ΚΥΠΡΟΣ: Άλλα λόγια να αγαπιόμαστε για τα άνοιγμα κεφαλαίων για την Τουρκία

20

Σε διευκρινίσεις προβαίνει με γραπτή δήλωσή του ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος Νίκος Χριστοδουλίδης σε ό,τι αφορά τα διαπραγματευτικά κεφάλαια της ενταξιακής πορείας της Τουρκίας, «προς αποκατάσταση της αλήθειας αλλά και για ακριβή παρουσίαση της κατάστασης πραγμάτων», όπως αναφέρει.
Στη γραπτή δήλωσή του ο Κυβερνητικός Εκπρόσωπος αναφέρει ότι «από το 2005 – όταν με τη σύμφωνη γνώμη της Κυπριακής Δημοκρατίας άρχισαν οι ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας – η στρατηγική που ακολούθησαν όλες οι Κυβερνήσεις ήταν όπως για σκοπούς αξιοπιστίας και αποτελεσματικότητας της πολιτικής μας, τα ενταξιακά κεφάλαια της Τουρκίας διαχωριστούν σε κεφάλαια που άπτονται εθνικών συμφερόντων και κυπρογενών υποχρεώσεων της Τουρκίας και κεφάλαια τα οποία δεν εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία».
Το 2006, υπενθυμίζει, «με ομόφωνη απόφαση του, το Συμβούλιο της ΕΕ πάγωσε οκτώ κεφάλαια τα οποία σχετίζονται με το Πρόσθετο Πρωτόκολλο, αφού η Τουρκία δεν συμμορφώθηκε με την υποχρέωση της να το εφαρμόσει και έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας».
Επιπροσθέτως, συνεχίζει ο Νίκος Χριστουδουλίδης «βάσει της εθνικής στρατηγικής σε ό,τι αφορά τις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της Τουρκίας, το 2009 η Κυπριακή Δημοκρατία, με πολιτική δήλωση, πάγωσε μονομερώς έξι κεφάλαια λόγω μηδενικής προόδου της Τουρκίας στην εκπλήρωση των κυπρογενών της υποχρεώσεων».
«Υπενθυμίζεται ότι στα έξι αυτά κεφάλαια δεν συμπεριλαμβάνεται το κεφάλαιο 17, το οποίο αφορά την οικονομική και νομισματική πολιτική και το οποίο δεν κρίθηκε ποτέ και από καμία Κυβέρνηση ότι άπτεται των κυπρογενών υποχρεώσεων της Τουρκίας», αναφέρει και εξηγεί ότι «πρόκειται για κεφάλαιο που πάγωσε η Γαλλία το 2007 μαζί με ακόμα τρία κεφάλαια».
Σύμφωνα με τον κ. Κυβερνητικό Εκπρόσωπο «οι διεργασίες για άνοιγμα του κεφαλαίου 17 άρχισαν από το 2014 εφόσον η Γαλλική Κυβέρνηση ενημέρωσε την ΕΕ ότι έχει επανεξετάσει την πολιτική απόφαση της για πάγωμα του συγκεκριμένου κεφαλαίου».
Εντούτοις, σημειώνει, «λόγω των προκλητικών ενεργειών της Τουρκίας στην κυπριακή ΑΟΖ την ίδια περίοδο, η Κυβέρνηση – μετά και από συζήτηση του θέματος στο Εθνικό Συμβούλιο – είχε αποφασίσει ότι δεν επρόκειτο να συναινέσει σε άνοιγμα οποιουδήποτε κεφαλαίου – ακόμα και αυτών που δεν πάγωσε μονομερώς – ενόσω βρισκόταν σε ισχύ η τουρκική NAVTEX».
Στο πλαίσιο αυτό, προσθέτει, «οι συζητήσεις στο Συμβούλιο της ΕΕ επανάρχισαν μετά τη λήξη του τουρκικού NAVTEX».
Αυτή τη στιγμή, αναφέρει ο κ. Χριστοδουλίδης, «βρίσκεται σε εξέλιξη ένας διάλογος ανάμεσα στα κράτη μέλη και συζητούνται στο Συμβούλιο τα κριτήρια κλεισίματος του κεφαλαίου, αφού το εν λόγω κεφάλαιο δεν απαιτεί κριτήρια ανοίγματος».
«Βάσει των Συμπερασμάτων του 2006 του Συμβουλίου Γενικών Υποθέσεων τα οποία αναφέρουν ότι κανένα κεφάλαιο δεν μπορεί να κλείσει χωρίς την εφαρμογή του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου και έναντι της Κυπριακής Δημοκρατίας, η Κύπρος έχει συμπεριλάβει στα κριτήρια κλεισίματος του κεφαλαίου 17 το θέμα της πλήρους και χωρίς διακρίσεις εφαρμογής του Πρόσθετου Πρωτοκόλλου», διευκρινίζει.
Επισημαίνει επίσης ότι «όπως ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας έχει κατ’ επανάληψη δηλώσει, σε ό,τι αφορά στα κεφάλαια που άπτονται των κυπρογενών υποχρεώσεων της Τουρκίας και προκειμένου να υπάρξει πρόοδος στις ενταξιακές διαπραγματεύσεις της χώρας, αυτό που αναμένεται από την Τουρκία είναι να εκπληρώσει τις υποχρεώσεις της, όπως αυτές καταγράφονται στο Διαπραγματευτικό Πλαίσιο και στα κατά καιρούς Συμπεράσματα του Συμβουλίου».

ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ
Δημοσιογράφος από το 1986. Από το 1993 καλύπτει το ρεπορτάζ του ΥΠΕΘΑ. Εργάστηκε στον ΑΝΤΕΝΝΑ από το 1991 ως το 2015. Επικεφαλής της ιστοσελίδας Onalert.gr από το 2010 ως τον Ιανουάριο του 2016. Σήμερα είναι στρατιωτικός συντάκτης της Real News,της εφημερίδας ΕΙΔΗΣΕΙΣ, του ραδιοφωνικού σταθμού Flash 96.0 και συνεργάτης του Reuters . Επικεφαλής του Militaire.gr από τις 29 Φεβρουαρίου 2016