Τι συμβαίνει με το νέο Αεροσκάφος Σταδίου Επιλογής της Πολεμικής Αεροπορίας;

Η προσπάθεια για να γίνει η προμήθεια νέου αεροσκάφους για την αρχική εκπαίδευση των Ικάρων στο Τατόϊ έχει ξεκινήσει πριν από δύο χρόνια .

Το 2016 εκδόθηκε η διακήρυξη συνοδευόμενη από την προδιαγραφή του αεροσκάφους. Αφορούσε την προμήθεια 12 αεροσκαφών με δικαίωμα προαίρεσης για άλλα 4. Περιελάβανε επίσης την προμήθεια εξομοιωτή καθώς και συστήματος εκπαίδευσης στο έδαφος. Και όλα αυτά με αρχικό προϋπολογισμό 4.500.000 ευρώ. Όπως ήταν φυσικό δεν υποβλήθηκε καμία προσφορά διότι η προδιαγραφή ζητούσε ένα υπερσύγχρονο ακροβατικό αεροσκάφος σε τιμή ελαφρού εκπαιδευτικού.

Στη συνέχεια η προδιαγραφή άλλαξε (2η έκδοση) και ο προϋπολογισμός σχεδόν διπλασιάστηκε σε 7.500.000 Ευρώ. Παράλληλα τα αεροσκάφη μειώθηκαν σε 12 χωρίς δικαίωμα προαίρεσης. Υποβλήθηκαν 3 προσφορές ελαφρών εκπαιδευτικών οι οποίες απορρίφθηκαν όλες διότι καμία δεν πληρούσε τα απαράβατα κριτήρια της προδιαγραφής.

Η Π.Α. κατάλαβε ότι έπρεπε να τροποποιήσει ξανά την προδιαγραφή θέτοντάς τη όμως πρώτα σε διαβούλευση. Αρκετές εταιρείες υπέβαλαν προτάσεις, προκειμένου η προδιαγραφή να γίνει ρεαλιστική προς όφελος φυσικά και του ανταγωνισμού.

Τελικά πριν από μερικές μέρες εκδόθηκε νέα διακήρυξη, συνοδευόμενη από την 4η σε σειρά έκδοση της προδιαγραφής (η 3η τι απέγινε;), χωρίς φυσικά σημαντικές αλλαγές στα απαράβατα κριτήρια. Είναι χαρακτηριστικό ότι για κάποιον ανεξήγητο λόγο η Π.Α. “επιμένει” σε συγκεκριμένα απαράβατα χαρακτηριστικά και μειωμένα πτητικά χαρακτηριστικά (μειώθηκαν ακόμα περισσότερο πρόσφατα), τα οποία για κάποιο λόγο αποκλείουν όλα τα σύγχρονα εκπαιδευτικά αεροσκάφη που χρησιμοποιούνται σε όλες τις προηγμένες χώρες του κόσμου (π.χ. ΗΠΑ, Αγγλία κλπ.).

Έτσι αποκλείονται αεροσκάφη όπως αυτό της Diamond ή της Cirrus ενώ επιτρέπεται να συμμετέχουν αεροσκάφη τα οποία όπως λένε οι ειδικοί  επιεικώς θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν ως τελευταίας επιλογής. Η προδιαγραφή είναι τόσο κακογραμμένη ώστε αποκλείεται ακόμα και το T-41 με το οποίο εκπαιδεύονται σήμερα οι Ίκαροι.

Η Πολεμική Αεροπορία  θα πρέπει να περιγράψει με ακρίβεια τις προδιαγραφές για ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό αεροσκάφος, ειδικά τώρα που θέλει να ιδρύσει και να λειτουργήσει Διεθνές Εκπαιδευτικό Κέντρο για να προετοιμάζει ιπταμένους για τα μαχητικά αεροσκάφη 5ης γενιάς. Η ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας και του Υπουργείου αν δεν έχουν πλήρη γνώση του θέματος μήπως θα ήταν καλό να το ξανακοιτάξουν.

Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016