυνατότητες διασύνδεσης και διαλειτουργικότητας με τα F-35 στο σύγχρονο αεροπορικό πεδίο.

Το F-35 φέρνει μια επανάσταση στον τρόπο διεξαγωγής των αεροπορικών επιχειρήσεων, αφού αποτελεί ένα εντελώς νέο πρότυπο αεροπορικού πολέμου παρέχοντας αυξημένα επίπεδα επιβίωσης και ικανότητας προσβολής όλων των μελλοντικών απειλών.

Το πρόγραμμα αναβάθμισης θα επιτρέψει στα F-16V να λειτουργούν απρόσκοπτα με το F-35. Όταν η ΠΑ αποκτήσει το F-35, τα F-16 θα πρέπει να επιχειρούν μαζί με τα F-35 με τέτοιο τρόπο ώστε να εξασφαλιστεί ότι η μια πλατφόρμα συμπληρώνει την άλλη. Σε αυτό το ολοκληρωμένο πλαίσιο, τα αναβαθμισμένα F-16Vs και τα F-35 θα πολλαπλασιάσουν τη συνολική αποτελεσματικότητα της ΠΑ. Για να επιτευχθεί αυτή η συνέργεια μεταξύ 4ης και 5ης γενιάς το F-16V προσφέρει σημαντικές βελτιώσεις σε τρεις βασικούς τομείς: Αισθητήρες, Όπλα, και Επικοινωνίες. Είναι επίσης σημαντικό να σημειωθεί ότι ενώ αυτές οι αναβαθμίσεις προωθούν τη διαλειτουργικότητα, αυξάνουν επίσης σημαντικά τις επιχειρησιακές ικανότητες του F-16 σε αποστολές χωρίς το F-35.

Οι αποφάσεις αυτές, εν μέσω οικονομικής κρίσης μπορεί να ξένισαν ορισμένους, αλλά με δεδομένη την τουρκική απειλή, η χώρα μας όφειλε εδώ και πολύ καιρό να αποφασίσει το επόμενο βήμα για να αντισταθμίσει την κατάσταση. Το μόνο σίγουρο είναι ότι η αναβάθμιση του στόλου των F-16 θα προσδώσει στην ΠΑ τις αυξημένες επιχειρησιακές δυνατότητες που χρειάζεται σήμερα, ενώ συγχρόνως θα της δώσει τον απαραίτητο χρόνο να σχεδιάσει τα μελλοντικά της εξοπλιστικά προγράμματα.

Πρέπει κάποτε να γίνει κατανοητό από όλους ότι η καθυστέρηση στη λήψη αποφάσεων για την ενίσχυση της άμυνας της χώρας είναι πολύ σοβαρό σφάλμα και εγκυμονεί κινδύνους. Παρά την οικονομική κρίση η άμυνα της χώρας πρέπει να αποτελεί κύριο μέλημα της οιαδήποτε κυβέρνησης και οι αποφάσεις της προηγούμενης Δευτέρας είναι στη σωστή κατεύθυνση, κάτι που φαίνεται και από την απουσία αντίδρασης από πλευράς της Αξιωματικής αντιπολίτευσης, αλλά και των υπόλοιπων κομμάτων του κοινοβουλίου. Ίσως για πρώτη φορά τα περισσότερα κόμματα αναγνωρίζουν την κρισιμότητα της διαμορφούμενης κατάστασης στην περιοχή μας και την ανάγκη ενίσχυσης της αποτρεπτικής μας ικανότητας.

Μοιραστείτε αυτό το άρθρο Facebook Twitter LinkedIn Email Pinterest
booksandtoys

Δείτε επίσης