Μερικά σύννεφα που ήταν χαμηλότερα απ΄ όσο έπρεπε κι ένα καλώδιο που βρέθηκε ψηλότερα απ΄ ότι υπολόγισαν οι χειριστές και μετατράπηκε σε “αγχόνη” που “έπνιξε” το ελικόπτερο ΧΙΟΥΙ και μαζί του τέσσερις ανθρώπους,ήταν οι αιτίες της τραγωδίας που έπληξε τις Ένοπλες Δυνάμεις και την Αεροπορία Στρατου.

Αυτό είναι το συμπέρασμα που έχει προκύψει από τις πρώτες έρευνες των εμπειρογνωμόνων της Αεροπορίας Στρατού που έχουν αναλάβει να διερευνήσουν την αιτία της συντριβής του ελικοπτέρου της Αεροπορίας Στρατού.

Πηγές του ΓΕΣ δεν επιβεβαιώνουν τις πληροφορίες που αναφέρουν ότι το ελικόπτερο πιθανόν να παρουσίασε κάποιο πρόβλημα και κατά τη διάρκεια της αναγκαστικής προσγείωσης που επιχείρησαν οι χειριστές να προσέκρουσε στα καλώδια.

Η πτήση του ελικοπτέρου ΧΙΟΥΙ ήταν μια πτήση ρουτίνας για την επιτήρηση περιοχών της ελληνοαλβανικής μεθορίου. Θα συνδυαζόνταν με τις πασχαλινές ευχές της ηγεσίας προς το προσωπικό που υπηρετεί στην περιοχή . Γι΄ αυτό και στο ελικόπτερο επέβαινε ο υποδιοικητής της Στρατιάς ,Υποστράτηγος Ιωάννης Τζανιδάκης.

Το ελικόπτερο απογειωθηκε από τη Λάρισα με χειριστές τον Δημοσθένη Γούλα-1620 ώρες πτήσης στα ΧΙΟΥΙ- και τον Κωνασταντίνο Χατζή -405 ώρες πτήσης- και επιβαίνοντες τον Υποστράτηγο Τζανιδάκη ,τον Συνταγματάρχη Θωμά Αδάμου και την Αρχιλοχία Βασιλική Πλεξίδα,ιπτάμενη μηχανικό.

Προορισμός η Κοζάνη. Πέντε λεπτά πριν από την προγραμματισμένη προσγείωση στις 08.50 το πρωί το ελικόπτερο χάθηκε από τις οθόνες των ραντάρ. Τα ΧΙΟΥΙ παλαιά ελικόπτερα έχουν ένα πλεονέκτημα. Μπορούν σχετικά εύκολα σε σχέση με πιο σύγχρονα ελικόπτερα να κάνουν αναγκαστικές προσγειώσεις. Η πρώτη ελπίδα όλων όσων παρακολουθούσαν την πτήση του και διαπίστωσαν την εξαφάνισή του από τις οθόνες των ραντάρ ήταν αυτή. Ωστόσο όσο τα λεπτά περνούσαν χωρίς να υπάρχει κάποια επικοινωνία με τους χειριστές του ελικοπτέρου,γινόταν αντιληπτό ότι κάτι κακό είχε συμβεί.

Η επιχείρηση έρευνας και διάσωσης άρχισε και τελικά λίγο πριν τις 11,ένα ελικόπτερο Super Puma  εντόπισε τα συντρίμμια του γέρικου ΧΙΟΥΙ! Δίπλα σ΄ αυτά το πλήρωμα του Super Puma εντόπισε σώα αλλά τραυματισμένη την Αρχιλοχία μηχανικό Βασιλική Πλεξίδα. Από θαύμα αλλά κι επειδή κατάλαβε κλάσματα δευτερολέπτου πριν από τους υπόλοιπους τη συντριβή ,σώθηκε!

Οι καιρικές συνθήκες δεν ήταν απαγορευτικές για τη πτήση του ΧΙΟΥΙ. Δεν ήταν όμως και ιδανικές.Η χαμηλή νέφωση ήταν ένα πρόβλημα που ανάγκασε όπως φαίνεται τους χειριστές να πετάξουν λίγο χαμηλότερα. Με την ορατότητα να είναι δύσκολη το καλώδιο της ΔΕΗ δεν έγινε εγκαίρως αντιληπτό. Το ελικόπτερο έπεσε πάνω του ,έχασε τη πτητική του ισορροπία και συνετρίβη χωρίς οι χειριστές να ‘χουν περιθώριο διορθωτικών κινήσεων.

Δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει τέτοιο δυστύχημα.

Στις 15 Σεπτεμβρίου 1994, λίγο μετά το ηλιοβασίλεμμα ελικόπτερο ΧΙΟΥΙ με  τριμελές πλήρωμα και επιβαίνοντες 7 δασοκομάντος, είχε απογειωθεί από τη βάση του για να τους μεταφέρει για κατάσβεση δασικής πυρκαγιάς στην περιοχή Περιστεριά του Αιγείρου Δράμας.Στην επιστροφή προς τη Καβάλα το ελικόπτερο προσέκρουσε σε ηλεκτροφόρα καλώδια και έπεσε σε βραχώδη περιοχή . Όλοι οι επιβαίνοντες σκοτώθηκαν.

Θέμα παλαιότητας.

Τα αμερικανικά ελικόπτερα ΧΙΟΥΙ άρχισαν να παράγονται μαζικά το 1967. Ο ελληνικός στρατός άρχισε να παραλαμβάνει τα πρώτα ΧΙΟΥΙ το 1969 κι έφθασε κάποια εποχή να διαθέτει 100 τέτοια ελικόπτερα. Τις δεκαετίες 80 και 90 τα ελικόπτερα ΧΙΟΥΙ ήταν ελικόπτερο πρώτης γραμμής. Οι αμερικανοί άρχισαν να τα αποσύρουν μαζικά από το 2004.

Η Ελλάδα δεν πρόλαβε να τα αποσύρει λόγω οικονομικής κρίσης αλλά και του φιάσκου της αγοράς των ελικοπτέρων NH-90 τα οποία παραγγέλθηκαν,πληρώθηκαν αλλά…δεν πετάνε!

Print Friendly, PDF & Email
Ο Πάρις Καρβουνόπουλος είναι δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016